ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمهوری اسلامی: از حرف تا عمل- گورخواب‌ها

الاهه نجفی- واکنش‌های مسئولان بلندپایه جمهوری اسلامی به پدیده «گورخواب‌ها» نمونه گویایی‌ست برای نشان دادن فاصله حرف تا عمل مسئولان نظام ولایی.

روزنامه شهروند گزارشی منتشر کرد درباره انسان‌های بی‌خانمان و بی‌سرپناهی که در گورهای خالی گورستان نصیرآباد در حومه شهرستان شهریار سکونت دارند.

اصغر فرهادی، سینماگر ایرانی به رئیس جمهوری اسلامی نامه‌ای نوشت و از او خواست که به مشکلات مردم بیشتر توجه کند. ابعاد این موضوع در سه روز گذشته هر دم گسترده‌‌تر شد و اکنون به بهانه دلسوزی برای مردم در حد یک ترفند انتخاباتی فروکاسته است.

گزیده‌ای از واکنش گروهی از مسئولان نظام در پرتو فساد گسترده در ایران. از حرف تا عمل چقدر فاصله است؟

گورخواب‌های نصیرآباد در شهرستان شهریار
  • رئیس جمهوری اسلامی

حسن روحانی در واکنش به نامه اصغر فرهادی درباره گورخواب‌های گورستان نصیرآباد در حومه شهرستان شهریار این رویداد را «دردناک» خواند و خواهان مسئولیت‌پذیری همه مسئولان نظام شد.

در حرف:

«من دیروز از یکی از هنرمندان نامه‌ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند اما قبرخواب را کمتر شنیده بودیم. چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین، فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده‌ای از همنوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلاً زنده به گور می‌گفتند، اما الان طرف برای این که سرما را تحمل کند خودش را در گور می‌کند. این مسأله برای دولت و مردم قابل تحمل نیست.»

در عمل:

در تابستان سال ۹۵، اسنادی از فیش‌های حقوقی مدیران بیمه مرکزی و دریافت پاداش‌های چند میلیون تومانی اعضای هیأت بانک‌های رفاه، صادرات، ملت، سینا، خاورمیانه، اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی و همچنین شرکت فرابورس و شرکت بورس انرژی منتشر شد.

در پی این افشاگری‌ها حسن روحانی از اسحاق جهانگیری، معاون اول خود خواست تا همه موارد تخلف و هر گونه سوءاستفاده در زمینه حقوق و پاداش‌های پرداختی به مدیران شناسایی شده و وجوهی که به ناحق پرداخت شده مسترد شوند و مدیران متخلف نیز عزل شوند.

دیوان محاسبات در مهر سال جاری اعلام کرد که «فقط» ۴۰۰ نفر از مدیران دولتی «حقوق‌های نجومی» دریافت کرده‌اند. ۵ میلیارد تومان از این حقوق‌ها به خزاته بازگشت.

  • شهردار تهران

در حرف:

از محمد باقر قالیباف به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده می‌شود. قالیباف در یادداشتی که در برخی روزنامه‌های ایران منتشر شد، در واکنش به پدیده «گورخوابی» رئیس جمهوری اسلامی را به بی‌اعتنایی به مشکلات حاشیه‌نشینان متهم کرده و از مسئولان نظام دعوت کرده که «مردم‌داری» پیشه کنند. او در فرازی از این یادداشت می‌نویسد:

«این معضلات محصول نوع نگاه سرمایه‌داری و اشرافی در اداره کشور و جامعه است. گورخوابی بخش عریان و عیان این معضلات است و این مدل مدیریت کشور آسیب‌ها و معضلات پنهانی نیز به همراه خود دارد که ضربات کاری‌تری بر پیکره این نظام وارد می‌کند.»

در عمل:

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به تاریخ ۱۵ مرداد سال جاری از فروش ۲۰۰ ملک شهرداری تهران به برخی مدیران این نهاد و افراد دیگر «به قیمت غیر واقعی» و «بسیار پائین»، همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در قسط‌های ۶۰ ماهه و خبر داده بود: یک اختلاس دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی.

سایت «معماری نیوز» تصویری از این نامه را یک ماه بعد منتشر کرد. یاشار سلطانی، سردبیر این سایت با شکایت محمد باقر قالیباف (شهردار تهران) و مهدی چمران (رئیس شورای شهر تهران) بازداشت شد.

در شهریار و حومه قیمت یک منزل مسکونی هر متر مربع حدوداً دو میلیون تومان است. با مبلغ اختلاس شده در شهرداری تهران می‌توان ۱۰ میلیون متر مربع فضای مسکونی برای ۵۰۰ هزار نفر از مردم بی‌خانمان ایجاد کرد.

۱۴۹ هزار متر از زمین‌های شهرداری در پوشش یک بنیاد خیریه به زهرا سادات مشیر، همسر محمد باقر قالیباف واگذار شده بود.

  • سپاه پاسداران

محسن رضایی، از مهم‌ترین فرماندهان نظامی ایران و نخستین فرمانده سپاه پاسداران هم به ماجرای گورخوابی واکنش نشان داده است.

