ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی دولت: قوه قضائیه در پرونده بابک زنجانی با وزارت اطلاعات همکاری کند

صادق لاریجانی تهدیدکنان گفته بود اگر پشت پرده پرونده بزرگ‌ترین فساد مالی آشکار شود، عده زیادی بازداشت می‌شوند. دولت پاسخ داده همکاری می‌کنیم که پول‌ها به خزانه بازگردد.

دولت مایل است که قوه قضائیه پرونده بابک زنجانی را به وزارت اطلاعات بسپرد با این امید که نقش اشخاص پشت پرده در بزرگ‌ترین پرونده اختلاس و فساد مالی در ایران آشکار شود، اما رئیس قوه قضائیه مخالف است. او تهدید کرده که اگر بنا باشد پشت پرده این پرونده آشکار شود، اشخاص زیادی احضار، بازجویی و بازداشت می‌شوند. سخنگوی دولت می‌گوید مهم این است که پول‌ها به خزانه بازگردد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست‌ خبری که سه‌شنبه ۱۴ دی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد اعلام کرد که وزارت اطلاعات آمادگی دارد اطلاعات کافی، پشت صحنه و روی صحنه در پرونده بابک زنجانی را به قوه قضائیه ارائه دهد.

روز گذشته، صادق آملی لاریجانی در سخنانی پربازتاب که بعدها در برخی خبرگزاری‌ها از جمله در خبرگزاری صدا و سیما و خبرگزاری میزان سانسور شد، تلویحاً حسن روحانی را متهم کرده بود که در برگزاری کارزار انتخاباتی‌اش میلیاردها تومان از بابک زنجانی کمک مالی دریافت کرده است.

آملی لاریجانی گفته بود:

«بابک زنجانی گفته است که میلیارد‌ها تومان به انتخابات رئیس جمهور کمک کرده است. ما سخنان او را عین واقع نمی‌دانیم و ایشان حرف زیاد می‌زند و ادعا زیاد می‌کند والا اگر می‌خواستیم رسیدگی کنیم باید همه کسانی که مرتبط بودند احضار می‌کردیم.»

محمد باقر نوبخت، در نشست خبری ۱۴ دی خود در پاسخ به این مدعای رئیس قوه قضائیه گفت:

«هر موقع قوه قضاییه در نظر داشته باشد، دولت همکاری می‌کند ضمن اینکه دولت از ابتدا در این اقدام پیشگام بود. امیدواریم به جای مسائلی غیر از آنچه می‌تواند این فساد بزرگ را روشن کند، ‌به هیچ چیز دیگر نپردازیم چرا که مردم منتظر اقدام قاطع قوه قضاییه برای بازگرداندن این منابع به خزانه عمومی هستند.»

به گفته سخنگوی دولت، بابک زنجانی همچنان بیش از دو میلیارد دلار از اموال دولت را اختلاس کرده و حالا قوه قضائیه می‌بایست مشخص کند که چگونه در دولت محمود احمدی‌نژاد چنین اختلاس کلانی میسر بوده است.

حکم اعدام بابک زنجانی ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ به او ابلاغ شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی و مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری و بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت اما با اعدام او مخالفت کرده‌اند.

حسن روحانی در سخنرانی‌اش در یزد درباره صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی گفت:

«سؤال مردم این است که دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار کجا رفته است؟ چه کسانی حمایت کردند؟ چه کسانی توانستند این فضا را به وجود بیاورند که بابک زنجانی بتواند این همه اموال را در اختیار بگیرد؟ خواست مردم این نیست که او اعدام بشود یا نشود. ما که وارد حکم قضایی نمی شویم و خودشان می‌دانند. به هر حال دادگاه به یک حکمی می‌رسد و به هر حکمی می‌خواهد برسد اما خواست مردم این نیست.»

بابک زنجانی در شهریور ۹۵ در اعتراض به روند دادرسی پرونده‌اش در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستانی را به «پرونده‌سازی» متهم کرده و نوشته بود: «جز شما و خدا کسی نمی‌داند که شما تلافی فاضل لاریجانی را بر سر اینجانب و دوستانم در آوردید.»

علاوه بر فاضل لاربجانی - یکی از سه اخوان لاریجانی - نام حسین فریدون (برادر حسن روحانی)، اکبر ترکان ( مشاور عالی رئیس دولت و رئیس شورای عالی مناطق آزاد)، محمدرضا نعمت‌زاده (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، رستم قاسمی( فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد)، حسین طائب (رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه پاسداران)، محمدرضا یزدی (معاون اقتصادی وزارت اطلاعات دولت دهم و معاون حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران)، حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات دولت دهم)، شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد دولت دهم )، محمود بهمنی (رئیس کل سابق بانک مرکزی) و سعید مرتضوی به عنوان اشخاص پشت پرده در پرونده بابک زنجانی مطرح شده است.

رئیس قوه قضائیه، روز گذشته در سخنرانی پربازتایش در پاسخ به رئیس جمهوری اسلامی که خواهان بررسی زوایای پنهان پرونده بابک زنجانی شده، به کنایه اشخاص یاد شده را تهدید به بازجویی و بازداشت کرده بود:

«می‌فرمایید پشت پرده‌ها را دنبال کنیم، حرفی نداریم. تمام کسانی‌که ایشان [بابک زنجانی] در همین رابطه گفته است احضار می‌کنیم و اگر لازم شد بازداشت می‌کنیم تا معلوم شود قضیه چه بوده است.»

محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اما از سیاست «برادر در برابر برادر» رئیس قوه قضائیه فاصله گرفته و خاطرنشان کرده که دولت برای بازگرداندن اموال عمومی به خزانه کشور با قوه قضائیه «مساعدت» می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    مبلغ دو میلیارد و هفتصد میلیون دلاررا ازکجا آورده اید ؛ موضوع ۸۰۰میلیارد دلار است؛ که حتی رفسنجانی هم اعتراف میکند. *** آملی لاریجانی در جلسه با همکارانش برجام را نفی و رد کرد. از سوی دیگر، هاشمی رفسنجانی نیز در دیدار با جمعی که نزد او رفته بودند گفت که باید تکلیف 700 تا 800 میلیارد دلاری که در دولت احمدی نژاد غیب شده روشن شود. دادستان کل هم که اسمش حجت الاسلام منتظری است دیروز گفت که "فساد آنقدر هم بزرگ و سراسری نیست که عده ای می گویند!" مقام رهبر از کل این فساد فعلا فقط چسبیده به فیش های حقوقی. یعنی همان سوژه ای که مخالفان دولت علم کرده و زیر همین علم برای انتخابات 96 سینه می زنند. روحانی نیز در گفتگوی مستقیم خود با مردم برای نخستین بار فاش ساخت که ماجرای فیش های حقوقی فقط مربوط به دولتی ها نیست، بلکه قوه قضائیه و حتی نهادهای انقلابی هم پایشان دراین ماجرا گیر است اما کسی صدایش را در نمی آورد. همه دعواها سر لحاف ملاست! لحافی که زیرش صدها میلیارد دلار خوابیده و از زیر همین لحاف برای انتخابات 96 نقشه می کشند. طفلک زندانیان سیاسی و مطبوعاتی و مجازی که برای چند جمله و یک مقاله متهم به ضدیت و تقابل با نظام شده و در اوین اسیرند و باعث و بانی اسارتشان هم زیر همین لحاف است! منبع: پیک نت