ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقال چهار زندانی دیگر گوانتانامو در آخرین ساعات ریاست جمهوری اوباما

سه زندانی به امارات متحده و یک زندانی به عربستان سعودی منتقل شدند. اوباما از کنگره آمریکا به‌دلیل آن‌که مانع از بستن زندان گوانتانامو شده، انتقاد کرد.

کمی قبل از آن‌که دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به اتمام برسد، دولت او چهار زندانی دیگر بازداشتگاه گوانتانامو را به کشورهای دیگر منتقل کرد. به‌گفته پنتاگون سه زندانی به امارات متحده عربی و یک زندانی نیز به کشور خودشان، عربستان سعودی منتقل شدند.

هشت سال پیش در زمان روی کار آمدن اوباما شمار زندانیان زندان گوانتانامو ۲۴۲ نفر بود. در حال حاضر ۴۱ زندانی در این بازداشتگاه به‌سر می‌برند.

کاخ سفید در آخرین ساعات ریاست جمهوری باراک اوباما درباره انتقال این چهار زندانی اعلام کرد که دلیلی بر ادامه حبس این چهار نفر در گوانتانامو وجود نداشت و این اقدام آخرین انتقال زندانیانی بود که دولت اوباما وعده آن را داده بود.

دولت آمریکا پیش از این کنگره این کشور را از قصد خود برای انتقال تا ۱۹ زندانی به دست‌کم چهار کشور ایتالیا، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی آگاه و گروهی از آن‌ها را نیز به کشورهای دیگر منتقل کرده بود.

در حال حاضر ۴۱ زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو به‌سر می‌برند. هشت سال پیش، زمانی که اوباما ریاست جمهوری خود را آغاز کرد شمار زندانیان گوانتانامو ۲۴۲ نفر بود.

انتقاد شدید از کنگره آمریکا

در نامه سرگشاده کاخ سفید خطاب به کنگره آمریکا، اوباما کنگره را به‌دلیل مقاومت در برابر بستن زندان گوانتانامو به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را «برخلاف ارزش‌های آمریکا» دانست.

در نامه کاخ سفید آمده است که «هیچ توجیهی» برای باز نگه داشتن این زندان وجود ندارد.

اوباما کنگره را متهم کرد که مبالغ به‌دست آمده از مالیات‌ها را به‌هدر می‌دهد. او گفته است که معنا ندارد کنگره مانع از آن شود که زندانیان را به زندان‌های دیگری در آمریکا منتقل کرده و در آن‌جا آن‌ها را محاکمه کنند. در نامه آمده است: «تاکنون هیچ فردی از یکی از زندان‌های با امنیت بالا و یا نظامی ما فرار نکرده است.»

«تاریخ قضاوت سختی خواهد کرد»

در ادامه نامه، اوباما هشدار داده است: «تاریخ قضاوت سختی درباره این جنبه از نبرد ما علیه تروریسم و موارد این‌چنینی خواهد کرد که قادر نشد به آن (تروریسم) پایان دهد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری بعد از اوباما اعلام کرده است که نه تنها زندان گوانتانامو را باز نگه خواهد داشت بلکه در کارزار انتخاباتی خود گفته بود که شمار زندانیان را افزایش خواهد داد و حتی شهروندان آمریکایی را نیز در آن‌جا زندانی خواهد کرد.

زندان گوانتانامو پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به نیویورک به دستور جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا دایر شد تا مظنونان تروریست وابسته به گروه‌های تندرو اسلامی را بدون پشت سر گذاشتن روند قضائی و قانونی در آن‌جا زندانی کنند.

باراک اوباما هشت سال پیش پس از روی کار آمدنش وعده داده بود که زندان گوانتانامو را می ببندد اما همواره با مقاومت جمهوری‌خواهان در کنگره مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.