ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تشدید نبردها در موصل؛ پیشروی نیروهای عراقی

از زمان آغاز نبرد موصل تا کنون یک‌چهارم آن از کنترل داعش خارج شده‌است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیراً گفت که نیروهای عراقی داعش را تا ماه آوریل سال آینده بیرون خواهند راند.

یک واحد از نیروهای ویژه وزارت کشور عراق در شمال شرق موصل و واحد دیگری از ارتش این کشور در شمال این شهر پیشروی‌ کرده‌اند و مناطقی را از گروه «دولت اسلامی» (داعش) بازپس گرفتند.

خودروهای ارتش عراق در حال ورود به شرق موصل - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیروهای عراقی شنبه ۳۱ دسامبر/۱۱ دی توانستند اندکی در نبرد موصل پیشروی کنند و مناطق دیگری از دومین شهر بزرگ عراق را از دست داعش خارج کنند.

براساس این گزارش، صدای ممتد رگبار گلوله‌ها و حمله هلی‌کوپترها به مواضع اعضای داعش سرتاسر امروز شنیده می‌شد.

عملیات موصل دوشنبه ۱۷ اکتبر آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. در این عملیات ۳۰ هزار نیروی ارتش عراق، پیشمرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان شیعه شرکت دارند. نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده آمریکا نیز از این عملیات پشتیبانی هوایی می‌کنند. این عملیات برای مدتی متوقف شد و بالاخره پنج‌شنبه ۲۹ دسامبر/۹ دی با حمله نیروهای ارتش به جنوب موصل ازسر گرفته‌شد.

به گزارش رویترز، در جبهه شمال شرقی، در منطقه‌ای که نیروهای ارتشی آموزش‌دیده از سوی آمریکا نتوانسته‌بودند از مواضع دفاعی داعش عبور کنند، یک گروه از نیروهای ویژه وزارت کشور به محله «الانتصار» وارد شدند. تسنیم نیز گزارش داده‌بود که ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای حشدالشعبی، شبه‌نظامیان شیعه موسوم به بسیج مردمی توانسته مناطق زیادی را در اطراف شهر تل کیف، شهر مسیحی‌نشین در هشت مایلی شمال شرقی موصل را از دولت اسلامی بازپس گرفته‌اند.

در جبهه شمالی نیز گروه دیگری از ارتش عراق توانستند با تسخیر روستاهای متعددی در حوالی موصل، خود را به مرزهای منطقه اصلی شهر برسانند. العرکوب، محله استراتژیک شمال موصل صحنه درگیری‌های سنگین ارتش عراق با داعش گزارش شده‌است. این محله دروازه اصلی به سمت محله الحدباء، یکی از مهم‌ترین محلات موصل خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داده‌است که نیروهای عراقی در جنوب موصل چهار عضو ارشد داعش را کشته‌اند.

از زمان آغاز نبرد موصل در ۱۷ اکتبر، تا کنون یک‌چهارم آن از کنترل داعش خارج شده‌است. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اخیراً گفت که نیروهای عراقی داعش را تا ماه آوریل سال آینده از موصل بیرون خواهند راند.

اگرچه تعداد اعضای داعش بسیار کمتر از نیروهای عراقی تخمین زده می‌شود، اما قرارداشتن آنها بین غیرنظامیان کار پیشروی را بر ارتش عراق دشوار کرده‌است.

گزارش‌های بسیاری از رنج‌های ساکنان موصل در این نبرد منتشر شده‌است. خبرهای اخیر از امکان قحطی غذا برای ساکنان موصل حکایت دارند. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، تعداد افرادی که این شهر را ترک کرده‌اند، بسیار کمتر از میزان تخمین‌زده‌شده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.