ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیکتاتور گامبیا پس از ۲۳ سال از قدرت کناره گرفت

دیکتاتور گامبیا پس از ۲۳ سال از قدرت کناره گرفت و سمت ریاست‌جمهوری را به آداما بارو، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سپرد. از آغاز بحران سیاسی تا کنون ۴۶ هزارتن از گامبیا گریخته‌اند.

رئیس‌جمهوری سابق گامبیا که پس از شکست حاضر به کناره‌گیری نبود، بالاخره به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت به نامزد پیروز مخالفان تن داد.

جامع در پی کودتایی نظامی به عنوان دومین رئیس‌جمهوری گامبیا قدرت را در دست گرفته بود

یحیی جامع، رئیس‌جمهوری سابق گامبیا و دیکتاتور این کشور که برای هفته‌ها پس از شکست در انتخابات از قدرت کناره‌گیری نکرده بود، بالاخره شنبه ۲۱ ژانویه در تلویزیون دولتی این کشور ظاهر شد و خبر تصمیم خود برای کناره‌گیری از قدرت را تأیید کرد.

روز پنج‌شنبه ۱۹ ژانویه ارتش سنگال وارد گامبیا شده‌بود تا جامع را به کناره‌گیری از قدرت وادار کند. ساعاتی پیش از آن، آداما بارو، نامزد پیروز مخالفان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سفارت گامبیا در داکار، پایتخت سنگال مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری را برگزار کرده بود. نیجریه نیز جنگنده‌های خود را برای مشارکت احتمالی در مداخله نظامی در گامبیا به حالت آماده‌باش درآورد. رئیس قوای دفاعی گامبیا نیز جمعه به رئیس‌جمهوری منتخب اعلام وفاداری، و راه خود را از جامع جدا کرد.

اما با میانجیگری آلفا کنده، رئیس‌جمهوری گینه که به بانجول، پایتخت گامبیا سفر کرده‌بود، جامع با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت موافقت کرد و روند مداخله نظامی متوقف شد.

جمعه ۲۰ ژانویه و پس از رایزنی‌های کنده، خبر موافقت جامع برای کناره‌گیری منتشر شد. آداما بارو نیز در حساب توئیتری خود این خبر را تأیید کرد.

باور گفته‌بود که جامع جمعه کشور را ترک خواهد کرد و دوران «حکم‌رانی هراس» دیگر تمام شده‌است. یکی از مقام‌های گامبیا نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که دیکتاتور سابق احتمالاً شنبه همراه با آلفا کنده خاک گامبیا را ترک خواهد کرد.

توئیت بارو و اعلام خبر کناره‌گیری جامع

با این حال، جامع خود اعلام کرد که شنبه تصمیم نهایی را گرفته‌است. او صبح شنبه در تلویزیون دولتی این کشور گفت که «امروز و در عین قدردانی بی‌پایان از تمام گامبیایی‌ها، با وجدانی آرام تصمیم گرفتم تا از ردای رهبری این ملت عظیم چشم‌پوشی کنم.»

در انتخابات یک دسامبر ۲۰۱۶، بارو در یک اتفاق غیرمنتظره و به عنوان تنها نامزد مخالفان که به زندان نیفتاده بود، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد. اگرچه جامع که از ۲۳ سال پیش و در پی کودتایی نظامی به دومین رئیس‌جمهوری گامبیا بدل شده‌بود، ابتدا نتایج را پذیرفت، اما کمی بعد به علت آنچه خود «تخلفات انتخاباتی» خوانده بود، از کناره‌گیری از قدرت امتناع کرد.

از آغاز بحران سیاسی در این کشور تا کنون ۴۶ هزار تن در هراس از شدت‌گرفتن خشونت‌ها گامبیا را ترک کرده‌بودند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.