ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی آژانس از احتمال ارتباط برنامه اتمی ایران با فعالیت‌های نظامی

<p>مدیر کل آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی از احتمال وجود فعاليت&zwnj;های نظامی در برنامه اتمی ايران خبر داده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین&zwnj;المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود که نسخه&zwnj;ای از آن توسط خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منتشر شده است، اعلام کرده &laquo;نشانه&zwnj;هايی وجود دارد که ايران برخی از فعاليت&zwnj;های نظامی مربوط به برنامه هسته&zwnj;ای را بعد از سال ۲۰۰۴ ادامه داده است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>مديرکل آژانس گزارش ۱۲ صفحه&zwnj;ای خود درباره ايران را بعدازظهر روز گذشته در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد. قرار است اين گزارش در نشست هفته آينده شورای حکام مورد بررسی قرار گيرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در بند ۳۷ گزارش آمانو آمده: &laquo;آژانس بر مبنای اطلاعاتی که به&zwnj;دست آورده است، هم&zwnj;چنان درباره وجود احتمالی فعاليت&zwnj;های فاش نشده قبلی يا فعلی مربوط به برنامه هسته&zwnj;ای با مشارکت سازمان&zwnj;های مرتبط نظامی از جمله فعاليت&zwnj;های مربوط به توليد خرج هسته&zwnj;ای برای يک موشک نگران است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>در این گزارش از ايران خواسته شده تا &laquo;درباره اين مسائل با آژانس تعامل کند و بدون تأخير بيش&zwnj;تر به آژانس اجازه دهد از همه سايت&zwnj;های مربوطه ديدن کند، به همه تجهيزات و اسناد مربوط دسترسی داشته باشد و اجازه داشته باشد با همه اشخاص مربوطه مصاحبه کند.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته آژانس &laquo;تعامل اساسی و جدی ايران برای آن که آژانس بتواند در راستی&zwnj;آزمايی صحت و کامل بودن اعلاميه&zwnj;های ايران پيشرفت حاصل کند، ضروری است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>برنامه اتمی ايران همواره موضوعی بحث&zwnj;برانگيز بوده است. آمریکا و کشورهای غربی می&zwnj;گويند اين احتمال وجود دارد که برنامه هسته&zwnj;ای ايران در جهت &laquo;مقاصد نظامی&raquo; باشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>بر همین اساس، علاوه بر شورای امنيت سازمان ملل که تاکنون با صدور چهار قطعنامه، به تحريم&zwnj;ها عليه برنامه اتمی ايران و افراد و سازمان&zwnj;های مرتبط به آن رأی داده، آمريکا، اتحاديه اروپا و برخی ديگر از کشورها تحريم&zwnj;های يک&zwnj;جانبه&zwnj;ای نيز عليه ايران اعمال کرده&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اما ايران می&zwnj;گويد که برنامه هسته&zwnj;ای&zwnj;اش، صلح&zwnj;آميز است. ايران برای اثبات صلح&zwnj;آمیز بودن برنامه اتمی&zwnj;اش، مدتی پیش سفرا و نمايندگان برخی از کشورهای خارجی را برای بازديد از تأسيسات هسته&zwnj;ای، دعوت کرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>همچنین ایران و گروه ۱+۵ بهمن ماه گذشته در استانبول ترکیه دور تازه مذاکرات هسته&zwnj;ای را برگزار کردند. با این حال پس از پایان این مذاکرات دو روزه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و مذاکره کننده ارشد از سوی گروه ۱+۵ گفت ۱+۵ از موضع ايران در گفت&zwnj;و&zwnj;گوها &laquo;دل&zwnj;سرد&zwnj;&raquo; شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته&zwnj;ای ايران فعالیت می&zwnj;کنند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

مدیر کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از احتمال وجود فعاليت‌های نظامی در برنامه اتمی ايران خبر داده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود که نسخه‌ای از آن توسط خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منتشر شده است، اعلام کرده «نشانه‌هايی وجود دارد که ايران برخی از فعاليت‌های نظامی مربوط به برنامه هسته‌ای را بعد از سال ۲۰۰۴ ادامه داده است.»

مديرکل آژانس گزارش ۱۲ صفحه‌ای خود درباره ايران را بعدازظهر روز گذشته در اختيار ۳۵ عضو شورای حکام قرار داد. قرار است اين گزارش در نشست هفته آينده شورای حکام مورد بررسی قرار گيرد.

در بند ۳۷ گزارش آمانو آمده: «آژانس بر مبنای اطلاعاتی که به‌دست آورده است، هم‌چنان درباره وجود احتمالی فعاليت‌های فاش نشده قبلی يا فعلی مربوط به برنامه هسته‌ای با مشارکت سازمان‌های مرتبط نظامی از جمله فعاليت‌های مربوط به توليد خرج هسته‌ای برای يک موشک نگران است.»

در این گزارش از ايران خواسته شده تا «درباره اين مسائل با آژانس تعامل کند و بدون تأخير بيش‌تر به آژانس اجازه دهد از همه سايت‌های مربوطه ديدن کند، به همه تجهيزات و اسناد مربوط دسترسی داشته باشد و اجازه داشته باشد با همه اشخاص مربوطه مصاحبه کند.»

به گفته آژانس «تعامل اساسی و جدی ايران برای آن که آژانس بتواند در راستی‌آزمايی صحت و کامل بودن اعلاميه‌های ايران پيشرفت حاصل کند، ضروری است.»

برنامه اتمی ايران همواره موضوعی بحث‌برانگيز بوده است. آمریکا و کشورهای غربی می‌گويند اين احتمال وجود دارد که برنامه هسته‌ای ايران در جهت «مقاصد نظامی» باشد.

بر همین اساس، علاوه بر شورای امنيت سازمان ملل که تاکنون با صدور چهار قطعنامه، به تحريم‌ها عليه برنامه اتمی ايران و افراد و سازمان‌های مرتبط به آن رأی داده، آمريکا، اتحاديه اروپا و برخی ديگر از کشورها تحريم‌های يک‌جانبه‌ای نيز عليه ايران اعمال کرده‌اند.

اما ايران می‌گويد که برنامه هسته‌ای‌اش، صلح‌آميز است. ايران برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش، مدتی پیش سفرا و نمايندگان برخی از کشورهای خارجی را برای بازديد از تأسيسات هسته‌ای، دعوت کرد.

همچنین ایران و گروه ۱+۵ بهمن ماه گذشته در استانبول ترکیه دور تازه مذاکرات هسته‌ای را برگزار کردند. با این حال پس از پایان این مذاکرات دو روزه، کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و مذاکره کننده ارشد از سوی گروه ۱+۵ گفت ۱+۵ از موضع ايران در گفت‌و‌گوها «دل‌سرد‌» شده است.

آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين و آلمان اعضای گروه ۱+۵ هستند که در رابطه با برنامه هسته‌ای ايران فعالیت می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.