ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان ضد فساد: فساد اقتصادی، عامل روی کار آمدن پوپولیست‌ها

مردم از وعده‌های پوچ برای مبارزه با فساد خسته شده‌اند. این مهم‌ترین دلیل اقبال پوپولیست‌هاست. ایران در میان ۱۷۶ کشور رتبه ۱۳۱ فساد را به دست آورده است.

بر اساس گزارشی که دیده‌بان ضد فساد منتشر کرده است فساد سیاسی و اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان زمینه‌ساز روی کار آمدن سیاستمداران پوپولیست است.

ایران دارای رتبه ۱۳۱ است و همراه با روسیه و قزاقستان در مجموع از کشورهای فاسد جهان به شمار می‌آید.

«انسان‌ها از وعده‌های پوچ سیاستمداران که می‌گویند با فساد مبارزه می‌کنند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند خسته شده‌اند. به همین دلیل به سیاستمداران پوپولیست روی می‌آورند که به آن‌ها وعده تغییر سیستم را می‌دهند.»

خوزه اوگاز، مدیر مؤسسه «شفافیت بین‌الملل» به خبرگزاری آلمان گفته است: «رویکرد به پوپولیست‌ها اما وضع را بدتر می‌کند. به جای آنکه با فساد اقتصادی و سیاسی مقابله شود، با روی کار آمدن پوپولیست‌ها معمولاً فساد عمیق‌تر و نهادینه‌تر می‌شود.»

بر اساس برآورد دیده‌بان ضد فساد، در کشورهایی مانند ترکیه و مجارستان که اقتدارگرایان بر سر کار آمده‌اند، فساد در سال‌های گذشته ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است. در آرژانتین اما که پوپولیست‌ها در سال ۲۰۱۵ از قدرت کنار رفتند، فساد اقتصادی کمتر شده است.

«شفافیت بین‌الملل» گزارش داده که در مجموع فساد در سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است.

در ۶۹ درصد از ۱۷۶ کشوری که تحقیق فساد درباره آن‌ها انجام شده، فساد بدتر و عمیق‌تر از سال ۲۰۱۵ بوده است.

دانمارک در میان ۱۷۶ کشور از کمترین میزان فساد برخوردار است. در جایگاه دوم و سوم نیوزلند و فنلاند قرار دارند.

سومالیا در جایگاه آخر قرار گرفته و به این ترتیب فاسدترین کشور جهان است. سودان جنوبی و کره شمالی بعد از سومالیا فاسدترین کشورهای جهان‌اند.

ایران دارای رتبه ۱۳۱ است و همراه با روسیه و قزاقستان در مجموع از کشورهای فاسد جهان به شمار می‌آید. در میان کشورهای همجوار وضع جمهوری آذربایجان، پاکستان، کویت، ترکیه و عربستان سعودی از ایران بهتر است.

اما وضع ایران از نظر فساد اقتصادی از افغانستان و سوریه و عراق بهتر است.

برای سنجش میزان فساد کارشناسان «شفافیت بین‌الملل» از شاخصی به نام شاخص «ادراک فساد» استفاده می‌کنند. این شاخص از صفر تا ۱۰۰ است. صفر به معنای: فساد شدید. ۱۰۰ به معنای سلامت کامل اقتصادی.

سال گذشته قطر از نظر فساد اقتصادی ۱۰ رتبه سقوط کرده است. نقض حقوق کارگران ساختمانی در سقوط رتبه قطر مؤثر بوده. وضع افغانستان و میانمار اما به نسبت سال‌های گذشته بهتر شده.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • امید

    لمپن پوپولیست برا ی دولت ایران سوسولبازیه