ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«طالبان ۵۰ عضو ارشد خود را ترور می‌کند»

یک مقام امنیتی افغانستان می‌گوید که اختلاف درون گروهی طالبان شدت گرفته و به دستور سازمان اطلاعات پاکستان پنجاه عضو ارشد این گروه تروریستی تصفیه خواهند شد.

منابع امنیتی افغانستان می‌گویند که سازمان امنیت پاکستان دستور ترور ۵۰ عضو ارشد طالبان را به رهبران این گروه تروریستی داده است.

جمعی از طالبان (عکس از آرشیو)

یک مقام امنیتی افغانستان به روزنامه هشت صبح کابل گفته است که به دنبال اختلاف‌های درون گروهی طالبان تصفیه درون گروهی را در دستور کار قرار داده است.

این روزنامه ۱۰ بهمن  بدون افشای نام به نقل از «یک منبع موثق و معتبر امنیتی» گزارش کرد که این تصمیم پس از کشته شدن قاری سیف‌الله مسئول کمیسیون نظامی و اکمالات طالبان در ولایت زابل گرفته شده است. او گفته است که قاری سیف‌الله به دستور مشاور هبت‌الله آخندزاده به قتل رسیده است.

برپایه این گزارش طالبان در نظر دارد که طی ماه‌های آینده ۱۶ والی خود را برکنار و افراد جدیدی را که در پاکستان آموزش دیده‌اند، جایگزین آن‌ها کند.

این منبع امنیتی گفته است که این ۱۶ والی و ۳۶ تن از اعضای ارشد طالبان در لیست ترور طالبان قرار دارند.

به گفته او این تصمیم به دنبال افزایش بحث‌های قومی و هویتی میان طالبان و تحت تاثیر سازمان اطلاعات پاکستان گرفته شده است

این منبع که از او به عنوان عضو سازمان استخبارات افغانستان نام برده شده، گفته است که «شبکه حقانی جمع نورزایی‌ها که درانی‌‌اند به کمک «آی.اس.آی» طرح دارند تا اسحاق‌زایی‌ها را که اکنون در قدرت‌اند، از بین ببرند».

هارون میر کارشناس سیاسی مسائل افغانستان در همین رابطه گفته است که «رقابت  میان چند گروه و از جمله گروهی که از طرف ایران پشتی‌بانی می‌شد و ملا منصور که از سوی امریکایی‌ها کشته شد،  باعث شد که تضادها صبغه‌ی قبیله‌ای و قومی پیدا بکند و تشدید شود».

محمد آصف ننگ والی (فرماندار) فره چندی پیش ایران و روسیه را به حمایت از طالبان در افغانستان متهم کرده بود. او گفته بود که «فرماندهان طالبان که در فراه می جنگند در جغرافیای ایران خانه و کاشانه دارند و نسبت به سال های پیش چندین برابر تجهیز شده اند و اکنون جنگ افزار های روسی و ایرانی در اختیار دارند».

دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی گفته است که «ادعاهای مطرح‌شده از سوی والیان هلمند و فراه مبنی بر ارتباط و همکاری ایران با گروه طالبان را بررسی می‌کند».

هارون میر گفته است که در پی این اختلاف شبکه حقانی‌ها تصمیم به همکاری با پاکستان گرفته و «پاکستانی‌ها تلاش کردند صلاحیت شبکه‌ی حقانی را بیشتر کنند تا رهبری جنگ را به دست بگیرد و زیادتر در بین طالبان مطرح شوند.»

مسعود کوهستانی کارشناس مسائل نظامی و امنیتی افغانستان هم با تائید اختلاف درون گروهی طالبان، گفته است که بعید می‌داند این اختلاف‌ها «  به حذف فیزیکی اعضای‌ این گروه توسط خودشان منجر شود».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.