ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار شورای اتحادیه اروپا نسبت به سانسور دولتی

آیا به بهانه جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی در اتحادیه اروپا سانسور دولتی در راه است؟ دبیرکل شورای اتحادیه اروپا بیمناک است. او می‌گوید به مخاطب باید فقط هشدار داد.

دبیرکل شورای اتحادیه اروپا از اقدامات دولت‌‌ها در کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی بیمناک است. او گمان می‌کند به بهانه جلوگیری از نشر خبرهای کذب ممکن است سانسور دولتی در کشورهای اتحادیه اروپا اعمال شود.

توربجورن جاگلند، دبیرکل شورای اتحادیه اروپا

توربجورن جاگلند درباره حذف محتوای سایت‌های خبری نه چندان شناخته شده و محتوای تولید شده توسط شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به خبرگزاری آلمان گفته است: «باید محتاط بود. امکان دارد به تدریج زمینه سانسور به وجود بیاید.»

بعد از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منتقدان شبکه‌های اجتماعی را متهم کردند که با شیوع اخبار نادرست رسانه‌هایی با شکل و شمایل رسانه‌های خبری معتبر زمینه‌ساز پیروزی دونالد ترامپ شده‌اند. فیسبوک در مرکز توجه این گروه از منتقدان قرار داشت. سپس بحث‌هایی مطرح شد پیرامون نظارت بر شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی و شایعه‌پراکنی که ممکن است نتیجه انتخابات در کشورهای اتحادیه اروپا را مخدوش کند.

دبیرکل شورای اتحادیه اروپا اکنون هشدار داده است که امکان دارد برخی سیاستمداران، عقاید مخالف را «خبر جعلی» جلوه دهند و با حذف آن، مانع از ایجاد بحث در سطح اجتماع شوند.

جاگلند به خبرگزاری آلمان گفته است:«باید محتوای مشکوک را به دقت بررسی کرد و اگر واقعاً خبر جعلی باشد، باید به جای حذف آن، به مخاطب هشدار داد.»

دبیرکل شورای اتحادیه اروپا اعتقاد دارد که برای جلوگیری از سانسور به بهانه اشاعه و نشر اکاذیب، می‌بایست ساز و کاری به وجود آورد برای تشخیص دروغ و خبرهای نادرست از محتوای مجرمانه مانند مطالب نژادپرستانه، تخریب اشخاص و یا مطالبی که در انکار هولوکاست نوشته می‌شود و مطالبی مانند پورنوگرافی کودکان. به نظر او شبکه‌های اجتماعی می‌بایست خودشان نسبت به حذف مطالب مجرمانه اقدام کنند.

نخستین بار روزنامه‌نگاران «بازفید» رد خبرهای جعلی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پی گرفتند و به زودی متوجه شدند که دست‌کم ۱۴۰ سایت به ظاهر خبری طرفدار دونالد ترامپ در شهر کوچکی با ۴۵ هزار نفر جمعیت در مقدونیه به روز می‌شوند. نوجوانان کم‌سن و سالی این سایت‌ها را می‌گرداندند که هیچ ربطی به ترامپ نداشتند. آن‌ها به بهانه پوشش خبری انتخابات آمریکا فقط در پی کسب درآمد از طریق انتشار خبرهای جعلی هیجانی بودند.

فیس‌بوک قصد دارد برای جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی از خدمات مؤسسه‌های حرفه‌ای «فکت یابی» یا «درستی‌سنجی» استفاده کند که کارشان بررسی یک مطلب و تایید اطلاعات و داده‌هاست. اگر این مؤسسات، مطلبی را جعلی اعلام کنند، در فیس‌بوک هشداری ضمیمه آن می‌‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.