ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همایشی ویژه بزرگداشت صدرالدین عینی بنیان‌گذار ادبیات معاصر تاجیک در تهران

شهزاده سمرقندی: گفت‌وگو با سه متخصص ادبیات تاجیک، حسن قریبی، صفر عبدالله و عبدالنبی ستارزاده، درباره همایش بزرگداشت صدرالدین عینی.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران همراه با پژوهشگاه فرهنگ فارسی-تاجیکی، همایشی را در بزرگداشت صدرالدین عینی، بنیان گذار ادبیات معاصر تاجیک و ازبک و از برجسته‌ترین چهره‌های سیاسی و فرهنگی تاجیک برگزار کرده‌اند. این همایش در تاریخ ۱۸ ماه ژانویه، در تهران برگزار شد.

در این همایش استادان و پژوهشگران ایرانی و تاجیک سخنرانی کردند. صفر عبدالله و عبدالنبی ستارزاده از چهره‌های شناخته شده علمی و فرهنگی تاجیکستان نیز جزو مهمانان و سخنرانان بودند.

حسن قریبی، رییس پژوهشگاه فرهنگ فارسی-تاجیکی در دوشنبه، از برگزارکنندگان این همایش در گفت‌وگو با رادیو زمانه از آن گفت که چنین همایشی در بزرگداشت صدرالدین عینی باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد.

به گفت‌وگو با حسن قریبی می‌توانید در اینجا گوش دهید:

صفر عبدالله که اصلا از سمرقند است ولی در بیرون ازبکستان زندگی می کند، به نمایندگی از سمرقند و بخارا در این همایش حضور داشت. دکتر عبدالله در این همایش از زمان و شرایط فعالیت‌های صدرالدین عینی گفت و تاکید کرد که آنهایی که صدرالدین عینی را در جدا ماندن فارسی‌زبانان آسیای میانه از دیگر همزبانان خود مقصر می‌دانند، دچار اشتباه بزرگی شده‌اند و فراموش کرده‌اند که فعالیت سیاسی و فرهنگی در سال‌های حکومت استالین چه گونه بود.

صفر عبدالله در گفت‌وگو با رادیو زمانه از اهمیت این نوع همایش‌ها گفت که در افزایش آگاهی نسل جوان تاثیر مثبتی دارد. دکتر عبدالله امید دارد که در سالگرد صد و چهل سالگی صدرالدین عینی که در پیش است، همایش‌های گسترده‌تری در تاجیکستان نیز برگزار گردد.

به گفت‌وگو با صفر عبدالله می‌توانید در اینجا گوش دهید:

یکی از سخنران‌های دیگر این همایش، پروفسور ستارزاده، مدیر بخش ادبیات اکادمی علوم تاجیکستان بود که در موضوع معرفی کتاب "نمونه ادبیات تاجیک" سخن گفت که از مهمترین کتابهای صدرالدین عینی است.

با ایشان نیز گفت‌وگویی داشتیم و از تاثرات‌شان جویا شدیم. آقای ستارزاده می‌گوید برایش خوشایند بوده شنیدن این که استادان برجسته ایرانی، پژوهشگران شناخته ایرانی به فعالیت‌ها و اثار استاد عینی اهمیت قایل هستند و او را به خوبی می‌شناسند.

اقای ستارزاده همین طور از آن گفت که سالانه در تاجیکستان در ماه آوریل، در زادروز استاد عینی مراسم‌های فرهنگی گسترده‌ای برگزار می‌شود. او می گوید اخیرا ارتباط با کشورهای همسایه بهبود یافته است و حضور دانشمندان سمرقندی و بخارایی در برنامه‌های ادبی تاجیکستان رو به افزایش است.

به گفت‌وگو با عبدالنبی ستارزاده می‌توانید در اینجا گوش دهید:

از برنامه‌های حاشیه ای این همایش انتشار مجموعه مقالات پژوهشگران ایرانی و تاجیک با عنوان "زندگی‌نامه و خدمات استاد صدرالدین عینی" بود که با خط فارسی در تهران به چاپ رسید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.