ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بچه‌های انقلاب» بیکارند

نرخ بیکاری در ایران بار دیگر افزایش یافت. متولدین سال‌های دهه ۱۳۶۰ پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در جستجوی کارند اما دولت از ایجاد اشتغال برای آنان ناتوان است.

مشاور اقتصادی حسن روحانی می‌گوید که بیش از یک میلیون از جمعیت ۳۵ سال‌های ایران بیکار هستند. مرکز آمار هم بار دیگر از افزایش نرخ بیکاری خبر داد.

از هر چهار جوان ایران یک تن بیکار است.

مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهوری ایران جمعیت بیکاران ایران را سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

او در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «تیتر شب» ورود متولدین دهه نخست پس از استقرار جمهوری اسلامی را عامل افزایش نرخ بیکاری دانست و گفت که یک میلیون نفر از بیکاران ۳۵ ساله هستند.

به گفته مشاور اقتصادی رئیس دولت جمهوری اسلامی بیشتر این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

نیلی آموزش عالی را «ضریه‌گیر» بازار کار در سال‌های گذشته دانست و گفت که ۴۱ درصد از بیکاران ایران دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

او متوسط  اشتغال‌زایی طی سال‌های ۷۵ تا ۸۵ را ۶۵۰ هزار نفر در سال اعلام کرد و افزود که در نیمه دوم دهه ۸۰ فرصت‌های شغلی کمتری ایجاد شده است.

در همین رابطه مرکز آمار ایران هم از افزایش دوباره نرخ بیکاری در تابستان ۹۵ خبر داده است. براساس این گزارش جمعیت بیکاران در تابستان امسال به نسبت فصل بهار چهار دهم درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را ۴۰.۴ درصد اعلام کرده که بیانگر عدم مشارکت اقتصادی ۶۰ درصد جمعیت کشور است.

برپایه این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی زنان یک چهارم مردان است. نرخ مشارکت اقتصادی مردان ۶۴.۹ درصد و زنان ۱۵.۹ درصد اعلام شده است. همچنین زنان بیش از دو برابر مردان با بیکاری روبرو  هستند. در حالیکه نرخ بیکاری مردان ۱۰.۴ درصد بوده، ۲۱.۸ درصد زنان بیکار‌ند.

گزارش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در مقایسه با تابستان یک سال قبل (۹۴) ۱.۸ درصد بیشتر شده است. افزایش نرخ بیکاری در مناطق شهری ۲.۲ درصد و در نقاط روستایی شش دهم درصد بیشتر شده است.

کرمانشاه همچنان صدرنشین بیکاران

یافته‌های این سرشماری از تداوم بیکاری شدید جوانان در ایران حکایت دارد. به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری جمعیت ۲۰ تا ۲۴ ساله حدود ۲.۵ برابر بیشتر از میانگین نرخ بیکاری است.

نرخ بیکاری این گروه سنی ۳۱.۹ درصد اعلام شده است. در این گروه سنی نیز زنان نزدیک به دو برابر بیشتر از مردان بیکارند. نرخ بیکاری برای مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله ۲۶.۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۵۰.۶ درصد است.

براساس این گزارش کرمانشاه با ۲۰.۳ درصد همچنان نخستین استان به لحاظ نرخ بیکاری است. چهارمحال و بختیاری با ۱۹.۸، اصفهان با ۱۷.۴، البرز با ۱۵.۷ و خوزستان با ۱۴.۹ درصد دیگر استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا هستند.

نتایج یک پژوهش که تابستان امسال منتشر شد نشان می‌دهد که کرمانشاه و آذربایجان غربی دارای بیشترین میزان «مهاجرفرستی» به دلیل بیکاری هستند.

