ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کری: راه حل دو کشور مستقل تنها امکان برقراری صلح در خاورمیانه است

وزیر خارجه آمریکا از خطر نادیده گرفتن صلح بین اسرائیل و فلسطین سخن گفت. او گفت اگر اسرائیل راه حل دو کشور مستقل را نپذیرد روی آرامش را نخواهد دید.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای دوران مسئولیتش به تلاش‌هایش برای برقراری صلح در خاورمیانه ادامه داد. او بار دیگر بر راه حل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین تأکید کرد.

جان کری: آمریکا در تصمیم‌گیری شورای امنیت درباره شهرک‌سازی‌ای اسرائیل بر اساس ارزش‌های خود عمل کرده است.

جان کری چهارشنبه ۲۸ دسامبر / ۸ دی طی سخنانی که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند مواضع دولت کنونی آمریکا درباره مسئله خاورمیانه و مناسبات اسرائیل و فلسطین را تکرار کرد.

کری گفت: «راه حل دو کشور مستقل تنها امکان صلح عادلانه و پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست» و آمریکا نخواهد گذاشت که این راه حل نابود شود.

او گفت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های کرانه باختری رود اردن و دریای مدیترانه با این گزینه مواجه‌اند که آیا می‌خواهند در یک کشور زندگی کنند یا در دو کشور مستقل.

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که اگر انتخاب اسرائیل یک کشور باشد «هیچگاه روی آرامش را نخواهد دید.»

جان کری همچنین به قطعنامه اخیر سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل اشاره کرد و گفت: «هدف حفظ راه حل دو کشور مستقل است» و آمریکا در این رأی‌گیری بر اساس ارزش‌های خود عمل کرده است.

به‌گفته او شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) به واقعیت برگشت‌ناپذیرِ یک کشور منجر خواهد شد و حفظ وضع موجود به‌معنای اشغال دائم خواهد بود.

۱۴ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل جمعه ۲۳ دسامبر / ۳ دی با تصویب قطعنامه‌ای شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را خلاف قوانین بین‌المللی دانسته و از این اقدام دولت اسرائیل به‌عنوان مانعی برای همزیستی مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در قالب دو دولت مستقل و همچنین برقراری صلح در خاورمیانه یاد کردند.

ایالات متحده به این قطعنامه رأی ممتنع داد و از حق وتوی خود استفاده نکرد. با این اقدام، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا سنت طولانی آمریکا در رد این‌گونه قطعنامه‌ها علیه اسرائیل را رعایت نکرد.

پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت، در همان روز جمعه دفتر بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر اسرائیل با صدور بیانیه‌ای از این قطعنامه و دولت اوباما به شدت انتقاد کرد.

اسرائیل همچنین سفیران تمام کشورهایی را که در شورای امنیت به این قطعنامه رأی مثبت دادند و همچنین سفیر آمریکا را احضار کرد. دولت اسرائیل اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با کشورهایی که رأی مثبت دادند کاهش خواهد داد.

با این حال روز چهارشنبه اعلام شد که به‌درخواست نتانیاهو رأی‌گیری برای ساخت واحدهای مسکونی جدید در شهرک‌های رامات شلومو و راموت در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) به تعویق افتاده است. دلیل آن همین سخنرانی جان کری بود که گفته می‌شد نتانیاهو نمی‌خواهد پیش از سخنرانی کری تنش موجود با آمریکا را بیش از این گسترش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا نیز روز چهارشنبه در پیامی بر روی صفحه توئیتر خود رفتار دولت اوباما با اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: «آمریکا دوست بزرگ اسرائیل بود اما اکنون چنین نیست. توافق هسته‌ای با ایران آغاز این پایان بود و اکنون این (قطعنامه شورای امنیت) پیش روست!»

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از آغاز سخنرانی جان کری گفته بود: «ما موضوع اسرائیل و فلسطین را به حال خود رها نکرده‌ایم و فکر نمی‌کنیم که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید از این مسئله بگذرند.»

تونر افزود وزیر امور خارجه معتقد است که «این وظیفه اوست که در آخرین هفته‌ها و آخرین روزها به‌عنوان رئیس دیپلماسی کشور آن‌چه را که مسیر راه حل دو کشور مستقل می‌داند ارائه دهد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پوری از ملت ایران

