ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور تازه‌ای از مذاکرات صلح سوریه در آستانه و ریاض

در آستانه نمایندگانی از ایران و ترکیه و روسیه حضور دارند، در ریاض نمایندگانی از شورشیان مسلح سوری. روسیه خاطرنشان کرده که به همکاری «میدانی»‌اش با ایران ادامه دهد.

در یک سکوت خبری و در یک هاله امنیتی دومین دور نشست صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار می‌شود. در این نشست علاوه بر نمایندگانی از ایران، روسیه و ترکیه، اردن نیز حضور دارد.

آستانه، پایتخت قزاقستان، میزبان نشست صلح سوریه، این بار با حضور اردن

نور جیناکوف، رئیس اداره مطبوعات در وزارت خارجه قزاقستان گفته است: «قرار است اعضای تیم کار گروه مشترک که شامل ناظران آتش‌بس در سوریه است نشست برگزار کنند.»

همزمان، اجلاس دیگری با شرکت نمایندگانی از شورشیان سوریه در ریاض، پایتخت عربستان برگرار می‌شود.

نخستین دور اجلاس صلح سوریه، دوشنبه ۲۳ ژانویه در آستانه آغاز شد، اما بعد از دو روز بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان پیدا کرد. در پایان اجلاس بیانیه مشترکی هم صادر شد، اما گروه‌های شورشی از امضای آن خودداری کردند. یکی از موارد اختلاف حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه بود.

رایزنی و گفت‌و گوی سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با نمایندگان اپوزیسیون غیر مسلح سوریه در مسکو هم به نتیجه نرسید. قرار بود دور دوم مذاکرات صلح سوریه ۸ فوریه برگزار شود، اما به پایان فوریه موکول شد. نشست‌های آستانه و ریاض برای تدارک مقدمات نشست ژنو برگزار می‌شود. حضور اردن در این مذاکرات اما تازگی دارد.

روسیه پیش‌نویس قانون اساسی تازه‌ای را هم برای سوریه آماده کرده است. یکی از موضوعات مورد بحث در ژنو پیش‌نویس قانون اساسی تازه برای سوریه است. وزیر خارجه روسیه درباره این پیش‌نویس گفته است: «پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تلاش می‌کند تمام مواردی را که نمایندگان دولت بشار اسد و نمایندگان شورشیان مخالف اسد در اختیار ما قرار داده‌اند را شامل شود.»

در پرتو این تحولات، الکساندرلاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه، یکشنبه، ۵ فوریه به تهران سفر کرد. او در دیدار و گفت‌و گو با علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد که همکاری «میدانی» روسیه و ایران در سوریه ادامه پیدا می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌خواهد «مناطق امن» برای جنگ‌زدگان در سوریه ایجاد کند. ترکیه و روسیه از این طرح تلویحاً استقبال کرده بودند. جزئیات این طرح اما هنوز اعلام نشده است. گفته می‌شود یکی از دلایل به تعویق افتادن اجلاس ژنو برای صلح در سوریه، طرح مناطق امن ایالات متحده آمریکاست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.