ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما چه کتاب‌هایی می‌خواند؟

چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا نه فقط به موسیقی که به کتاب هم علاقه دارد. او چند داستان کوتاه هم نوشته است. ادبیاتدر زندگی برای او تکیه‌گاهی بوده است.

باراک اوباما، جمعه ۲۰ ژانویه با کاخ سفید وداع می‌کند. او فقط به موسیقی علاقه ندارد. یکی از علائق او ادبیات داستانی‌ست تا آن حد که در جوانی چند داستان کوتاه هم نوشته و منتشر کرده است. ادبیات برای او تکبه‌گاهی بوده و کتاب، جهانی که می‌شود با خود به هر جا برد.

باراک اوباما در یک کتابفروشی در واشنگتن

نیویورک تایمز در گفت‌وگویی که در آخرین روزهای ریاست جمهوری باراک اوباما با او انجام داده، تصویری از علاقه او به ادبیات داستانی جهان و اهمیت ادبیات در زندگی چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به دست می‌دهد.

اوباما در فرازی از این گفت‌و گو درباره علاقه‌اش به کتاب می‌گوید:

«من از کودکی به کتاب علاقه داشتم. وقتی برای اولین بار به اندونزی مهاجرت کردم، یک بچه قدبلند سیاه‌پوست بودم که معلوم نبود به کجا تعلق دارد. به هاوایی که بازگشتیم، اخلاق و رفتارم به اندونزیایی‌ها شباهت داشت. اینطور بود که کتاب مثل جهانی بود که به من تعلق داشت و می‌توانستم با خودم به هر جا که دلم می‌خواست ببرم‌اش.»

اوباما در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید نویسندگی به او کمک کرد که مرزهای قومی و ملی و نژادی را پشت سر بگذارد و احساس کند که به جامعه تعلق دارد.

او می‌گوید در دوران بلوغ بین او و کتاب فاصله افتاد، اما در دوران دانشجویی‌اش مجدداً به کتابخوانی روی آورد و به ادبیات داستانی علاقمند شد:

«عجیب است که شخصیت‌ها در داستان‌هایی که در آن زمان نوشته‌ام، همه سن و سالی ازشان گذشته است.»

به گفته اوباما، او این شخصیت‌ها را تحت تأثیر اشخاصی که در آن زمان با آنان آمد و شد داشت، ابداع کرده: مردان و زنانی پنجاه – شصت ساله که تلاش می‌کردند جایگاهشان در طبقه متوسط را حفظ کنند و در همان حال به جهانی نگاه می‌کردند که در حال فروپاشی بود. صنایع فولاد در آمریکا به فترت دچار شده بود و بیکاری و سرخوردگی روزافزون بود.

یکی از داستان‌های اوباما درباره یک کشیش سیاهپوست است که کلیسایش رو به زوال گذاشته است.

شناخته‌شده‌ترین کتاب باراک اوباما، زندگی‌نامه اوست که با عنوان «رویاهای پدرم» در ایران به ترجمه ریتو بحری در هفت هزار نسخه منتشر شده. این کتاب جایزه بریتانیا در رشته بهترین زندگی‌نامه را به دست آورده است.

اوباما در این گفت‌و گو سیاهه‌ای هم از برخی کتاب‌های مورد علاقه‌اش به دست می‌دهد.

چند کتاب مورد علاقه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا

نام نویسندهنام اثرخلاصه داستان
نورمن میلربرهنه‌ها و مرده‌هاتنها اثر این نویسنده آمریکایی که توسط سعید باستانی به فارسی ترجمه و منتشر شده. این رمان درباره «جنگ آمریکایی» و «انسان آمریکایی»‌ست
گاربریل گارسیا مارکزصد سال تنهاییزندگی شش نسل از خانواده بوئندیا که نسل اول آن‌ها در دهکده‌ای به نام «ماکوندو» ساکن می‌شود. در این رمان درهم‌تنیدگی واقعیت و خیال، همذات شدن امر غریب شگفت با امر مألوف به طبیعی‌ترین حالت رخ می‌دهد و جهان واقعی و جهان‌های ممکن چنان با هم تلفیق می‌شوند که رمان نسخه واقعی‌تر واقعیت است.
دوریس لسینگدفتر یادداشت طلایی
ارنست همینگویجشن بیکران

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید زوار

    با تشکر فراوان از مقاله های سود مند علمی سیاسی و اجتماعی نظير همین مقاله.