ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان هزاران کارمند دولت را از کار برکنار کرد

با دستور اردوغان نزدیک به ۴۵۰۰ کارمند دولت، به‌ویژه در بخش آموزشی کار خود را از دست دادند. اردوغان و ترامپ در یک تماس تلفنی از همکاری‌های مشترک سخن گفتند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با صدور فرمان جدیدی ۴ هزار و ۴۶۴ کارمند دیگر دولت را از کار برکنار کرد. آن‌ها متهم به همکاری با گروه‌های تروریستی، کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ و تهدید امنیت ملی شده‌اند. اردوغان همچنین با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تماس تلفنی داشت. آن‌ها از همکاری‌های تنگاتنگ، از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم سخن گفته‌اند.

از زمان برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه، رجب طیب اردوغان این امکان را به‌دست آورده است که با صدور دستورات جدید حکمرانی کند.

اخراج‌های گسترده کارمندان دولتی شامگاه سه‌شنبه ۷ فوریه / ۲۱ بهمن به‌طور رسمی اعلام شد. بر این اساس بخش آموزش با دو هزار و ۵۸۵ نفر اخراجی بیشترین تعداد برکناری‌ها را دارد. بیشتر اخراجی‌ها آموزگار هستند. ۳۳۰ نفر از کارکنان دانشگاه‌ها نیز اخراج شدند.

در بین نیروهای پلیس و ژاندارمری در مجموع یک‌هزار و ۳۱۰ کارمند اخراج شدند. همچنین در بین اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی، وزارت اتحادیه اروپا، وزارت خارجه مقامات دیگری از کار برکنار شدند.

این اخراج‌ها بر اساس یک دستور جدید به‌اجرا گذاشته شده است. اخراج‌های گسترده تاکنون بسیار بحث‌برانگیز بوده است زیرا کسانی که از کار برکنار شده‌اند بدون آن‌که به‌شکل رسمی محاکمه شوند و در برابر دادگاه‌های عادلانه قرار گیرند مورد مجازات قرار می‌گیرند.

پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶، از زمان برقراری وضعیت فوق‌العاده در ترکیه، اردوغان این امکان را به‌دست آورده است که با صدور دستورات جدید حکمرانی کند. این دستورات قدرت قانونی دارند و با صدور آن‌ها به‌اجرا گذاشته می‌شوند، پارلمان تنها می‌تواند پس از صدور فرمان‌ها آن‌ها را تأیید کند.

وضعیت فوق‌العاده که تاکنون دو بار تمدید شده قرار است تا ۱۹ آوریل / ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ادامه یابد.

اردوغان پس از کودتای نافرجام فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا را مسئول کودتا دانست اما گولن این اتهام را رد کرد.

به‌گفته دولت ترکیه در ارتباط با این کودتا تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر بازداشت و حدود ۱۰۰ هزار نفر از کارمندان دولت اخراج شده‌اند.

«همکاری نزدیک ترکیه و آمریکا»

از سوی دیگر در یک مکالمه تلفنی بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان، ترامپ خواهان همکاری نزدیک سیاسی با ترکیه شد.

کاخ سفید گفته است که ترامپ در این تماس تلفنی از ترکیه به‌عنوان یک شریک استراتژیک و متحد ناتو نام برده که می‌تواند روی همکاری‌های آمریکا حساب کند.

آن‌ها همچنین از همکاری مشترک دو کشور علیه «تروریسم به هر شکل آن» سخن گفته‌اند.

از جمله مسائل دیگری که اردوغان و ترامپ درباره آن گفت‌وگو کرده‌اند همکاری در زمینه بازپس‌گیری شهرهای رقه و الباب در سوریه است که در حال حاضر تحت کنترل گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار دارند. ایجاد منطقه امن و بحران پناهجویی نیز مورد بحث قرار گرفته است.

اردوغان در این تماس تلفنی همچنین از ترامپ خواسته است تا آمریکا دست از حمایت کردهای «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) در سوریه بردارد. «یگان‌های مدافع خلق» متحد کشورهای غربی در مبارزه با داعش است اما ترکیه این گروه را هم‌پیمان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند که با آن در حال جنگ است. ترکیه قبل از روی کار آمدن ترامپ نیز خواهان قطع همکاری آمریکا با «یگان‌های مدافع خلق» شده بود.

این‌که اردوغان و ترامپ در مکالمه تلفنی خود درباره استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه سخن گفته‌اند یا خیر هنوز روشن نیست. دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بارها خواهان بازگرداندن گولن به ترکیه شده بود اما دولت اوباما به این درخواست‌ها پاسخ مثبتی نداد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهرزاد

    ترکیه همیشه دشمن ما بوده و هر وقت هر جور تونسته به کشور ایران ضرر رسونده. تضعیف ترکیه و قبل از او عربستان به نفع ایرانه

  • Omid

    باریکلا به اردوغان،،اگه شاه هم اینکار رو