ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین تحولات گامبیا: مداخله نظامی تعلیق شد

یحیی جامع، رئیس جمهوری پیشین گامبیا همچنان نمی‌خواهد در پی شکست در انتخابات سمت خود را واگذار کند. نظامیان سنگال وارد خاک گامبیا شده‌اند. اکنون آخرین رایزنی‌ها در جریان است.

جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) مداخله نظامی خود را در گامبیا را به‌منظور آخرین رایزنی‌ها به حالت تعلیق در آورد. آلفا کُنده، رئیس جمهوری گینه تا ظهر جمعه ۲۰ ژانویه / یکم بهمن مهلت دارد تا در بانجول، پایتخت گامبیا راه حلی سیاسی برای نبرد قدرت به‌منظور به‌دست گرفتن ریاست جمهوری در این کشور غرب آفریقا، بیابد.

تانک‌ها و سربازان سنگالی در خاک گامبیا

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مارسل آلن دو سوزا، رئیس کمیسیون جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا گفت اگر یحیی جامع، رئیس جمهوری پیشین گامبیا «تا ظهر جمعه» ریاست جمهوری را واگذار کند نیروهای جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا مداخله نظامی خود را به پیش خواهند برد.

روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه / ۳۰ دی نیروهای ارتش سنگال از مرز گامبیا عبور کردند تا یحیی جامع را وادار کنند که قدرت را به جایگزین خود آداما بارو واگذار کند.

یحیی جامع ۲۲ سال است که قدرت را در گامبیا در دست دارد. او پس از انتخابات ریاست جمهوری در آغاز ماه دسامبر ۲۰۱۶ شکست خود در برابر آداما بارو را پذیرفت اما یک هفته بعد خواهان تجدید انتخابات شد و علیه نتایج انتخابات به دیوان عالی کشور شکایت برد. از آن زمان او حاضر نشده است که پست خود را ترک کند.

همزمان با ورود نیروهای سنگال به خاک گامبیا، شورای امنیت سازمان ملل موافقت خود را با مداخله نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اعلام کرد. ساعاتی قبل از آن آداما بارو در سفارت گامبیا در داکار، پایتخت سنگال مراسم تحلیف ریاست جمهوری را برگزار کرد.

شاهدان عینی در شهر مرزی کارانگ از ستون‌های طولانی خودروهای نظامی سنگال با سربازان مسلح به سلاح‌های سنگین گزارش داده‌اند. در کنار سنگال، سربازان نیجریه و غنا نیز آماده عملیات شده‌اند. ساعاتی قبل از آن رسانه‌های آفریقایی از پروازهای شناسایی نیروی هوایی نیجریه در مناطق مرزی و همچنین برای سنجش اوضاع در بانجول خبر دادند.

یک مقام ارشد وزارت اطلاعات گامبیا گفته است، قبل از سوگند یاد کردن آداما بارو، عثمان سونکو، رئیس پلیس گامبیا و عثمان بادگی، از مسئولان نظامی اعلام کردند که دیگر دستوری از سوی یحیی جامع را نخواهند پذیرفت و تنها به دستورات رئیس جمهوری جدید تمکین خواهند کرد.

در کل نیروهای مسلح گامبیا بین ۸۰۰ تا یک‌هزار سرباز وجود دارد. یحیی جامع ابتدا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد تا در قدرت بماند.

گامبیا در گذشته مستعمره بریتانیا بود. این کشور بر اساس شاخص‌های سازمان ملل در میان ۲۰ کشوری قرار دارد که به‌عنوان فقیرترین کشورهای جهان شناخته می‌شوند. در این کشور با جمعیت دو میلیون نفری، در کنار کشاورزی، گردشگری دومین منبع درآمد اصلی آن محسوب می‌شود.

شرکت‌های گردشگری اروپا روز چهارشنبه اعلام کردند که توریست‌های اروپا را که در گامبیا به‌سر می‌برند به کشورهایشان بازمی‌گردانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.