ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ و مجروحیت ۲۶ شهروند بلوچ به‌دست مأموران امنیتی ایران در سال گذشته

بنا بر گزارش‌ها، مأموران امنیتی معمولاً پس از کشته‌و‌زخمی کردن قربانیان محل حادثه را به سرعت ترک می‌کنند و مسئولیت این اقدام‌ها را نمی‌پذیرند.

در سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۶ شهروند بلوچ بر اثر برخوردهای غیرمتعارف و خشونت‌بار نیروهای انتظامی استان سیستان و بلوچستان کشته و زخمی شدند. سال جدید نیز با تیراندازی مأموران به سه شهروند دیگر آغاز شده‌است.

مرزبان‌ها، عکس آرشیوی

به گزارش گروه‌های حقوق بشری ایران، در سال گذشته ۱۸ شهروند بلوچ به‌دلیل برخورد «خارج از ضابطه» مأموران امنیتی کشته و هشت نفر دیگر مجروح شده‌اند. نام افراد آسیب‌دیده از سوی «کمپین فعالین بلوچ» مستند شده‌است.

خشونت غیرمتناسب و تیراندازی‌های بی‌ضابطه پلیس مرزی ایران در مقابله با قاچاق کالا در این منطقه، سالانه به مجروحیت و کشته‌شدن ده‌ها شهروند بلوچ می‌انجامد. مأموران با «توجیهاتی» مانند «گذرگاه مواد مخدر»، نگاه امنیتی به رانندگان دارند و  به سمت کسانی که به فرمان «ایست» توجه نمی‌کنند، تیراندازی می‌کنند.

بنا بر این گزارش‌ها، مأموران امنیتی معمولاً پس از کشته‌و‌زخمی کردن قربانیان محل حادثه را به سرعت ترک می‌کنند و مسئولیت این اقدام‌ها را نمی‌پذیرند. در مواردی نیز که خانواده قربانیان به شکایت از مأمورانی خاص دست زده‌اند، پرونده قضائی مأمور خاطی پیگیری نشده‌ یا در نهایت به نفع او خاتمه یافته‌است.

آغاز سال جدید میلادی با شلیک مستقیم

کمپین فعالان بلوچ گزارش داد که شنبه ۱۸ دی‌ماه مأموران سپاه پاسداران در «بلوچ بازار» در شهرستان سرباز، به یک شهروند بلوچ مستقیماً تیراندازی کرده‌اند و باعث مجروحیت دیگر سرنشینان خودروی او شده‌اند. این سه تن به بیمارستان منتقل شده‌اند.

بلوچ‌آباد در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد. شلیک به شهروندان در مناطق مرزی به دلیل ظن قاچاق بیش از مکان‌های دیگر رخ می‌دهد.

گزارش شاهدان از شلیک گلوله به خودرو این سه‌تن حکایت دارد. خودرو به دلیل مجروحیت راننده منحرف می‌شود و چپ می‌کند. اما به ادعای گزارش کمپین فعالان بلوچ، راننده تنها در حال حمل چند کیسه برنج و روغن و مواد خوراکی بوده‌است.

شلیک‌ به سمت شهروندان بلوچ در استان سیستان و بلوچستان همواره مورد انتقاد نهادهای حقوقی، فعالان مدنی و علمای منطقه بوده است.

سیستان و بلوچستان در چندین شاخص محروم‌ترین استان ایران است. به علت فقر و محرومیت گسترده در بلوچستان ایران، برخی کارگران مرزی اقدام به فروش غیرقانونی برخی کالاها به‌خصوص بنزین می‌کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.