ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ از دستورهای مهاجرتی خود دفاع کرد

اوج‌گیری اعتراضات و آشفتگی در فرودگاه‌های آمریکا. با این‌حال ترامپ با صدور بیانیه‌ای از دستور مهاجراتی‌اش دفاع کرده است: حفظ امنیت مرزها و نه منع ورود مسلمانان.

با وجود تظاهرات و به هم ریختگی‌هایی که در عرصه سیاسی و فرودگاه‌های آمریکا پس از اجرای دستور ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا پیش آمده، دونالد ترامپ از برنامه خود دفاع می‌کند و می‌گوید این دستور به معنای ممنوعیت ورود مسلمانان نیست.

اعتراض به دستور مهاجرتی ترامپ

دستور ویژه ترامپ امکان ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا را حتی با وجود ویزای معتبر می‌گیرد و صدور ویزای جدید را دست کم تا ۹۰ روز به تاخیر می‌اندازد. اجرای این دستور موجی از خشم و آشفتگی و اعتراض را در در سراسر ایالات متحده برانگیخته است.

عصر ۲۹ ژانویه، رئیس جمهوری آمریکا بیانیه‌ای صادر کرده و کوشیده فرمان اجرایی خود را توجیه کند اما در عین حال از این فرمان و لزوم حفاظت از آمریکا دربرابر تروریسم دفاع کرده است.

ترامپ در بیانیه خود گفته است: «به طور روشن، این دستور آن طور که رسانه‌ها به غلط گزارش کرده‌اند، دستور ممنوعیت مسلمانان نیست. این فرمان ربطی به مذهب خاصی ندارد، این فرمان مربوط به ترور و در امنیت نگه داشتن کشور ماست. بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان با اکثریت مسلمان وجود دارند که این فرمان آنها را در بر نمی‌گیرد.»

ترامپ تأکید کرده که آمریکا پس از بررسی سیاست‌های امنیتی موجود و تدوین سیاست‌های جدید، پس از ۹۰ روز صدور ویزا را برای تمام کشورهای جهان از سر خواهد گرفت.

ترامپ ساعت ۸ شب روز یکشنبه توییت کرده: «کشور ما نیاز به مرزهای مستحکم و چک‌های قوی امنیتی دارد، حالا نگاه کنید که در سراسر اروپا و در واقع جهان چه خبر است. یک آشفتگی محض!»

او همچنین در توییتر خود نوشته:‌ «مسیحیان زیادی در خاورمیانه اعدام شده‌اند. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که این فاجعه ادامه پیدا کند.»

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 29. Januar 2017

در حال حاضر دستورات مهاجرتی ترامپ شامل شهروندان کشورهای عراق، ایران، سودان، سومالی، سوریه، لیبی و یمن همچنین پناهجویان سراسر جهان می‌شود. افراد دارای تابعیت دوگانه از کشورهای دوست آمریکا که متولد یکی از هفت کشور یاد شده باشند نیز شامل این محدودیت‌ها می‌شوند.

با اینکه دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته که این ممنوعیت‌ها به معنای ممنوعیت مسلمانان نیست، تعیین حد این ممنوعیت‌ها و پرسش‌های حقوقی درباره آن بی پاسخ مانده است.

اعتراض‌ها در فرودگاه‌های بزرگ آمریکا ادامه داشته و روز یکشنبه هزاران نفر بیرون کاخ سفید، در میدان کوپلی بوستون و در پارک باتری نیویورک تجمع کردند. مخالفان بیرون از کاخ سفید تجمع کرده بودند پوسترهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود: «اسلام هراسی امری آمریکایی نیست» یا «بدون عدالت، صلحی وجود نداد.»

در فرودگاه بالتیمور، دالاس و دنور معترضان شعار می‌دادند: «بگذارید وارد شوند!»

در نقاط دیگر جهان هم خشم و اندوه ناشی از این ممنوعیت‌ها موجی به راه انداخته است.

با این حال، ۴۸ ساعت پس از صدور این دستورات، به دلیل واکنش‌های ایجاد شده، برخی از مقامات دولت ترامپ مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند و دارندگان گرین کارت را از این دستور معاف اعلام کرده‌اند.

رین پریباس، رییس ستاد دونالد ترامپ به شبکه ان بی سی گفته که دارندگان گرین کارت می‌توانند وارد آمریکا شوند، گفته‌ای که خلاف اظهارات پیشین دولت است.

