ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۸۰ سال با صادق هدایت و بوف کورش

ایرج ادیب‌زاده- نمایشگاهی از تابلوهای قاسم حاجی‌زاده از صادق هدایت برگزار می‌شود. بوف کور موضوع همایشی در هنر هم بود. گفت‌و گو با این هنرمند و با حورا یاوری.

۸۰ سال از انتشار «بوف کور» شناخته‌شده‌ترین رمان صادق هدایت گذشت. «بوف کور» در سال ۱۳۱۵ خورشیدی برابر با ۱۹۳۷میلادی در بمبئی هند توسط نویسنده در نسخه‌های معدود منتشر شد و چهار سال بعد انتشارات امیرکبیر آن را در تهران منتشر کرد.

صادق هدایت، قاسم حاجی‌زاده

این کتاب تاکنون از فارسی به چندین زبان از جمله فرانسه و انگلیسی ترجمه شده است. به مناسبت هشتادمین سال انتشار بوف‌کور کنفرانسی بین‌المللی در هند برپا شد که حورا یاوری (منتقد ادبی و مسئول بخش ادبیات دانشنامه ایرانیکا مستقر در دانشگاه کلمبیا در نیویورک) نیز در آن شرکت داشت. به همین مناسبت در تهران نمایشگاهی از تابلوهای قاسم حاجی‌زاده، نقاش صاحب سبک ایرانی مقیم پاریس از ۱۰فوریه تا ۱۰مارس (برابر با ۲۲بهمن تا ۲۰ اسفند ۱۳۹۵) برپا می‌شود.

صادق هدایت، قاسم حاجی‌زاده

زمانه درباره اهمیت بوف کور صادق هدایت و هشتادسالگی انتشار آن در هند پرسش‌هایی را با قاسم حاجی‌زاده که ۲۵ تابلوی صادق هدایت او برای نخستین بار در گالری شهریور در تهران به نمایش در می‌آید و امیر حسین زندی مدیر گالری و نیز حورا یاوری درباره اهمیت بوف کور و کنفرانس بین‌المللی هند در میان گذاشته. می‌شنوید:

  • هدف از برپایی کنفرانس بین المللی هشتادمین سال انتشار بوف کور در هند چه بود؟
  • جایگاه بوف کور در ادبیات ایران و جهان؟
  • نگاه هدایت از طریق بوف کور به جامعه ایران چه بود؟
  • تفاوت بوف کور با بقیه آثار هدایت در کجاست؟
  • آیا به دلیل همین نگاه بوده که با مخالفت تندروهای مذهبی و سیاسی در دوره‌های مختلف و سانسور روبرو شده تا آنجا که هدایت را نخستین ممنوع فلم ایران می‌دانند؟
  • چگونه به نقاشی‌های هدایت و بوف‌کور علاقمند شدید؟
  • نمایشگاه تابلوهای قاسم حاجی زاده با چه هدف با انگیزه‌ای در تهران برپا می‌شود؟

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شاهین

    در ارتباط با صحبت آقای حاجی زاده، بسیار خوب می شد اگر ایرانیان هدایت دوست درون و برون مرز همت کنند و هزینه ساخت فیلمی درباره این نویسنده بزرگ و جهانی ایران را تهیه و تامین کنند. خبر خوب اینکه هنرمند و نویسنده بزرگ ایرانی، بهرام بیضایی، یک سناریوی حاضر آماده و کم نظیر درباره هدایت دارد و خود ایشان هم اکنون در آمریکاست و می تواند چنانچه سرمایه ساخت فیلم و سایر امور تامین شود، پروژه فیلم هدایت را کلید بزند. ضمن اینکه به توجه به سن و سال استاد بیضایی، این کار می تواند آخرین اثر ایشان پیش از بازنشستگی از کار سینما باشد. عمر ایشان دراز باد! لطفاً این پیشنهاد را جدی بگیریم و در تحقق آن بکوشیم.