ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستانی تهران خواهان بازگشت رضا شهابی، عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد به زندان است

رضا شهابی در حالی برای بازگشت به زندان تحت فشار قرار گرفته که پیشتر دوره حبس خود را به پایان رسانده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از فشار دادستانی تهران برای بازگرداندن رضا شهابی، از اعضای هیأت مدیره این سندیکا به زندان خبر داده است.

از روزهای زندان- رضا شهابی (سمت چپ) در کنار شاهرخ زمانی، فعال کارگری که در زندان درگذشت

در اطلاعیه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۱ بهمن روی سایت سندیکای شرکت واحد قرار گرفته، آمده است که رضا شهابی در حالی برای بازگشت به زندان تحت فشار است که پیشتر دوره حبس خود را به پایان رسانده است.

کمیته‌ای با عنوان «کمیته دفاع از رضا شهابی» نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعتراض به رفتارهای دادستانی در قبال این فعال صنفی، در شرح ماجراهای اخیر نوشته است: «مدتی‌ست دادستانی تهران در تماس با رضا شهابی و همچنین صدور اخطاریه برای وثیقه‌گذار وی مبنی بر توقیف سند در صورت عدم مراجعت رضا شهابی به زندان، تلاش دارد تا علی‌رغم اتمام دوران محکومیت، رضا را به زندان بازگرداند. کمیته دفاع از رضا شهابی ضمن اعتراض شدید به این اقدام غیرقانونی دادستانی، اعلام می‌دارد که به دلیل اتمام دوران محکومیت رضا شهابی، دستگاه قضایی موظف است در اسرع وقت سند وثیقه‌گذار را آزاد و پایان دوران محکومیت را رسماً به رضا شهابی اعلام نماید.»

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اشاره به سابقه بازداشت رضا شهابی، عضو هیأت مدیره خود، او را «کارگری زجر کشیده» خوانده که هنوز امکان بازگشت به کار را پیدا نکرده است.

در اطلاعیه این سندیکا آمده است:

«رضا شهابی که در روز ۲۲ خرداد سال ۸۹ بازداشت و به شش سال زندان محکوم شده بود، به دلیل ضرب و شتم مأموران امنیتی در زمان بازداشت و بازجویی، در دوره محکومیت دو بار تحت عمل جراحی (گردن و کمر) قرار گرفت و به دلیل وضعیت جسمی بسیار وخیم، مسئولان قضایی با تأییدیه پزشکی قانونی و اخذ وثیقه سنگین با مرخصی استعلاجی نامبرده برای مدت باقی‌مانده حبس موافقت کرده بودند.»

بر اساس اعلام سندیکای کارگران شرکت واحد، محکومیت رضا شهابی در تاریخ در تاریخ ۱۶ ازدیبهشت ۹۴ تمام شده. مسئولان قضایی هم در مراجعه‌های مکرر آقای شهابی به دادستانی به صورت شفاهی به او اعلام کرده بودند که محکومیت حبسش پایان یافته است اما تا به امروز از استرداد وثیقه خودداری کرده‌اند: «همچنین در همین رابطه دولت ایران در گزارشی به سازمان جهانی کار اعلام کرده که رضا شهابی از زندان آزاد {شده} و به کار بازگشته است در حالی که او هنوز از کار اخراج و تحت فشار برای بازگشت به زندان است.»

با وجود این‌که رضا شهابی همچنان از عارضه گردن و کمر و بیماری‌های مختلف ناشی از اعتصاب‌های غذا در دوره محکومیت خود رنج می‌برد، دادستانی تهران در ماه‌های اخیر در تماس‌های تلفنی به او اعلام کرده است که «سه ماه از مرخصی، مورد موافقت قرار نگرفته است و باید به زندان مراجعه نماید.»

همچنین دادستانی با اخطار کتبی و تماس‌های تلفنی مکرر با وثیقه‌گذار از او خواسته است که آقای شهابی را به زندان تحویل دهد و اگر این اتفاق نیفتد، وثیقه را ضبط خواهد کرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اقدام‌های امنیتی و قضایی علیه رضا شهابی را محکوم کرده و خواستار آزادی بی‌قید و شرط او و همچنین دیگر فعالان کارگری شده است.

این سندیکا به طور مشخص خواستار لغو احکام صادره علیه دو نفر دیگر از اعضای هیأت مدیره خود، ابراهیم مددی و داود رضوی‌ست.

رضا شهابی اما در خرداد ماه سال ۱۳۸۹ در شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به شش سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی محکوم شد. ضرب و شتم‌های صورت گرفته از سوی مأموران امنیتی هنگام بازداشت و در طول دوران بازجویی این فعال کارگری باعث شد تا او به آسیب‌های نخاعی دچار شود.

او بخشی از دوران محکومیت خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین گذراند و به سبب بیماری و درد شدید ستون فقرات و گردن، چند مرتبه در بیمارستان‌های تهران بستری شد. این در حالی بود که احتمال فلج‌ شدن او می‌رفت.

رضا شهابی از جمله زندانیان سیاسی‌ای بود که در حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین باز مورد ضرب و شتم قرار گرفت و پس از آن از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

این فعال کارگری به دلیل ضعف و بدحالی ناشی از ۵۰ روز اعتصاب غذا و نیاز فوری به انجام جراحی در ناحیه گردن و ستون فقرات، مدتی در بخش مغز و اعصاب بیمارستان هزار تختخوابی تهران بستری بود.

لینک‌های مرتبط:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.