ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«خوزستان از لحاظ ریزگردها رتبه اول آلودگی هوا در جهان را دارد»

آلودگی هوا در خوزستان هشداردهنده است. بالاترین میزان مهاجرت یکی از پیامدهای آلودگی هوا در خوزستان، یکی از چهار استان پردرآمد ایران است.

احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان وضعیت آلودگی این استان را هشداردهنده خواند و گفت چنین وضعیتی موجب شده تا این استان بالاترین میزان مهاجرت در کشور را داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می‌گوید بخش زیادی از تالاب‌های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) لاهیجان‌زاده در نشست چهارشنبه ۱۳ بهمن با تشکل‌های محیط زیستی خوزستان گفت: «مشکلات محیط زیستی در خوزستان موجب شده که هم از لحاظ کلانشهرها در کشور و هم از لحاظ ریزگردها در جهان رتبه اول آلودگی هوا را داشته باشیم.»

او افزود رودخانه کارون به علت سرازیر شدن زهکش‌های کشاورزی، فاضلاب شهری و در برخی مواقع پساب‌های صنعتی بسیار آلوده شده و به علت برداشت‌های بی‌رویه از تالاب‌ها بخش زیادی از تالاب‌های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است.

به‌گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اگر این تالاب‌ها از دست بروند، بادهای گرم از عربستان سعودی و عراق به سمت منطقه می‌وزند و دمای هوا را در این استان به شدت افزایش می‌دهند که این اتفاق در چند سال اخیر رخ داده است.

در چند سال اخیر استان خوزستان به‌مدت طولانی دمای ۵۲ و ۵۳ و حتی ۵۵ درجه را تجربه کرده است که این دما در سال‌های گذشته دست‌کم هفت تا هشت درجه پایین‌تر بود.

احمدرضا لاهیجان‌زاده همچنین اشاره کرد که خوزستان با ۱۰ تا ۱۵ مورد مسئله محیط زیستی مواجه است و همین مسائل به‌ویژه ریزگردها موجب شده‌اند تا در سال گذشته استانی که زمانی مهاجرپذیر بود رتبه اول مهاجرت را در کشور داشته باشد.

به‌تازگی از صبح جمعه ۸ بهمن طوفان شدید گرد و غبار تردد در اهواز، آبادان، ماهشهر، خرمشهر، شادگان و دیگر مناطق استان خوزستان را مختل کرد. میزان گرد و غبار در هوای اهواز ۶۶ برابر حد مجاز شد. استاندارد آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

لاهیجان‌زاده همچنین اعلام کرد که در سال گذشته ۲۲۰ میلیارد تومان بابت عوارض آلایندگی صنایع به حساب شهرداری اهواز ریخته شد که هیچ ارتباطی با محیط زیست ندارد.

او گفت عوارض آلایندگی صنایع از بخش صنعت به شهرداری می‌رود اما هیچ کدام از این دو بخش نمی‌توانند به مسایل زیست محیطی برسند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: «اگر همین عوارض سالانه آلایندگی صنایع را به ما بدهند دیگر هیچ چیزی نمی‌خواهیم.»

استان خوزستان در سال‌های اخیر همواره با مشکل گرد و غبار و طوفان‌های شنی مواجه بوده است که در بعضی روزهای سال شرایط آب و هوایی این استان را به حد بحرانی می‌رساند.

هدایت‌الله خادمی نماینده باغ ملک و ایذه در مجلس ایران مردادماه سال جاری گفته بود به‌دلیل ریزگردها «بسیاری از ساکنان این مناطق که توانایی دارند موطن خود را ترک می‌کنند و این وضعیت تعادل جمعیتی را به نحو نگران‌کننده‌ای برهم می‌زند.»

براساس نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز در سال جاری انجام داده «۹۷ درصد مردم این شهر در صورت فراهم بودن امکانات تمایل به مهاجرت دارند».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.