ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سعید جلیلی: «کرسنت» با «کنسرت» نباید به حاشیه برود

سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی می‌گوید دست‌‌اندرکاران قرارداد «کرسنت پترولیوم» در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی دوباره سر کار آمده‌اند.

سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی می‌گوید دست‌‌اندرکاران قرارداد «کرسنت پترولیوم» در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی دوباره سر کار آمده‌اند.

سعید جلیلی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی

جلیلی که پنج‌شنبه ۹ دی در بندرعباس سخنرانی می‌کرد ضمن بیان این‌که قرارداد کرسنت در زمان انعقاد آن هم مخالفانی داشته است، گفت حسن روحانی که آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، «در نامه‌ای این موضوع را خلاف منافع ملی عنوان کرده بود».

این عضو پیشین هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: «کسانی که در آن زمان دست‌اندرکار موضوع کرسنت بودند، دوباره سر کار آمده‌اند و یک خسارت چندین میلیارد دلاری به کشور تحمیل شده است.»

او با اشاره به مسائلی چون لغو کنسرت‌ها و واکنش برخی از مسئولان دولتی نسبت به آن، افزود: «"کرسنت" یک موضوع ملی است که با موضوعاتی همچون "کنسرت" نباید به حاشیه برود.»

کرسنت قراردادی بین شرکت اماراتی «کرسنت پترولیوم» با شرکت ملی نفت ایران بود که در سال ۲۰۰۱ (۱۳۸۱) منعقد شد. مذاکرات این قرارداد از سال ۱۹۹۷ آغاز و در سال ۲۰۰۱ با عقد قرارداد پایان یافت.

بر اساس این قرارداد، ایران متعهد می‌شد گاز فراوری‌نشده تولیدی میدان گازی سلمان را به مدت ۲۵ سال و از آغاز سال ۲۰۰۵ به امارات متحده عربی صادر کند.

حجم صادرات گاز فراوری‌نشده قرار بود از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آغاز شود و به تدریج به ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

در طول دوره ۲۵ ساله این قرارداد، درآمد ایران از فروش گاز به کرسنت بین ۱۶ تا ۲۰ درصد بهای گاز قرارداد ایران با ترکیه در دوره مشابه ۲۵ ساله می‌شد.

چند سال بعد محمدرضا رحیمی، رئیس وقت دیوان محاسبات کشور در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، این قرارداد را «خیانت» خواند و آن را لغو کرد.

پس از جنجالی شدن این پرونده در ایران، شرکت کرسنت پترولیوم امارات در این‌باره به دادگاه لاهه شکایت برد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقوق بشر برای همه

    انسان‌ها نادان به دنیا می‌آیند، نه ابله/ شیوه‌ی آموزش است که آن‌ها را ابله می‌سازد. برتراند راسل

  • امیر

    این قرار داد بظاهر نا عادلانه است اما دلایل طرف منعقد کننده قرار داد چیست؟ این خیلی مهم است که حرفهای عاقد را هم بدانیم زیرا از یکطرف مدعیان غبن قابل اطمینان نیستند و از طرف دیگر عاقد نه احمق است و نه سابقه خیانت به مملکت دارد " یکی از حوزه های مانور این اسطوره مذاکره(جلیلی)در اکثر لجن پراکنی هایش کرسنت است ولی اگر زنگنه تا حال جوابی هم به او داده باشد من بیخبرم.