ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق روسیه و ترکیه بر سر آتش‌بس در سوریه

آتش‌بس مورد توافق دو کشور در سراسر سوریه خواهد بود و از نیمه‌شب چهارشنبه به اجرا گذاشته خواهد شد. وزیر دفاع ایران می‌گوید برای آتش‌بس سراسری «تضمین جدی» لازم است.

روسیه و ترکیه بر سر آتش‌بس سراسری در سوریه به توافق رسیدند. حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در گفت‌وگویی شروط لازم برای یک آتش‌بس سراسری در سوریه را اعلام کرد.

ویرانه‌های جنگ سوریه ـ عکس از آرشیو

خبرگزاری آناتولی ترکیه، چهارشنبه ۲۸ دسامبر / ۸ دی گزارش داد که توافق روسیه و ترکیه برای چنین آتش‌بسی باید به‌عنوان پیشنهاد به طرف‌های اصلی درگیری نیز ارسال شود و دو کشور در این‌باره تلاش خواهند کرد.

این آتش‌بس از نیمه‌شب جمعه به اجرا گذاشته خواهد شد اما سازمان‌های تروریستی شامل آن نخواهند بود. این‌که چه گروه‌هایی جزو این سازمان‌ها محسوب می‌شوند تاکنون روشن نشده است. دولت سوریه تقریباً همه شورشیان را به‌عنوان سازمان‌های «تروریستی» می‌شناسد.

ترکیه و روسیه اعلام کرده‌اند که در گام بعدی می‌خواهند در مذاکرات سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه در شهر «آستانه» قزاقستان بین نیروهای دولتی سوریه و شورشیان این کشور میانجی‌گری کنند، مشروط بر این‌که آتش‌بس حفظ شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته، سه‌شنبه ۲۷ دسامبر / ۷ دی از مذاکرات آینده روسیه، ایران و ترکیه سخن گفت و اعلام کرد که این مذاکرات می‌تواند با پیوستن حکومت سوریه و شورشیان گسترش یابد. لاوروف همچنین گفت در بیانیه مورد توافق روسیه، ایران و ترکیه بر آمادگی هر سه کشور برای کمک به تنظیم موافقت‌نامه بین دولت سوریه و شورشیان و همچنین ضمانت اجرایی آن تأکید شده و مذاکرات در این زمینه جریان دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تازه‌ترین اظهارات خود درباره مذاکرات سوریه گفت اگر نمایندگان شبه‌نظامیان کرد در این مذاکرات شرکت کنند، ترکیه مذاکرات را تحریم می‌کند.

اردوغان همچنین از عربستان و قطر خواست تا به نشست روسیه و ایران برای بحث‌ و گفت‌وگو درباره تلاش‌های صلح در سوریه بپیوندند.

ترکیه از مخالفان حکومت سوریه و روسیه از رژیم این کشور حمایت می‌کنند.

ایران: آتش‌بس باید تضمین جدی شود

در همین حال سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران در گفت‌وگوی تازه‌ای با شبکه تلویزیونی روسیه الیوم اعلام کرده است که آتش‌بس سراسری در سوریه «تضمین جدی» می‌خواهد. دهقان گفت: «به این معنا که همه باید بپذیرند قرار است که یک آتش‌بس صورت بگیرد و به دنبال آن همه باید بپذیرند که هر کسی که آتش‌بس را مخدوش کند بایستی تنبیه شود.»

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران نسبت به آینده این مذاکرات اظهار خوش‌بینی کرد.

وزیر دفاع ایران احتمال داد که دو گروه «دولت اسلامی» (داعش) و جبهه النصره موضوع آتش‌بس نخواهند بود اما «سایر گروه‌های مسلح قرار است در فرآیندی که ذیل استقرار آتش‌بس صورت خواهد گرفت مذاکرات سیاسی خودشان را با دولت سوریه داشته باشند.»

به‌گفته حسین دهقان بر اساس بیانیه وزیران خارجه ایران، ترکیه و روسیه در پایان نشست مسکو، مهمترین نکاتی که باید برای استقرار و استمرار آتش‌بس صورت بگیرند این مسائل خواهند بود: تفکیک تروریست‌ها از مخالفینی که آمادگی مذاکره با دولت سوریه را دارند؛ مطرح نشدن آتش‌بس برای داعش و جبهه النصره؛ جلوگیری از تقویت مالی، پشتیبانی و تسلیحاتی و تجدید قوای تروریست‌ها؛ آزادی تردد غیرنظامیان در سطح سوریه؛ فراهم کردن امکان امدادرسانی به همه مردم سوریه؛ و برداشته شدن محاصره شهرها.

نخستین نشست وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی اوضاع سوریه یکم دی‌ماه در مسکو برگزار شد و ادامه آن به مذاکرات قزاقستان در ماه ژانویه موکول شده است.

وزیر دفاع ایران نسبت به آینده این مذاکرات اظهار خوش‌بینی کرد و گفت اگر سهمی قرار است به مخالفان حکومت بشار اسد در اداره عمومی سوریه داده شود، می‌توانند آن را در سایه مذاکرات بگیرند و «مسیر قانونی و مشروع» را طی کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.