ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

لایحه بودجه ۹۶: درآمدهای استانی در جیب دولت مرکزی

دولت چاق و بلعنده بیش از دو سوم از اعتبارهای هزینه‌ای بودجه سالانه ایران را می‌بلعد. دولت برای تامین این هزینه از سهم اعتبارات استان‌ها می‌کاهد.

لایحه بودجه ۹۶ تمرکزگرایی هزینه‌ها را افزایش داده است. تنها ۲۰ درصد از درآمدهای استانی در استان‌ها هزینه می‌شود.

دولت در لایحه بودجه ۹۶ پیش‌بینی کرده است که ۱۱۱ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت درآمد داشته باشد. بر مبنای این برآورد، سهم درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده بیش از ۶۲ درصد بیشتر از بودجه امسال خواهد بود. به‌رغم افزایش درآمدهای نفتی، تمرکزگرایی هزینه‌های عمومی در بودجه سال آینده افزایش یافته است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی منابع درآمدی و هزینه‌ای دولت اعلام کرد که لایحه بودجه سال آینده تمرکزگرایی بیشتری در مصرف منابع بودجه دارد و حقوق و مزایای کارکنان دولت بخش زیادی از بودجه را می‌بلعد.

برپایه این گزارش در حالی که درآمدهای استانی بدون احتساب درآمدهای نفتی ۲۶.۵ درصد از منابع عمومی بودجه را تامین می‌کند، سهم اعتبارهای هزینه‌ای استانی در لایحه بودجه تنها ۵.۳ درصد است.

دولت در لایحه بودجه در مجموع ۳۱.۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مصارف استانی در نظر گرفته که کمتر از ۱۰ درصد از مصارف عمومی بودجه است. بخشی از این بودجه از محل اختصاص ۲ درصد از درآمدهای نفتی به استان‌ها (معادل ۲ هزار میلیارد تومان) و بخش دیگری نیز از محل قانون اعتبارات استفاده متوازن از درآمدهای ملی (۹۵۷۰ میلیارد تومان) تامین می‌شود.

سهم اعتبار هزینه‌ای اختصاص یافته به استان‌ها بدون در نظر گرفتن این بخش از اعتبارهای برآورد شده که به واسطه رشد درآمدهای نفتی، افزایش یافته است، ۱۶۸۲۲ میلیارد تومان خواهد بود که معادل ۵.۳ درصد مصارف عمومی بودجه است.

مصارف استانی در حالی تنها ۵.۳ درصد از اعتبار هزینه عمومی را به خود اختصاص داده‌اند که بدون احتساب درآمدهای حاصل از نفت، درآمدهای استانی ۸۴۸۷۲ میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی را تامین می‌کند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که تنها یک پنجم از درآمدهای استانی به استان‌ها بازگردانده می‌شود.

دولت چاق و بلعنده

دولت اعلام کرده است که به دلیل عدم توانایی تامین مالی طرح‌های عمرانی، این طرح‌ها را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد. در همین راستا ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی ویژه در نظر گرفته که سهم دولت در تامین مالی این پروژه‌ها ۲۵ درصد – و آن‌هم از محل صندوق توسعه ملی- است.

دولت در حالی که از تامین اعتبار طرح‌های عمرانی ناتوان است، بیش از ۸۶ درصد از اعتبارات هزینه‌ای را برای حقوق و دستمزد کارکنان دستگاه‌های دولتی، نظامیان و افراد تحت پوشش بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید هزینه می‌کند.

اعتبارات هزینه‌ای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال آینده ۲۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد شده است بیش از ۲۰۳ هزار میلیارد تومان از آن برای حقوق و مزایا هزینه می‌شود.

حقوق و دستمزد نظامیان به تنهایی نزدیک به یک چهارم از اعتبار هزینه‌ای بودجه‌ای را به خود اختصاص داده است. دولت ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حقوق، دستمزد و مزایای نیروهای نظامی و انتظامی در نظر گرفته است که به نسبت سال گذشته ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همچنین ۱۴۷ هزار میلیارد تومان از اعتبارات هزینه‌ای به حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های دولتی، مجروحان جنگی و خانواده کشته شدگان جنگ ایران و عراق اختصاص یافته است. ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از این بخش از هزینه‌ها برای حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی هزینه خواهد شد که معادل ۴۵ درصد از اعتبارهای هزینه‌ای دولت است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پوری از ملت ایران

    درآمد و هزینه دو نوع است، یکی ملی و دیگری استانی (منطقه ای /شهرستانی). همان طور برخی هزینه های ملی است. باید ببینیم مثلا بودجه دولت و حاکمیت برای احداث حفظ و پایگاه های نظامی و امنیتی و انتظامی در زمینی و هوایی و ردیایی اختصاص می دهد در استان ها است. احداث و نگهداری پروژ های ملی مانند نیروگاه ها و سدها و بنادر و خطو ط مواصلاتی.. همگی در استان ها هزینه می شود. اکثر استان های ایران بسیار بیشتر درآمدی از راه مالیات به دلوت می پردازند مصرف وبدجه دارند. بجز مناطق نفت خیر و گازخیز و شهرتان هایی مانند تبریز و مشهد و تهران و اصفهان و.. اکثر شهرستان های ایران سرباز بودجه ملی هستند!

  • Farid

    ۲۱۰ نماینده مجلس ?! با امضای نامه‌ای اعلام کردند که حساب‌های بانکی به نام رئیس قوه قضائیه را از نظر شرعی و قانونی دارای اشکال نمی‌بینند.!! سوال مردم : حساب‌های بانکی به نام رئیس قوه قضائیه شرعی و قانونی دارای اشکال نمی‌بینند.!!! در کجای قران کریم آمده است؟! اولا به حساب شخصی! دوما با (بهره)! مگر بهره در دین مبین اسلام حرام نیست؟! در کدام بند از بندهای قانون اساسی به چنین نکاتی اشاره شده است که پولهای سپرده مردم به نام و حساب شخصی رئیس قوه قضائیه واریز شود؟! شما نمایندگان منتصب امت می گویید هیچ اشکالی در آن نمی بینید! خودتان ... و بی سوادید فکر می کنید که مردم چیزی نمی فهمند!?

  • nader

    روحانی چهارشنبه ۲۸ دسامبر در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت در تهران، گفت: «۹ دی یک حرکت بزرگ مردم برای دفاع از امام حسین، خاندان رسالت، حق، نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه و مسیر حق بود!?. مربوط به این جناح و آن جناح این دسته و آن دسته نبود. مردم حس کردند و به آن‌ها خبر رسید در روز عاشورا یک کارهایی صورت گرفته؛ ‌ توهین به امام حسین و روز عاشورا !? را کسی نمی‌تواند تحمل کند!