ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل برنامه شهرک‌سازی اسراییل را محکوم کرد

نخست وزیر اسراییل اعلام کرده که اسراییل ۲۵۰۰ خانه مسکونی دیگر برای اسکان یهودیان می‌سازد. مقامات فلسطینی گفته‌اند که شهرک‌سازی، امیدها را برای صلح از میان می‌برد.

 سازمان ملل متحد، اسراییل را به خاطر برنامه‌هایش برای شهرک‌سازی در کرانه باختری محکوم کرد. سخنگوی سازمان ملل گفته: «اقدامات یکجانبه مانعی بر سر دست‌یابی به راه‌حل‌ دوجانبه میان اسراییل و فلسطین خوهد بود.»

۱۰۰ واحد مسکونی جدید در نزدیکی رام الله ساخته خواهد شد

 سه‌شنبه ۲۴ ژانویه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل اعلام کرد که اسراییل در پاسخ به نیازهای مسکن، ۲۵۰۰ خانه مسکونی دیگر برای اسکان یهودیان می‌سازد.

نتانیاهو در توییتر خود نوشته:‌ «ما در حال ساخت و سازیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

این دومین بار پس از بر سر کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکاست که اسراییل چنین برنامه‌هایی را اعلام می‌کند.

مقامات فلسطینی گفته‌اند که شهرک‌سازی در سرزمین‌هایی که اسراییل می‌خواهد در آنها کشور جدید خود را بنا کند، امیدها را برای صلح از میان می‌برد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفته: «برای دبیر کل سازمان ملل برنامه‌ای غیر از راه‌حل دو جانبه وجود ندارد. به همین دلیل هرگونه راه حل یکجانبه عامل نگرانی دبیرکل سازمان ملل است.»

او گفته: «لازم است که هر دو طرف در گفت‌وگوهای حسن نیت شرکت کنند تا اهداف دو طرف تامین شود؛ اسراییل و فلسطین دو کشور برای دو گروه از مردم.»

ترامپ اما تاکید کرده که درباره شهرک‌سازی‌ها نسبت به باراک اوباما همدلی بیشتری دارد. او یک سفیر طرفدار شهرک‌سازی را به اسراییل فرستاده است.

ماه گذشته، ترامپ اوباما را به خاطر وتو نکردن قطع‌نامه سازمان ملل که از اسراییل می‌خواست فورا همه برنامه‌های اسکان را متوقف کند و این کشور را به تهدید راه‌حل دوجانبه متهم کرده بود، مورد انتقاد قرار داد،

آویگدور لیبرمن وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل

حدود ۵۰۰ هزار یهودی در ۱۴۰ مجتمع مسکونی که اسراییل از سال ۱۹۶۷ با تصرف سرزمین‌های کرانه باختری و اورشلیم بنا کرده، زندگی می‌کنند.

بر اساس قوانین بین‌المللی این شهرک‌سازی‌های غیرقانونی دانسته می‌شود اما اسراییل این موضوع را نمی‌پذیرد.

بیشتر خانه‌های جدید که خبر ساخت‌شان پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد، در همان مجتمع‌های موجود در کرانه باختری ساخته خواهند شد.

۱۰۰ واحد هم در نزدیکی رام الله ساخته خواهد شد که گزارش شده بنیادی تحت نظر خانواده داماد ترامپ و مشاورش جارد کوشنر برای آن سرمایه‌گذاری کرده است.

نتانیاهو می‌گوید از راه‌حل دو جانبه حمایت خواهد کرد اما در عین حال محدودیت‌های ساخت و ساز در کرانه باختری و اورشلیم شرقی را برداشته، چون شهرداری اجازه ساخت ۵۶۶ واحد در پیسگات زیو و زمات شلومو و راموت را صادر کرده است.

نتانیاهو همچنین درباره مذاکرات صلح تلفنی با ترامپ صحبت کرده و در جریان این مکالمه، برای دیداری در ماه فوریه به واشنگتن دعوت شده است.

کاخ سفید بر مذاکرات صلح مستقیم میان اسراییل و فلسطین تأکید می‌کند و اعلام کرده که برای رسیدن به این هدف، آمریکا با اسراییل از نزدیک همکاری خواهد کرد.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین، حنان اشراوی، بیانیه اخیر نتانیاهو را به شدت محکوم کرده است.

او گفته: «یک بار دیگر اسراییل نشان داد که بیش از تعهد به راه حل دو جانبه به زمین‌خواری و استعمار تعهد دارد. چنین تخطی عامدانه‌ای به منزله جنابت جنگی و نقض آشکار کنوانسیون های بین‌المللی به خصوص قطع‌نامه ۲۳۳۴ سازمان ملل است.»

اشراوی از آمریکا و جامعه جهانی خواسته پیش از آنکه اسراییل ساختار جغرافیایی و جمعیتی کرانه باختری را کاملا از بین ببرد. اقداماتی جدی برای توقف شهرک سازی و متعهد نگه داشتن اسراییل به اجرای این برنامه‌ها از طریق تحریم‌ها داشته باشند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.