ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پرداخت وام محدود شد؛۴۰ درصد سپرده‌ها

دولت به تنهایی ۱۷۹ هزار میلیارد تومان از منابع نظام بانکی را منجمد کرده است. رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید با این وضعیت کاهش نرخ سود وام ممکن نیست.

رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید که نظام بانکی زیان‌ده شده است.

یکی از چندین ساختمان بلندمرتبه و لوکس بانک ملت

نخستین روزهای بهمن امسال همزمان با بازگشایی نماد بانک ملت در بورس تهران ریزش قیمت و سود سهام این بانک سهامداران و بورس تهران را شوک‌زده کرد.

حسین عبده‌تبریزی دبیرکل سابق بورس در یک برنامه تلویزیونی «زیان‌ده» بودن بانک ملت پس از بازبینی صورت‌وضعیت‌های آن توسط نهادهای ناظر را عامل سقوط ارزش سهام بانک ملت دانست.

بانک تجارت هم پس از بازگشت دوباره به تالار حافظ تهران وضعیتی مشابه را تجربه کرد تا برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس از «توقف فعالیت بخشی از نظام بانکی ایران» به یک واقعیت عینی تبدیل شود.   رئیس کل بانک مرکزی هم به توقف فعالیت بخشی از نظام بانکی ایران اذعان کرد و گفت که نظام بانکی کشور زیان‌ده است.

ولی‌الله سیف زیان‌ده شدن نظام بانکی ایران را محصول انباشت مشکلات چهار دهه گذشته دانست که «بخشی از آن به نظام بانکی تحمیل شده است».

به گفته رئیس کل بانک مرکزی «بین دارایی و بدهی و درآمد و هزینه در بانک‌ها تعادل وجود ندارد».

او که پیش از این وعده کاهش دوباره نرخ سود تسهیلات بانکی را تا ۱۵ درصد داده بود، گفت با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که بانک‌ها سود خود را کاهش دهند.

سیف مطالبات معوق، انجماد منابع بانکی، بلوکه شدن بخشی از دارایی بانک‌ها در دارایی‌های غیرمالی و بدهی بخش دولتی را عامل در تنگنا قرار گرفتن بانک‌ها عنوان کرد و گفت که بانک‌ها از این پس برای پرداخت تسهیلات محدودیت دارند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی بانک‌ها اجازه دارند تنها ۴۰ درصد از سپرده‌هایی که جذب می‌کنند را به عنوان تسهیلات پرداخت کنند.

مجلس شورای اسلامی دو سال قبل بانک‌ها را به واگذاری سهم خود در بنگاهداری تا ۳۰ درصد سرمایه موظف کرده بود. بانک‌ها تا به حال این مصوبه را اجرایی نکرده‌اند.

همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی دولت و شرکت‌های دولتی بیشترین میزان بدهی به نظام بانکی را دارند. دولت تا پایان نیمه نخست امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی و ۱۷۹ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهی دارد. به گزارش بانک مرکزی ۹۷ درصد این بدهی متعلق به دولت و ۳ درصد آن به شرکت‌های دولتی اختصاص دارد.

دولت حسن روحانی اعلام کرده است که با واگذاری سهام دولتی به بانک‌ها و عرضه اوراق مشارکت بخشی از این مطالبات را تسویه خواهد کرد.

در همین زمینه

زیان ۲۰ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی ایران

ابعاد و اثرات ورشکستگی نظام بانکی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.