ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی‌اکبر صالحی: آماده رفع سوء تفاهم با عربستان هستیم

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه الجزیره گفته که جمهوری اسلامی آماده مذاکره با عربستان سعودی برای حل اختلافات موجود است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود با شبکه الجزیره گفته که جمهوری اسلامی آماده مذاکره با عربستان سعودی برای حل اختلافات موجود است.

علی‌اکبر صالحی: ما آماده‌ایم تا با عربستان درباره اختلافات یا آن‌چه که نگرانی از ایران تعبیر می‌کنند مذاکره کنیم.

صالحی در این مصاحبه گفت در زمانی که وزیر امور خارجه بود اولویت اصلی سیاست خارجی در منطقه را داشتن روابط خوب با عربستان سعودی و ترکیه به‌دلیل «ویژگی‌های ممتازی که دارند» قرار داده بود.

او ویژگی‌های عربستان سعودی را «قدرت اقتصادی بزرگ، قبله مسلمانان و مهد اسلام» بودن دانست و گفت رابطه با این کشور از اهمیت برخوردار است.

صالحی افزود: «ما آماده‌ایم تا با عربستان درباره اختلافات یا آن‌چه که نگرانی از ایران تعبیر می‌کنند مذاکره کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بخش زیادی از این نگرانی‌ها را «غیرواقعی و ناشی از تخیلات» دانست و گفت: «آن‌ها برای خود دشمن فرضی ایجاد می‌کنند.»

علی‌اکبر صالحی به اوضاع یمن اشاره کرد و مداخله عربستان سعودی و هم‌پیمانانش در یمن را به بهانه «نگرانی از ایران» عنوان کرد و بدون آن‌که به نقش ایران در یمن بپردازد حضور عربستان در یمن را بدون دستاورد و نتیجه خواند.

او گفت: «ایران برای از بین بردن سوء تفاهم میان تهران و ریاض  آمادگی دارد، معتقدم قبل از آنکه چنین مسائلی به مسیر بن بست برسد  و دود آن به چشم همگان برود بهتر است عقلا بر سر یک میز بنشینند و در پی حل بحران منطقه، از بحرین تا یمن و از یمن تا سوریه بر آیند.»

در دو سال اخیر روابط ایران و عربستان به‌شدت تیره شده است. مسائلی چون حادثه منا در مراسم حج سال ۱۳۹۴ که در آن ۴۶۴ نفر از زائران ایرانی جان باختند، حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در شهریورماه ۱۳۹۴ که از جمله ۱۱ ایرانی کشته شدند؛ اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان سعودی در این کشور و در پی آن حمله به مراکز دیپلماسی سعودی در تهران و مشهد در دی‌ماه ۱۳۹۴، در تیرگی روابط دو کشور تأثیر داشته و موجب شدند که عربستان سعودی کلیه روابط خود را با ایران قطع کند.

درگیری‌های نظامی منطقه در یمن و سوریه و اعتراضات شیعیان بحرین نیز از موارد مورد اختلاف جدی دو کشور است و آن‌ها یکدیگر را متهم به دخالت مستقیم در بحران‌های این کشورها می‌کنند.

به‌تازگی ایران آمادگی خود را برای شرکت در مذاکره با عربستان سعودی به‌منظور اعزام زائران به مراسم حج امسال اعلام کرد که این نشانه‌ای از حرکت به سوی بهبود روابط دو کشور تلقی شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرزاد

    اگه عربستان درخواست داده به نظر من به دو دلیله. یکی پول که سالیانه از ایرانیان بی نوا به جیب میزنه ودلیل دوم و مهمتر برگرداندن موج زوار کربلا که امسال خیلی زیاد بود به سمت مکه. چون شاید این ادامه این جریانو قدرت گرفتن شیعه گری بدونه. به هر حال ایرانیان نباید به مکه برن. اول این که یکی از بدترین دشمنان ایران همیشه اعراب بودن و هستن. دوم این که این پولی که میره تو جیب اونا بر علیه خود ما استفاده میشه. هر کی بره خیانت کرده. ای قوم به حج رفته کجایید کجایید معشوق همین جاست بیایید بیایید....

  • روزبه

    گويا استفاده عربستان از كارت مجاهدين "خلق" اثر خودشو كرد.