ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: از آمریکا برای شرکت در مذاکرات سوریه دعوت شد

مذاکرات «آستانه» برای صلح در سوریه قرار است برگزار شود. آنکارا می‌گوید آمریکا هم حضور دارد. مسکو اما هنوز تأیید نکرده. در انتظار دونالد ترامپ؟

ترکیه اعلام کرد که از ایالات متحده آمریکا برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه در «آستانه»، پایتخت قزاقستان دعوت به عمل آمده است. روسیه هنوز این موضوع را تأیید نکرده است.

سرگئی لاوروف و مولود چاووش‌اوغلو، وزیران امور خارجه روسیه و ترکیه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ژنو گفت که روسیه نیز با ورود آمریکا به مذاکرات صلح موافق است.

چاووش‌اوغلو درباره مذاکرات «آستانه» گفت: «ایالات ‌متحده باید قطعاً دعوت شود و ما با روسیه درباره آن توافق کرده‌ایم.»

وزیر خارجه ترکیه با بیان این‌که دعوتنامه‌ها احتمالاً هفته آینده فرستاده خواهند شد، افزود: «کسی نمی‌تواند نقش آمریکا را نادیده بگیرد و این  موضع اصلی ترکیه است.»

چاووش‌اوغلو تأکید کرد: «ما باید آتش‌بس را حفظ کنیم، حفظ آتش‌بس برای مذاکرات آستانه ضروری است.»

آتش‌بس در سوریه پس از موفقیت نیروهای رژیم سوریه و هم‌پیمانانش در تصرف کامل شهر حلب، به ابتکار روسیه و ترکیه از نیمه‌شب جمعه ٣٠ دسامبر ۲۰۱۶ / ۱۰ دی آغاز و به‌رغم برخی درگیری‌ها تاکنون حفظ شده است.

مذاکرات «آستانه» در تاریخ ۲۳ ژانویه / ۴ بهمن، سه روز پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا برگزار خواهد شد.

در همین حال منابع سوری گفته‌اند در این مذاکرات چندین کشور از جمله آمریکا می‌توانند همچون مذاکرات سال ۲۰۱۴ در مونترو سوئیس در نشست‌های رسمی و غیررسمی شرکت کنند و پس از آن مذاکرات تنها بین رژیم سوریه و شورشیان تحت نظارت روسیه و ترکیه به پیش رود.

وزارت خارجه روسیه در پی اعلام ترکیه مبنی بر دعوت از آمریکا واکنشی نشان نداد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت: «من نمی‌توانم در این‌باره چیزی بگویم. البته ما از گسترده‌تر شدن نمایندگان [شرکت‌کننده در مذاکرات صلح] استقبال می‌کنیم، اما من نمی‌توانم در حال حاضر به‌طور مشخص در این‌باره پاسخی دهم.»

پیش از این سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ماه دسامبر گفته بود امیدوار است همین‌که دولت ترامپ روی کار آمد بتواند در مذاکرات سوریه نیز شرکت کند.

از سوی دیگر، گروه‌های مخالف رژیم سوریه که پیش از این مذاکرات صلح «آستانه» را به‌دلیل آنچه نقض آتش‌بس توسط رژیم سوریه عنوان شد به حالت تعلیق در آورده بودند، روز جمعه ۱۳ ژانویه / ۲۴ دی اعلام کردند که در این مذاکرات شرکت می‌کنند.

این گروه‌ها گفتند هیئتی متشکل از نمایندگان تمامی نیروهای مخالف را به «آستانه» اعزام خواهند کرد.

در آخرین تحولات سوریه، بامداد جمعه ۱۳ ژانویه جنگنده‌های شکاری نیروی هوایی اسرائیل یک انبار مهمات ارتش سوریه در فرودگاه «المزه» در نزدیکی دمشق را با موشک بمباران کردند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.