ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکمنستان صادرات گاز به ایران را متوقف کرد

شرکت ترکمن از ایران خواسته بود بدهی دو میلیارد دلاری‌اش را یک جا بپردازد. شرکت ملی گاز ایران از مردم خواسته در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

شرکت ملی گاز ایران با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که ترکمستان صادرات گاز به ایران را قطع کرده. در این بیانیه از مردم خواسته شده که در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

وابستگی ایران به گاز ترکمنستان با وجود میدان پارس جنوبی

وزیر نفت ایران اعلام کرده بود که اختلاف ایران و ترکمنستان بر سر قیمت گاز که بیش از یک دهه ادامه داشت، با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور فعلاً تا حصول یک توافق نهایی برطرف شده است. این تفاهم‌نامه بعد از ظهر پنجشنبه ۱۰ دی به امضاء رسید. قرار بود ایران و ترکمنستان به مذاکراتشان درباره قیمت گاز ادامه دهند اما شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده که به رغم تفاهم‌نامه بین دو کشور، شرکت ترکمن صادرکننده گاز، از ایران خواسته که بدهی دو میلیارد دلاری‌اش را یک‌جا پرداخت کند.

در بیانیه شرکت ملی گاز آمده است:

«شرکت ترکمن گاز به طور ناگهانی و خارج از توافق به عمل آمده به صورت غیر منطقی و در اقدامی مغایر با چارچوب قرارداد بار دیگر با آغاز فصل سرما با این ادعا که باید مبلغ مورد مناقشه و اختلاف را به سرعت دریافت کند، از صبح [یکشنبه ۱۲ دی] اقدام به قطع گاز ارسالی به ایران کرده است.»

ایران از هشت سال قبل به این‌سو به خاطرات واردات گاز از ترکمستان حدوداً دو میلیارد دلار بدهی دارد. ترکمنستان تهدید کرده بود که اگر ایران بدهی‌اش را نپردازد خط لوله انتقال گاز به ایران را مسدود می‌کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر اظهار امیدواری کرده بود که پس از امضای تفاهم‌نامه بین دو کشور در روزهای آینده حجم واردات گاز از ترکمنستان افزایش پیدا کند.

بخشی از گاز وارداتی از ترکمنستان در نیروگاه‌های برق مصرف می‌شود.

وزیر نفت ایران گفته بود ایران به گاز ترکمنستان وابسته نیست. به گفته بیژن زنگنه حجم واردات گاز از ترکمنستان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز است. ترکمنستان گاز مورد نیاز استان‌های شمال شرقی ایران را تأمین می‌کند.

ایران در حال حاضر ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. وزیر نفت ایران اظهار امیدواری کرده بود که با تکمیل فازهای باقی‌مانده پارس جنوبی میزان تولید گاز در ایران به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

میدان پارس جنوبی، بزرگ‌ترین میدان گاز در جهان در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده. در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد ایران سرمایه‌گذاری هنگفتی در این میدان کرد، اما به دلیل تحریم‌های اقتصادی نتوانست آن را به بهره‌برداری برساند.

ترکمنستان سال ۸۵ صادرات گاز به ایران را برای مدت کوتاهی متوقف کرد. تهران و عشق‌آباد توافق کردند که قیمت گاز صادراتی از ۴۲ دلار برای هزار متر مکعب به ۷۵ دلار افزایش پیدا کند. وزارت نفت ایران می‌گوید این قرارداد سه ساله بوده و هیچیک از طرفین قرارداد حق افزایش یا کاهش قیمت را نداشته‌اند. اما در زمستان ۸۶ که هوا در استان‌های شمالی ایران رو به سردی گذاشت، ترکمنستان خط انتقال گاز را مسدود کرد و دولت ایران ناگزیر به افزایش قیمت گاز تن داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.