ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح سنای آمریکا برای تحریم سپاه پاسداران و هواپیمایی ماهان

این بار بحث بر سر برنامه موشکی ایران و نقض حقوق شهروندان ایرانی‌ست. تحریم‌های گسترده‌ای علیه مؤسساتی که با برنامه موشکی ایرانی همکاری دارند پیش‌بینی شده.

سه سناتور آمریکایی از حزب جمهوری‌خواه طرحی را به سنای آمریکا تقدیم کرده‌اند که اگر به تصویب برسد تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای بر ضد سپاه پاسداران و شرکت هواپیمایی ماهان وضع خواهد شد.

رزمایش‌های موشکی سپاه، و رویاهای موشکی آیت الله خامنه ای

مارکو روبیو، تاد یانگ و جان کورنین، اعضای جمهوری‌خواه سنای آمریکا طرح «قانون تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران» را تهیه کرده‌اند. هدف از این طرح مقابله با «تحریکات غیر هسته‌ای» جمهوری اسلامی و بیش از هر چیز «تخطی از محدودیت برنامه موشکی بالستیک، نقض حقوق بشر شهروندان و حمایت از تروریسم بین‌المللی» است.

علاوه بر سپاه پاسداران که هدایت برنامه موشکی ایران را در دست دارد، شرکت هواپیمایی ماهان هم در مرکز توجه قرار گرفته است. طرفداران طرح تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران ادعا می‌کنند که ایران از طریق هواپیماهای مسافربری شرکت ماهان، سلاح به سوریه ارسال می‌کند. پیش از این جرازلم پست گزارشی از رفت و آمد هواپیماهای مسافربری شرکت ماهان به سوریه را منتشر کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی‌اش باراک اوباما را به نرمش در برابر ایران متهم کرده بود.

در طرح «تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران» پیش‌بینی شده که افرادی که آگاهانه به برنامه موشکی ایران کمک می‌کنند مورد تحریم اقتصادی قرار گیرند. علاوه بر این مؤسسات و شرکت‌هایی که بیش از ۲۵ درصد از مالکیتشان به سازمان‌هایی تعلق دارد که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند، در فهرست تحریم‌ها قرار می‌گیرند. سازمان‌‌ها و نهادهایی مانند: سازمان صنایع هوا فضا، گروه صنعتی شهید همت و گروه صنعتی شهید باکری.

افرادی که در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند و در ارتباط با برنامه موشکی ایران قرار دارند، نیز مطابق این طرح تحریم می‌شوند.

همچنین تحریم‌های حقوق بشری کنونی که به ایران اعمال می‌شود، تشدید می‌شوند و پیش‌بینی شده که دولت آمریکا هم ازین‌پس در مورد شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت یا ربوده می‌شوند، در برابر کنگره پاسخگو باشد.

پیش از این در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما وزارت خزانه‌داری آمریکا، مارس سال گذشته شرکت «صنایع شهید موحد» و «صنایع شهید نوری» را به ‌دلیل حمایت از برنامه موشک‌های بالستیک سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود. این دو شرکت از زیرمجموعه‌های «گروه صنعتی شهید همت»‌اند.

دو تاجر بریتانیایی به نام‌های جفری جان جیمز اشفیلد و جان ادوارد میدوز هم به دلیل کمک به شرکت هواپیمایی ماهان که متهم به همکاری با سپاه پاسداران است تحریم شده‌ بودند.

حسین جابری انصاری، معاون وزارت خارجه ایران در آن زمان درباره برنامه موشکی ایران گفته بود: «این برنامه اهدافی کاملاً دفاعی داشته و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود جمهوری اسلامی را از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند.»

او تحریم‌های جدید آمریکا را «کمک به بی‌ثباتی منطقه» ارزیابی کرده بود.

۹ اسفند ۹۴ سپاه پاسداران دو موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتری را پرتاب کرد. این نخستین رزمایش موشکی سپاه پس از برجام بود. خبرگزاری فارس در آن زمان گزارش داده بود که روی بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته‌ شده بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.»

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که در آن زمان به پاریس سفر کرده بود گفته بود آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است زیرا برد بالای موشک‌ها بیشتر از حد مجاز است. برخی از مقامات ایرانی موشک‌پرانی سپاه را کارشکنی در برجام و به عنوان تنش‌آفرینی در رابطه بین ایران و آمریکا در دوران پسابرجام ارزیابی کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ح

    خوشبحال جمهوری اسلامی با این تحریم ها بعلاوه تحریم محدودیت ویزا که بعضی از رسانه ها پوشش ندادند نفرت از آمریکا در ایران بیشتر می شود همانکاری که 40 سال جمهوری اسلامی دنبالش است از فردا هم پروژه موشک ها وارد فاز جدیدی می شود و یکسری از موشکها به دست حزب الله می رسد که الان هم که نتانیاهو شهرک سازی می کند فرصت خوبی خواهد بود در کل بی ثباتی در خاورمیانه به سبک آمریکایی