در حرف:

«تا دیر نشده است، جبران کنید. جمعي از خائنان بريده از ملت از ترامپ تقاضا کردند که تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع کند. یک ایرانی باشرافت تصویر تعدادی از هم‌وطنان که در قبرستان می‌خوابند را در پاسخ به آن‌ها نشان داد و هنرمندی دردآشنا، این صحنه را شرمساری بزرگ خواند. رئیس جمهور محترم کشور به جای پاسخ‌گویی می‌گوید من هم ناراحت هستم. آقای روحانی! شش ماه نخست خوش‌آمدگویی و تبریکات ریاست جمهوری به پایان رسیده است، الان سال چهارم است. سال پاسخگویی است. کاری بکنید تا آلام مردم [را] التیام بخشد.»

در عمل:

بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران در سال جاری ۹هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان بوده است که نسبت به بودجه مصوب سال قبل ۱۵. ۷ درصد افزایش داشته. بسیجیان هم هزار و ۷۰ میلیارد تومان از بودجه کشور سهم برده‌اند.

اقتصاد مقاومتی اسم رمز سپاه پاسداران و شرکت‌های زیر مجموعه آن برای سهم‌خواهی بیشتر از اقتصاد ایران در دوران پس از تحریم‌هاست.

فرمانده قرارگاه خاتم در فروردین سال جاری اعلام کرده بود که سپاه خواستار واگذاری ۱۰ ابر پروژه از سوی دولت به این قرارگاه است. او گفته بود: «تصمیمات خوبی در حال انجام است.»

واگذاری میدان آزادگان به قرارگاه خاتم و همچنین واگذاری چهار میدان نفت و گاز به ستاد اجرایی فرمان امام از ثمرات این تلاش‌ها بود. حجم این معامله هرگز آشکار نشد.

  • قوه قضائیه

در حرف:

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان تهران به خبرگزاری فارس اطلاع داده است که دادستان شهریار دستور داده گورخواب‌ها را از گورستان نصیرآباد جمع‌آوری کنند. او آن‌ها را یک به یک بازجویی کرده است. آن‌ها که خانواده داشته‌اند، تحویل خانواده‌ها شده‌اند و دیگران به کمپ اخوان منتقل شده‌اند.

روزنامه قانون هفتم دی و تنها چند ساعت پس از انتشار گزارش روزنامه شهروند درباره گورخواب‌های نصیرآباد گزارش داده بود که مأموران نیروی انتظامی کارتن‌خواب‌ها و گورخواب‌ها را با کتک از گورستان بیرون کرده‌اند.

در عمل:

نخستین بار کانال تلگرامی «آمدنیوز» به نقل از دو مدیر بانک ملی ایران خبر داد که رئیس قوه قضائیه ۶۳ حساب شخصی در بانک‌های کشور دارد. وثیقه‌هایی را که زندانیان به قوه قضائیه می‌سپرند، به این حساب‌های سپرده واریز می‌شود. در اصل این پول‌ها ظاهراً دخل و تصرفی صورت نگرفته، اما بهره‌ای که به این پول‌ها تعلق می‌گیرد در تملک رییس قوه قضائیه است. ۲۰ میلیارد تومان در ماه. ۲۵۰ میلیارد تومان در سال. بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مرداد ۱۳۸۸ که صادق لاریجانی با حکم علی خامنه‌ای به ریاست قوه قضائیه منصوب شده است. حتی اگر گفته صادق لاریجانی صحت داشته باشد که در سود بانکی حاصل از وثیقه متهمان و مجرمان، دخل و تصرف نکرده، با این مبلغ می‌توان با یک حساب سرانگشتی و ساده دست‌کم بیش از سه میلیون متر مربع فضای مسکونی برای بی‌خانمان‌ها و حاشیه‌نشین‌ها به وجود آورد.

  •  سیاست «حرف تا عمل»

نتیجه سیاست جمهوری اسلامی از «حرف تا عمل» را می‌توان در آمار زیر به خوبی مشاهده کرد:

در تهران تا شهریور سال ۱۳۵۹ نزدیک به ۱۰ هزار و ۴۵۰ خانوار در چهار هزار و ۵۰۰ آلونک زندگی می‌کردند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور خرداد سال جاری آماری از حاشیه‌نشینی در ایران ارائه داده بود:

سالانه ۶۰۰ هزار ایرانی زندانی می‌شوند و ایران با مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی ۱۱ میلیون نفر، بیکاری سه و نیم میلیون شهروند و اعتیاد یک و نیم میلیون تن دست و پنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    روحانی: - مردم سالانه ۴ میلیارد تومان ! پول بلیت هواپیما به کشورهای خارجی می‌دهند که می‌تواند در جیب خودمان بماند.!! شرکت‌های ایران‌ایر و بوئینگ روز یکشنبه قرارداد نهایی خرید ۸۰ هواپیما به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار!! را در تهران امضا کردند؛ معاون مدیرعامل بوئینگ اعلام کرد که این شرکت پس از تایید دولت آمریکا !!، قرارداد با ایران را نهایی کرده است...

