ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ثبت شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری

تهران خردادماه گذشته رسماً از واشنگتن به دلیل بلوکه‌کردن دومیلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران شکایت کرد. دولت حسن روحانی خواستار بازگرداندن این اموال و جبران خسارت شده‌بود.

شکایت ایران از آمریکا بر سر دو میلیارد اموال مصادره‌شده در دیوان بین‌المللی دادگستری ثبت شد.

مقر دیوان بین‌المللی دادگستری در هلند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شنبه، ۱۶ بهمن/ چهار فوریه گزارش داد که مرکز حقوق بین‌الملل نهاد ریاست‌جمهوری ایران لایحه تفصیلی شکایت ایران از آمریکا به دلیل ضبط اموال بانک مرکزی این کشور و برخی شرکت‌ها را در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسانده‌است. این لایحه تفصیلی در چهار جلد تهیه شده‌است.

دیوان بین‌المللی دادگستری که مقر آن در لاهه هلند است، رکن اصلی قضائی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

تهران خردادماه گذشته رسماً از واشنگتن به دلیل بلوکه‌کردن دومیلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران شکایت کرد. دولت حسن روحانی خواستار بازگرداندن این اموال و جبران خسارت شده‌بود.

ایران در این شکایت به معاهده «مودت و روابط اقتصادی و کنسولی بین ایران و آمریکا» استناد کرده‌است که ۱۹۵۵ یعنی بیش از نیم‌قرن پیش به امضاء رسید، اما هنوز معتبر است. در این لایحه تفصیلی، تهران از دولت ایالات متحده به دلیل وضع قوانین و مقررات مغایر با حقوق بین‌الملل نیز شکایت کرده‌است.

بر اساس این گزارش، دیوان بین‌المللی دادگستری باید طبق مقررات لایحه تفصیلی شکایت ایران را به دولت ایالات متحده ابلاغ کند و آن را بین قاضی‌های دیوان بین‌المللی لاهه نیز توزیع کند. واشنگتن نیز تا یکم سپتامبر ۲۰۱۷ وقت دارد تا لایحه دفاعی خود را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه کند.

دیوان دادگستری بین‌المللی پس از دریافت لوایح شکایت و دفاع، جلسه‌ای برای شنیدن ادعای طرفین برگزار خواهد کرد و رأی نهایی پس از آن صادر خواهد شد. این فرآیند می‌تواند به درازا بکشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • naseem

    داعش و حکومت اسلامی دوقلوهای همزاد: - دادگاه کیفری ۱ استان لرستان یک زن و مرد متهم به رابطه نامشروع را در پرونده موسوم به “کلیپ گراب” به سنگسار (رجم) محکوم کرد. صدور این حکم بعنوان یک مجازات غیرانسانی دسته بندی میشود. بر اساس حکم صادره از شعبه اول دادگاه کیفری ۱ استان لرستان حکم محکومیت آقای خ-آ و خانم س-م متهمین «پرونده موسوم به کلیپ گراب» به رجم (سنگسار) صادر شده است. در رخدادی دیگر، یوسف پروانه، زندانی ۷۰ ساله!، برای اجرای حکم ضدانسانی قطع انگشتان دست از زندان قزلحصار کرج به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است. اتهام انتسابی وی سرقت در سال ۸۷ است. از آنجا که یک پاسدار شاکی این پرونده است قضاییه به‌درخواست تجدید نظر این زندانی وقعی ننهاده ! و درصدد اجرای این حکم است. قضاییه دو برادر زندانی در یزد را علاوه بر اعدام به حبس ابد، شلاق و قطع انگشتان دست محکوم کرده است (خبرگزاری میزان- ۲۸ دی۹۵) همچنین زن جوانی در تهران به‌دلیل «تماس تلفنی با یک مرد» به یک سال تبعید و ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده است (سایت رکنا- ۱۶ بهمن۹۵). مسئولان دو سایت محلی در رشت به اتهام توهین به یک به‌اصطلاح نماینده ! به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدند (روزنامه عصر ایران- ۱۶ بهمن۹۵). در روز ۲۹ دی نیز یک خبرنگار در شاهرود به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بود از این پیشتر حکم ۴۰ضربه شلاق در مورد خبرنگار دیگری در نجف آباد به اجرا گذاشته شد. - احمد الجبوری استاندار صلاح‌الدین عراق روز شنبه 16بهمن 95 طی بیانیه‌یی فاش کرد: گروهی وابسته به شبه‌نظامیان حشدالشعبی، برای گروه تروریستی داعش سلاح و مهمات نظامی تأمین کرده است. در این بیانیه آمده است: در رابطه با مدیریت قاچاق اسلحه به داعش توسط «یزن الجبوری» یکی از فرماندهان تیپ پنجاه و یکم وابسته به حشدالشعبی اسناد و اعترافهایی وجود دارد. فعالیت‌های قاچاق حشدالشعبی منحصر به تأمین مواد غذایی برای داعش نبوده، بلکه شامل کمکهای تسلیحاتی نیز می‌باشد.