ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک وزیر سابق دولت افغانستان به اتهام فساد اداری

<p>عنايت&zwnj;الله قاسمی، وزير پيشين حمل ونقل و هوانوردی افغانستان، هنگام ورود به اين کشور از سوی پليس کابل بازداشت شد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>امان&zwnj;الله ايمان، سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت که عنايت&zwnj;الله قاسمی پيش از ظهر دوشنبه هشتم فروردين، بازداشت شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی بدون ارائه جزئيات در مورد کشور مبدأ حرکت عنايت&zwnj;الله قاسمی، گفت: &laquo;وزير پيشين حمل و نقل و هوانوردی متهم است که ۹ ميليون دلار به دولت افغانستان ضرر وارد کرده است.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته ايمان، پرونده عنايت&zwnj;الله قاسمی برای صدور حکم به دادگاه مبارزه عليه فساد اداری فرستاده شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت که دادستانی در مورد بازداشت شمار ديگری از اشخاص بلندپايه که متهم به فساد اداری هستند متناسب با &laquo;شرايط و زمان&raquo; اقدام خواهد کرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين مقام دادستانی کل افغانستان بدون اعلام نام اين افراد گفت: &laquo;تعدادی از وزيران متهم به فساد اداری در خارج از افغانستان به&zwnj;سر می&zwnj;برند اما نبود توافق&zwnj;نامه استرداد مجرمان با اين کشورها سبب شده است که استرداد آن&zwnj;ها با مشکل مواجه شود.&raquo;</p> <p>&nbsp;</p> <p>اما آقای ايمان تأکيد کرد که بروز اين مشکل به مفهوم بسته بودن پرونده مقامات متهم به فساد نيست و دادستانی برای حل اين موضوع با کشورهای مختلف در گفت&zwnj;وگو است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>عنايت&zwnj;الله قاسمی، در دی&zwnj;ماه ۱۳۸۸ خورشيدی، به&zwnj;عنوان وزير حمل و نقل و هوانوردی انتخاب شد. وی حدود يک سال و نيم را در اين پست سپری کرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>پيش از اين فضل احمد فقيريار، معاون دادستان کل افغانستان گفته بود که ۱۲ وزير پيشين وسه وزير کنونی حکومت افغانستان متهم به فساد هستند و دولت درتلاش برای به دادگاه کشاندن آنان است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>دولت افغانستان به دليل وجود &laquo;فساد گسترده&raquo; در اين کشور همواره با انتقادهای شديد داخلی و خارجی روبه&zwnj;رو بوده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>سال گذشته، سازمان شفافيت بين&zwnj;الملل، افغانستان را سومين کشور از لحاظ فساد اداری در سطح جهان معرفی کرده بود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>تا کنون چندين نهاد از سوی دولت افغانستان برای مبارزه با فساد در اين کشور ايجاد شده است اما به&zwnj;نظر می&zwnj;رسد اين نهادها کارآيی مؤثری در راستای مبارزه با فساد نداشته&zwnj;اند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان در اواخر سال ۱۳۸۸ خورشدی، با اذعان به کافی نبودن برنامه مبارزه با فساد از سوی دولت افغانستان، خواستار حمايت &laquo;صادقانه&raquo; جامعه بين&zwnj;المللی برای مبارزه با فساد در اين کشور شد.<br /> &nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

عنايت‌الله قاسمی، وزير پيشين حمل ونقل و هوانوردی افغانستان، هنگام ورود به اين کشور از سوی پليس کابل بازداشت شد.

امان‌الله ايمان، سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت که عنايت‌الله قاسمی پيش از ظهر دوشنبه هشتم فروردين، بازداشت شده است.

وی بدون ارائه جزئيات در مورد کشور مبدأ حرکت عنايت‌الله قاسمی، گفت: «وزير پيشين حمل و نقل و هوانوردی متهم است که ۹ ميليون دلار به دولت افغانستان ضرر وارد کرده است.»

به گفته ايمان، پرونده عنايت‌الله قاسمی برای صدور حکم به دادگاه مبارزه عليه فساد اداری فرستاده شده است.

سخنگوی دادستانی کل افغانستان گفت که دادستانی در مورد بازداشت شمار ديگری از اشخاص بلندپايه که متهم به فساد اداری هستند متناسب با «شرايط و زمان» اقدام خواهد کرد.

اين مقام دادستانی کل افغانستان بدون اعلام نام اين افراد گفت: «تعدادی از وزيران متهم به فساد اداری در خارج از افغانستان به‌سر می‌برند اما نبود توافق‌نامه استرداد مجرمان با اين کشورها سبب شده است که استرداد آن‌ها با مشکل مواجه شود.»

اما آقای ايمان تأکيد کرد که بروز اين مشکل به مفهوم بسته بودن پرونده مقامات متهم به فساد نيست و دادستانی برای حل اين موضوع با کشورهای مختلف در گفت‌وگو است.

عنايت‌الله قاسمی، در دی‌ماه ۱۳۸۸ خورشيدی، به‌عنوان وزير حمل و نقل و هوانوردی انتخاب شد. وی حدود يک سال و نيم را در اين پست سپری کرد.

پيش از اين فضل احمد فقيريار، معاون دادستان کل افغانستان گفته بود که ۱۲ وزير پيشين وسه وزير کنونی حکومت افغانستان متهم به فساد هستند و دولت درتلاش برای به دادگاه کشاندن آنان است.

دولت افغانستان به دليل وجود «فساد گسترده» در اين کشور همواره با انتقادهای شديد داخلی و خارجی روبه‌رو بوده است.

سال گذشته، سازمان شفافيت بين‌الملل، افغانستان را سومين کشور از لحاظ فساد اداری در سطح جهان معرفی کرده بود.

تا کنون چندين نهاد از سوی دولت افغانستان برای مبارزه با فساد در اين کشور ايجاد شده است اما به‌نظر می‌رسد اين نهادها کارآيی مؤثری در راستای مبارزه با فساد نداشته‌اند.

حامد کرزی، رئيس جمهوری افغانستان در اواخر سال ۱۳۸۸ خورشدی، با اذعان به کافی نبودن برنامه مبارزه با فساد از سوی دولت افغانستان، خواستار حمايت «صادقانه» جامعه بين‌المللی برای مبارزه با فساد در اين کشور شد.
 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.