کارشناسان مستقل و فعالان کارگری نرخ بیکاری اعلام شده از سوی دولت را «غیرواقعی» می‌دانند. بر اساس تعریف مرکز آمار ایران افرادی را که در طول دوره سرشماری فصلی تنها یک ساعت در هفته کار کنند، شاغل هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • احمد

    در ایران دانشگاہ رفتن از یک سر گرمی فراتر نیست،بخصوص دانشگاہ ھای ازاد البتہ اگر اسم انرا دانشگاہ گذاشت،شاید در بھترین حالت مدارس عالی،ھر ننہ غنبری یک مجموعہ را کرایہ کردہ و منبع درآمدی درست کردند،جوانھا ھم بعد اتمام درس با یک مقدار افزایش تئوری فارق از تحصیل میشن و ھیچ کار عملی ھم از دستشان میسر نیست،خاطرم ھست یکی از بستگان برای نوشتن تز فوق لیسانس از من در المان خواستہ بود کہ در مورد ترک بتن مقالہ و یا اطلاعات برایش بفرستم،البتہ با ترجمہ ان،و اکثرا ھم خلاصہ با شیوہ ھای مختلف تز مینویسد،و ھیچ گونہ اطلاعی ھم از رشتہ خود ندارند،واقعا اموزش در مدارس عالی در ایران فاقد ھر ارزشی ھست،

  • پوری از ملت ایران

    خودکرده را دبیر نیست. من از نزدیک این قماش دانشجوهای زر رزو می شناسم. بیش از یک دهه است دارند منتقدان به جوانان ها هشدار می دهند نروید دانشگاه هیا پولکی و این رشته هایی بازر کار ندارد، ولی چه می شود کرده، لجلجت و حماقت که ترکیب بشود همین یم شود. بخش بزرگی مردم ایران لج باز هستند. گیرم دولت دلش به حال ملت نمی سوزد، خود ملت هم نباید به خودش رحم کند. چرا می روید چهار سال آزگار دانشگاه آقا پسر و دختر خانم؟ شما شما دختر خانوم گرامی میری رشته بیهوده کتاب داری و روابط عمومی و از قیبل رشته ای که باز کار ندارد و میلیون تومان پول ولدینت حرام می کنی؟!

  • جهان

    نگران نباشید تا انتخابات بعد ... چند روزی سرکار و پای تلویزیون و شنیدن لاتایلات کاندیداها و سپس در صف ایستادن پای صندوق رای و بعد هم رقص شبانه در خیابانها بمناسبت انتخاب یا انتصاب یک خاین دیگر .... و پرده آخر نمایش بسبک ۴۰ سال گذشته شیون و گریه و زاری پس از انتخابات و بتماشای تاراج مملکت بدست دزدان و سران رژیم اینها خودش کلی کار هست برای مردم فلک زده ایران ،، خود کرده را تدبیر نیست

  • Farid

    ارسال روزانه هواپیمای مسافربری مملو از اسلحه و پاسدار ازابادن به سوریه و یمن و لبنان و نتایجش : - طیب‌نیا در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که عصر امروز (دوشنبه 6 دی) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال گذشته در دفتر مدیریت بدهی وزارت اقتصاد محاسبه‌ای از بدهیهای دولت انجام شده است. بدهیهای دولت اعم از دو نوع بدهی دولت و بدهی شرکتهای دولتی بوده که در این دفتر مورد محاسبه و بررسی قرار می‌گیرد. مجموع بدهیهای دولت و شرکتهای دولتی در گزارشهای 3 ماهه به رئیس جمهور ارسال می‌شود!. وی افزود: عدد به دست آمده از تخمین اولیه بدهیهای دولت بسیار فراتر است!. در آغاز به کار دولت این رقم حدود 150 هزار میلیارد تومان عنوان می‌شد اما با بررسیهای دقیقی که انجام شده رقم اصلی بدهیهای دولت بسیار فراتر از این رقم می‌باشد که بنده نمی‌توانم آن را در شرایط فعلی اعلام کنم.!! - یک نانوا در گلپایگان از شدت فشار اقتصادی و ناتوانی در افزایش حقوق کارگرش، خود را با بنزین به آتش کشید و در بیمارستان جان باخت. روز گذشته خبری تلخ فضای شبکه های اجتماعی و سپس شهرستان گلپایگان را فراگرفت، خبری که نشان از لایه های اجتماعی اقتصاد به خواب رفته و درد جیب های مردمی است!

  • heeo

    شما افسرده ها و بیکارا چرا در راه حق قدم نمیذارید چرا اونا اون همه پول بخورن ما نخوریم چرا اونها سوار بنز بشن ما اتوبوس تا کی میخواین التماس کنید