  • Farid

    - واشنگتن پست نوشت: دولت ایران از سال 2013 به دلیل رفع تحریم‌ها در پی حصول یک توافق هسته‌ای موقت با گروه 1+5 به صورت نقد و طلا به حدود 10 میلیارد دلار دسترسی پیدا کرده که بخشی از آن بابت آزاد شدن درآمدهای نفتی مسدود شده ایران بوده که در بانک های خارجی قرار داشته و به تهران منتقل شده است. این 10 میلیارد دلار پول نقد و طلا از طریق کشورهایی ثابت در خاورمیانه و اروپا به ایران منتقل شده و این فرایند با آزاد سازی درآمدهای نفتی مسدود شده ایران در بانک های بین المللی توسط ژاپن، کره جنوبی و هند به دستور دولت آمریکا آغاز شد. سپس این عایدی ها به پول نقد وطلا تبدیل شدند. همچنین کاخ سفید برای ممکن ساختن پرداخت های 700 میلیون دلاری ماهیانه به ایران چندین معافیت اجرایی صادر کرده که به کشورهای مورد نظر اجازه آزاد کردن درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران را می داد. بدون این معافیت ها، این کشورها ناقض تحریم های ثانویه آمریکا به شمار می آمدند. این مقامات آمریکایی علاوه بر این گفته اند، که سایر مبالغ در بانک های خارجی نگه داشته می شدند و پول های کمتر از 20 میلیون دلار از طریق بانک های کوچک ایرانی که تحریم نشده اند یا موسسات مالی که انتقال هایی مثل حواله های خانوادگی را انجام می دهند، به ایران انتقال یافتند. - بر اساس مصوبه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ، دولت ایالات متحده در آینده از پرداخت پول نقد به ايران ممنوع شد. این لایحه با ۲۱ رای مثبت در برابر ۱۶ رای منفی به تصویب اعضای کمیته روابط خارجی رسید. اد رویس، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اظهار داشت دولت اوباما با ارسال این پولِ غیرقابل ردیابی به تهران کار را برای ایران تسهیل کرده است تا به حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های تروریستی کمک کند. ! وی اظهار داشت: "در واقع این ما هستیم که کار پولشویی را برای آنها انجام می‌دهیم". رویس در نشست کمیته، دولت اوباما را متهم کرد که با پرداخت باج 1.4 میلیارد دلار برای آزادی گروگان‌های زندانی در ایران ! ، سیاست دیرینه آمریکا را زیرپا گذاشته است.

  • مهرزاد

    ظاهرا این دوستمون که به اصلاح نظام امیدواره زیاده از حد خوشبینه. دیگه از این حرفا گذشته. اگه همه رژیمای دیکتاتوری در تاریخ ایران به گفته شما به فساد و ظلم خودشون آگاه بودن و بعد درصدد اصلاحشون برمیومدن که هیچ رژیمی سقوط نمی کرد. از اون گذشته شما فراموش کردین که با یک نظام دینی سر و کار دارین که ایدئولوژی اون بر پایه حکومت خدایی بنا گذاشته شده که خودشو برتر از هر نظامی توی دنیا میدونه و اصلا به فساد کلی درون خودش باور نداره. تورو خدا دست از سادگی بردارید و از فکر اصلاح!!! نظام بیاید بیرون.

  • حقوق بشر برای همه

    سال هاست، افرادی دارند پیشنهادی می کنند و راه حلی می دهند، شاید در ظاهر کثیف و ماکیاولستی باشد، اماا این راه حل میان بر است. فساد، ناکارآمدی، قاچاق، تبعیض، رانت... اینها در نظام سیتماتیک شده است. این را برخی مقامات نظام هم معترف هستند. اما مردم عادی، توقع دارند نظام بیاید مفسدان و ناهلان را شناسایی و معرفی و دادگاهی و مجازت کند! من می گیوم این توقع، مثل این است از کسی بخواهی برای اعمال بدی انجام دادهف زبان (بخاطر دروغ، توهین و تهمت...)، دست (بواسطه ظلم و تعدی و تعرض..)، پا (برای لگد مال حق و حقوق، ..!)، چشم (برای نادیده گرفتن بی عدالتی ها، بی توجهی به نیازمندان...) و همین جور بقیه اعضای بدنش را قطع و به دور به اندازد!! واقعا گمان می کیند کدام آدم سالم و عاقلی حاضر است چنی کاری بکند خودخواسته؟! اما یک راه حل میان بر است: اینکه از شخص بخواهیم دیگر چشم و زبان و دست و پای.. او دیگر مرتکب ظلم و فساد نشود! آری تنها راه سریع و میانبر همین است. نظام هرگز اغضای بدنش را قطع نخواهد کرد، اما می تواند از پس تصمیم بگیرد دیگر خطا نکند فساد و ظلم بگذارد کنار! می گویید ناممکن است. چرا؟ وقتی خود نظام دارد آسیب می بیند، وقتی به اعتراف خود مقامات دارد فسادو ناکارمدی، موجب فروپاشی حکومتش می شود، موجب کاشه بههر ور ی و درآمدزایی می شود. موجب کاهش قدرت سخت و نرم نظام می شود!!!