ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش اصلاح‌طلبان برای ارتباط با خامنه‌ای در غیاب هاشمی رفسنجانی

ارتباط گروهی از اصلاح‌طلبان با رهبری نظام قطع شده است. هم‌زمان با اعلام میثاق حسن روحانی با خامنه‌ای، حسین مرعشی پیام اصلاح‌طلبان به رهبری را اعلام کرد.

با درگذشت هاشمی رفسنجانی ارتباط بین اصلاح‌طلبان و علی خامنه‌ای آسیب دیده است. حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و گو با روزنامه آرمان خبر داده است که ظاهراً گروه‌های اصلاح‌طلب در ایران تقاضا دارند که ارتباطشان به طور مستقیم با رهبر جمهوری اسلامی برقرار شود.

حسن روحانی و اعضای هیأت دولت در مشایعت حسن خمینی در مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی

حسین مرعشی – پسرعموی عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی و یکی از سهامداران عمده شرکت هواپیمایی ماهان – به روزنامه آرمان گفته است: «نباید اجازه داد خلأ آیت‌‌الله هاشمی سبب پاره شدن اتصال برخی گروه‌ها با نظام سیاسی شود.»

او پیشنهاد داده که اشخاصی مانند حسن روحانی، ناطق نوری، حسن خمینی یا حتی علی اکبر ولایتی ارتباط گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان با خامنه‌ای را مجدداً برقرار کنند.

با درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی، تنها فرد باقی‌مانده از حلقه سربسته پنج نفره از نزدیکان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همانا علی خامنه‌ای‌ست. میرحسین موسوی در حصر قرار دارد، احمد خمینی، عبدالکریم موسوی اردبیلی و هاشمی رفسنجانی در این فاصله جان سپرده‌اند. اصلاح‌طلبان از آن بیم دارند که بخشی از وزنه و اعتبارشان را در نبود حلقه واسطه‌ای با رهبر جمهوری اسلامی ایران از دست بدهند.

میثاق روحانی با خامنه‌ای

حسین مرعشی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران صبح دوشنبه ۱۱ بهمن در مشایعت اعضای دولت و حسن خمینی به مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی رفت که با آیت‌الله خمینی «تجدید میثاق» کند. او در سخنانی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد گفته است:

«یکی از شاگردان آن امام عزیز یعنی رهبری، پرچم انقلاب را در دست دارد و ما می‌توانیم با هدایت‌های ایشان مسیر انقلاب را تا پیروزی نهایی دنبال کنیم.»

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما نه بیگانه‌پرستیم و نه بیگانه‌هراس و تافته جدا بافته یا تار و پود گم شده در نقش جهان هم نیستیم.»

رئیس جمهوری اسلامی سپس نه برای تجدید عهد با بنیانگذار جمهوری اسلامی که برای اعلام میثاق با علی خامنه‌ای گفت: «امروز می‌دانیم که در همه پیچ و خم‌های انقلاب و مسیر نهضت با رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرزند خلف امام راحل هستند از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.»

سلب مشروعیت از اصلاح‌طلبان؟

گفت‌و گوی حسین مرعشی با روزنامه آرمان که عملاً حامل پیام گروهی از اصلاح‌طلبان به خامنه‌ای‌ست همزمان با حرکت نمادین رئیس جمهوری اسلامی در مقبره خمینی منتشر شده است.

مرعشی به اهمیت هاشمی رفسنجانی به عنوان حلقه واسطه با خامنه‌ای اشاره می‌کند و می‌گوید:

« [هاشمی رفسنجانی] نقطه اتصال گروه‌های سیاسی به نظام بود. اگر هدف نظام سیاسی این باشد که گروه‌های سیاسی به صورت حداکثری در زیر چتر نظام حضور داشته باشند یا رهبر معظم انقلاب شخصاً اقدامی خواهند کرد و یا اینکه موضوع بین افرادی تقسیم می‌شود.»

به گفته سخنگوی کارگزاران سازندگی یکی از این افراد می‌تواند علی اکبر ولایتی باشد. او البته به این نکته هم اشاره می‌کند که برخی نهادهای نظامی مایل نیستند ارتباط اصلاح‌طلبان و خامنه‌ای مجدداً برقرار شود: «برخی از نهادهای امنیتی در این زمینه وجود دارند که عمدتاً به دلیل ماهیت کارشان سخت‌گیرند.»

مرعشی به ممنوع از تصویر بودن خاتمی به عنوان یک نمونه اشاره می‌کند و می‌گوید این موضوع از محبوبیت او نکاسته و به همین جهت در باور او سختگیری‌های نهادهای نظامی به جایی نمی‌رسد.

پیش از این برخی از نزدیکان علی خامنه‌ای، از جمله محمد یزدی بر این موضوع تأکید کرده بودند که «مشروعیت مسئولان بدون ارتباط با ولایت فقیه میسر نمی‌شود.»

محمد یزدی که در انتخابات ۱۳۹۴ از راهیابی به مجلس خبرگان بازماند، زمانی که هنوز عضو چهارمین دوره مجلس خبرگان بود گفته بود: «کل نظام و دستگاه‌ها اگر با ولی فقیه مربوط نباشد، مشروعیت ندارد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    روحانی جان(روباه بنفش)! باز نزدیک انتخابات شد و تو شروع کردی به فریبکاری و گرم کردن تنور! اگر فکر آزادی اندیشه و آزادی مطبوعات بودی، به شعار انتخاباتی ات که همانا رفع حصر بود اقدام می کردی، اگر به فکر اشتغال بودی همانا جلوی قاچاق برادران قاچاقچی را می گرفتی و وزیر بی کفایت و رانت پرورت (نعمت زاده) را برکنار می کردی......... اگر فکر آزادی مردم بودی یک جنایتکاری به نام پور محمدی را وزیر دادگستری نمی کردی و...

  • Farid

    - اخیرا - دسامبر ۲۰۱۶ - دکتر زیباکلام بدعوت پارلمان امپراطوری ٬ در پارلمان بریتانیا ! درباره انقلاب اسلامی و اقتصاد ایران سخنرانی کرده و میگویدزمان شاه ۵۰۰۰ زندانی سیاسی وجود داشت و حالا با وجود ۱۰۰ زندانی سیاسی ؟! و وجود نشریات نیمه مستقل! و نبودن آلترناتیوو به اینده کشور وگذر به دموکراسی دروضعیت فعلی ( حکومت ولایت فقیه) امیدواراست حتی اگر ۷۰ سال طول بکشد!! او گفت اگر نمره دموکراسی حکومت فعلی ۱۲! از ۲۰ است ٬ درحکومت جایگزین نمره ۲ خواهد بود!؟ عده ای روشنفکر دولتی در سال ۸۸ در حالیکه حکومت درحال حمله گازنبری و کف خیابان کردن جنبش اعتراضی بودند٬ بغرب پیغام دادند از مردم حمایت نکنید!!

  • Farid

    میثاق روحانی با خامنه‌ای: «امروز می‌دانیم که در همه پیچ و خم‌های انقلاب و مسیر نهضت با رهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرزند خلف امام راحل هستند از مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد.» اصلاح طلبان فعلی اصلاح طلب کوتوله ویا دونبش هستند . بهتر از اصول گرای اختلاسی هستند اما اگر امید به سیب زمینی هست ولی به اینها نیست! که مقابل استبداد حرفی بزنند آگراهل این بودند که رد صلاحیت میشدند! عارف در مجلس نقش مجسمه سکوت را دارد....

  • ولی وقیح

    اصلاح طلبی حکومتی=دریوزه