جان کلی، وزیر امنیت اما با این روشنی حرف نزده و در بیانیه خود گفته است که به دارندگان گرین کارت کمک خواهد شد اما وضعیت هر کدام آنها باید جداگانه بررسی شود.

نگرانی جمهوری‌خواهان از تصمیم‌گیری‌های ترامپ در یک حلقه سر بسته

سازمان امنیت امریکا در بیانیه ای جداگانه روز یکشنبه اعلام کرده که به اجرای دستورات ترامپ ادامه خواهد داد. هرچند تاکید کرده که دستورات قضایی هم که از سوی قضات فدرال در طول تعطیلات آخر هفته صادر شده بود و تمام محدودیت‌های ایجاد شده را رفع می‌کرد، رعایت خواهد شد.

در بیانیه سازمان امنیت آمده است: «ممنوعیت‌های سفر باقی خواهد ماند و ایالات متحده از حق خود برای ابطال ویزا هر زمان که آن را برای امنیت خود ضروری بداند استفاده خواهد کرد. هیچ فرد خارجی، در یک کشور خارجی که با آمریکا رابطه ندارد، حق ورود بدون قید و شرط به ایالات متحده آمریکا یا استفاده از مزایای مهاجرت به آمریکا را ندارد.»

علاوه بر وکلایی که برای کمک به مهاجران و مسافران و جمع‌آوری اطلاعات آنها به فرودگاه‌ها رفته‌اند، برخی اعضای دموکرات کنگره مانند جرالد کونولی، دون بیر از ویرجینیا و جیمی راسکین از مریلند در فرودگاه‌ها حاضر شده‌اند تا از وضعیت افرادی که در فرودگاه‌ها گرفتار شده‌اند و اجازه ورود نیافته‌اند اطلاع حاصل کنند.

دموکرات‌ها قصد دارند روز دوشنبه روی پله‌های دادگاه عالی آمریکا تجمع کنند تا حمایت خود را از مبارزه قانونی برای متوقف کردن دستورات ترامپ نشان دهند. دست‌کم یکی از اعضای کنگره گفته که می‌خواهد به شکل قانونی بر اساس قانون مهاجرت و میلت مصوب سال ۱۹۶۵ که تبعیض علیه مهاجران بر اساس ملیت‌شان را ممنوع می‌کند، با دستورات ترامپ مقابله کند.

حتی در میان جمهوری خواهان هم مخالفت‌هایی با دستورات تازه ترامپ به وجود آمده است. سناتور راب پورتمن، جان مک کین و لیندسی گراهام از جمله این منتقدان هستند.

مک کین اقدام ترامپ را «روندی گیج کننده» توصیف کرده که بهانه تبلیغاتی بیشتری در اختیار داعش قرار می‌دهد.

بیانیه‌ای که از مک کین و گراهام به طور مشترک در بیان انتقادات‌شان منتشر شده، واکنش ترامپ را برانگیخته و او در توییتر خود عملکرد آنها را در موضوع مهاجرت ضعیف خوانده و آنها  را متهم کرده که به دنبال راه انداختن جنگ جهانی سوم هستند.

— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 29. Januar 2017

مقامات دولت ترامپ روز یکشنبه اعلام کرده‌اند که به نظر آنها کاخ سفید می‌تواند هم به دستورات قضایی توجه کند و هم دستورات ترامپ را اجرا کند. آنها می‌گویند دستورات قضایی تنها شامل کسانی می‌شود که هم اکنون در آمریکا هستند  و از آنجا که وزارت کشور در حال کنسل کردن ویزای شهروندان هفت کشور ممنوع شده از سفر است، مسافرانی که این قانون شامل آنها می‌شود قاعدتا نباید بتوانند به ایالات متحده سفر کنند.

آنها همچنین می‌گویند با این‌که این دستورات باعث اخراج می‌شود، مسافرانی که به فرودگاه‌های اروپا رسیده‌اند اگر به کشورهای خود برگردند قانونا بازگردانده نشده‌اند چون این افراد هرگز از نظر تکنینکی در ایالات متحده پذیرفته نشده‌اند.

این نوع تفسیرها از قانون باعث دعواهای قضایی در روزهای آینده خواهد شد و بر اساس آن مسافران زمان بیشتری در بازداشت خواهند ماند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    نرامپ هزیز جان بچت آب به آسیاب دشمن نریز تا داد تندروها و سفسطه گریهاشونو شروع کنند که دیدی گفتم به آمریکا نمیشه اعتماد کرد وانتری نژاد راست میگفت و شما دژمنید ثابت نشود