    من وضعیت کشور و ملت اسرائیل را، وضعیت ایده آل می دانم به جز امنیت پایدار! از هر حیث اسرائیل شرایطش عالی است. به اندازه کافی وسعت دارد و جمعتش هم مناسب است. اقتصاد و غلم و صنعت شکوفایی دارد. منتها اسارئیل یک چیز کم دارد و آن امنیت پایدار است. نمی توان کشور امنیت پایدار داشته باشد و لی از درون و بیرون با تهدید گروه های تروریستی و حکومت های حامی آن روبرو باشد! اسرائیل برای بقای خود بهتر است صلح کند با فلسطینی ها. این برای امنیت اسرائیل مفید است و البته طرف ماقبل هم سود می برد. پیمان اسلو چارچوب خوبی وبده که می توانست اسرائیل و منطقه از نا امنی و تررویسم اسلام گرا نجات دهد. اگر پیمان اسلو به سرانجام می رسید امروزه جهان سکولار چنین مورد تهیدی تروریسم اسلام گرا نبود! قطعا، دیگر ملت های تحت ظلم و فساد اسلاام گراها هم کمتر مرود رنج قرار می گیرند، هر چند تنها با استقرار نظام های سکولار و لیبرال دمکراسی به صلح و زندیگ مسالمت امیز دست خواهند یافت. این صلح برای همه ملت های جهان خوب است. اسرائیل می تواند با رعایت حقوق بشر و کمک به صلح در جهان، هم خود را یاور واقعی صلح و دمکراسی و حقوق بشر نشان دهد و هم از امنیت و همکاری اقتصادی با جهان بهره ببرد.

  • faryad

    شعار الکی ! خاور میانه را در بحران و جنگ داخلی رها کردید....

  • kharkosteh zamaneh bikhody tabligh kardid

    In three weeks all Arab Israel conflict will fall in hands of Trump and he will fuck you pro-Russian Marxists aghayegh paydar • در چندین ثانیه کروبی فریب خورد٬ موسوی می‌دانست چه خبر است http://www.iranpressnews.com/s... Zarghami is unknowingly revealing an important fact about green movement The fact that Karoubi was the winner of the two elections against Rafsanjani and Mousavi کروبی برنده واقعی هر دو انتخابات بود. رای او را دزدیدند . مارکسیست های روسی وقتی دیدند موسوی و رفسنجانی در هر دو صورت باخته اند به احمدی نژاد تن دادند و موسوی در یک گردش عجیب جنبش سبز را فروخت و مردم را با شعار عصر طلایی امام ضد امپریالیست و همدردی با اعراب دیوانه روسیه گرا و ضد اسرائیل به رژیم و پوتین فروخت . به همین دلیل توده ایها و فداییها از شعار نه غزه و نه لبنان و مرگ بر روسیه مردم ترسیدند و جا زدند . پوتین اولین کسی بود که احمدی نژاد را به رسمیت شناخت و او را به حضور پذیرفت . موسوی تسلیم شد و به ظاهر به حبس خانگی رفت و تا کنون هرگز با روسی گری و جنایت در سوریه و نظامی گری پرهزینه سپاه مخالفتی نکرده . مارکسیست های روسی هم با مسائل فرعی مثل گور خواب و نامه به ترامپ و مجسمه فیدل ذهن مردم را از سرسپردگی و روسی گری رژیم منحرف میکنند

  • پوری از ملت ایران

    این قابل درک است چرا اسرائیل متحد جهان سکولار است. ولی آقای ترامپ اگر صرفا به حمایت از اسرائیل به پردازد ولی از ترغیب اسرائیل باری صلح با فلسطینی ها و کشورهای همسایه اش بی توجهی کند، به زیان جهان سکولار و خود اسرائیل تمام خواهد شد. تندروهایی در اسرائیل هستند که یک جانیه فکر می کنند. صلح اسرائیل با اعراب همسایه و فلسطینی، ضامن بقای اسرائیل خواهد بود و همچنین بهانه را از دشمنان جهان آزاد سکولار/لیبرال دمکراسی خواهد گرفت. دشمنان قسم خورده ضد بشری مانند اسلام گرایان. اسلام برای بقای و امنیت مردم خود هم شده باتتس به حقوق بشر احترام بگذارد و از ارزش های سکولاریسم و لیبرال دمکراسی حمایت کند. اقای ترامپ بهتر است ضمن اعلام اینکه به ههمه عقاید شخصی و دینی مردم بعنوان عقاید شخصی-عبادی احترام می گذارد، صراحتا و عملا مبارزه با اسلام سیاسی کند. چرا اسلام سیاسی و حکومت ها و گروه های اسلام خواستار نابودی اسرائیل و نابودی جهان سکولار/لیبرال دمکراسی هستند اعم شرقی و غربی و اعم از چین و روسی و اروپایی و امربکایی!، دشمنی آشکاری با سکولاریسم و لیبرال دمکراسی دارد، دشمنی آشکار با اعلامیه حقوق بشر و حقوق بدیهی مردم از جمله دگراندیشان و دگرباشان دارد. آقای ترامپ با توجه توضیحات فوق، بایست امریکا با ابرقدرت های سکولار از جمله چین و روسیه و اروپا و غیره متحد کند، و یک برنامه جهانی مشترک دفاع از سکولاریسم ایجاد کند.و بدون سکولاریسم تمدن جهانی امروز و لیبرال دمکراسی هم پا برجا نخواهد ماند. سکولاریسم ضامن بقای جهان آزاد و حتی بقای روسیه و چین است. همه جهان سکولار از چین و روسیه تا اروپا و امریکا یک دشمن مشترک دارند و آن دشمنان ضد سکولاریسم است.