ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نشست ایران و آمریکا بر سر نقض برجام برگزار می‌شود»

به‌گفته عباس عراقچی آمریکا با تمدید تحریم‌ها علیه ایران برجام را نقض کرده. ابتدا نشست دو جانبه ایران و آمریکا و در پی آن جلسه کمیسیون مشترک برجام برگزار می‌شود.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام می‌گوید ایران از آمریکا به دلیل تمدید تحریم‌ها شکایت دارد و برای رسیدگی به این موضوع نشست دو کشور برگزار می‌شود و بعد از آن نتیجه کار کارشناسان به جلسه کمیسیون مشترک با طرف‌های برجام ارائه خواهد شد.

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام می‌گوید «پیام محکم جمهوری اسلامی ایران» به کمیسیون مشترک برجام ارائه خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، عباس عراقچی روز دوشنبه ۲۰ دی گفت از نظر جمهوری اسلامی تمدید اخیر تحریم‌ها علیه ایران توسط کنگره آمریکا نقض برجام است و با ارسال نامه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نشست کمیسیون مشترک برجام جهت بررسی شکایت ایران نسبت به این موضوع برگزار می‌شود.

به‌گفته عراقچی پیش از این نشست، مذاکرات دوجانبه بین کارشناسان ایرانی و آمریکایی روز دوشنبه انجام می‌شود که در صورت حل نشدن اختلاف، کمیته کاری مربوط به رفع تحریم‌ها در سطح کارشناسی جلسه می‌گذارد و اگر باز هم مسئله حل نشد نتیجه بررسی‌های کارشناسان فردا، سه‌شنبه ۱۰ ژانویه / ۲۱ دی به جلسه کمیسیون مشترک ارائه می‌شود.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام تصمیم به آغاز چنین روندی را بر اساس تصمیمات هیئت نظارت بر اجرای برجام و دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران عنوان کرد و گفت: «تحمل نخواهیم کرد کشوری به بهانه‌های مختلف تعهدات خود را در مورد برجام زیر پا بگذارد. جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسب را به چنین رفتارهایی نشان می‌دهد.»

پیش از این، نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام در ارتباط با تمدید تحریم‌های آمریکا در تاریخ ۱۷ آذر برگزار شد و اعلام گردید که حسن روحانی به‌عنوان دبیر این کمیته درباره نتایج نشست‌ «بنا بر لزوم» اطلاع‌رسانی می‌کند.

حسن روحانی نزدیک به یک هفته پس از نشست کمیته نظارت، در روز ۲۳ آذرماه در دستوری خطاب به وزیر امور خارجه، از او خواست تا «نسبت به اجرای مراحل پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض، اقدام نموده و دیگر پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی لازم را نیز به‌طور جدّی معمول دارد.‏»

او همچنین در دستور جداگانه‌ای به علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت در توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب تعهدات ‏بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ‏«برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت پیشران هسته‌ای (موتور هسته‌ای) جهت بهره‌گیری در حوزه حمل‌ونقل دریایی، با ‏همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» و «مطالعه و طراحی “تولید سوخت” مصرفی پیشران هسته‌ای، با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی» را حداکثر ظرف سه ماه به پیش ببرد.

قانون تحریم‌های ایران نزدیک به یک دهه پیش از توافق هسته‌ای با عنوان داماتو، در سال ۱۹۹۶ به تصویب کنگره آمریکا رسید و نخستین تحریم‌های جهانی آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود. بر اساس این قانون مشارکت در پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، معادن اورانیوم، حمل نفت خام ایران و فروش بنزین به ایران برای شرکت‌های خارجی ممنوع است.

مجلس سنای آمریکا یکم دسامبر / ۱۱ آذر قانون تحریم ایران را با اتفاق آرا برای ۱۰ سال دیگر تمدید کرد. پیش از آن، مجلس نمایندگان ایالات متحده ۱۵ نوامبر / ۲۵ آبان با تمدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت کرده بود. آمریکا این تحریم‌ها را ناقض توافق هسته‌ای نمی‌داند اما ایران معتقد است این تمدید نقض برجام است.

عباس عراقچی گفته است «پیام محکم جمهوری اسلامی ایران» فردا (سه‌شنبه) به کمیسیون مشترک برجام ارائه خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.