ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی را امضا کرد

با امضای پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی که در پارلمان ترکیه به‌تصویب رسیده بود، کمیسیون انتخابات تاریخی را برای همه‌پرسی درباره این تغییرات تعیین خواهد کرد.

پس از گذشت حدود سه هفته از تصویب اصلاحات قانون اساسی در پارلمان ترکیه، رجب طیب اردوغان این پیش‌نویس را که در آن تغییراتی در جهت قدرت بیشتر رئیس جمهوری در نظر گرفته شده، امضا کرد.

با اصلاحات قانون اساسی رجب طیب اردوغان همزمان دولت و حکومت را اداره خواهد کرد و با دستورات خود حکومت را خواهد گرداند.

به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان، پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی را روز جمعه ۱۰ فوریه / ۲۲ بهمن امضا کرد و در مرحله بعد کمیسیون انتخابات باید تاریخی را برای همه‌پرسی در این‌باره تعیین کند.

نعمان كورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه گفته است که «انتظار می‌رود» همه‌پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در روز ۱۶ آوریل ۲۰۱۷ (۲۷ فروردین ۱۳۹۶) برگزار شود.

اگر اصلاحات در همه‌پرسی اکثریت آرا را به‌دست آورد، به‌شکل قابل توجهی قدرت رئیس جمهوری در ترکیه بیشتر و قدرت پارلمان کمتر خواهد شد. با این تغییرات اردوغان همزمان دولت و حکومت را اداره خواهد کرد و با دستورات خود حکومت را خواهد گرداند. همچنین نفوذ رئیس جمهوری بر قوه قضائیه نیز بیشتر خواهد شد.

در قانون اساسی ترکیه چه تغییراتی پیش‌بینی شده؟

رئیس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در آینده می‌توانند به یک حزب تعلق داشته باشند. تاکنون چنین بوده که رجب طیب اردوغان هرچند به حزب عدالت و توسعه تعلق دارد، اما رسماً عضو این حزب اسلامگرا نیست.

از تابستان ۲۰۱۶ تاکنون در ترکیه وضعیت فوق‌العاده اعلام شده و اردوغان هم از اختیارات بیشتری برخوردار است. چنانچه نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل شود، اختیارات ویژه رئیس جمهوری ترکیه جنبه قانونی پیدا می‌کند و دیگر نیازی به اعلام وضعیت فوق‌العاده نیست.

اگر همه‌پرسی قانون اساس رأی بیاورد، رئیس پارلمان ترکیه جانشین رئیس جمهوری نخواهد بود، بلکه یکی از معاونان او، به عنوان جانشین تعیین می‌شود. رئیس جمهوری آنگاه می‌تواند خودش جانشین‌اش را تعیین کند.

چنانچه قانون اساسی ترکیه تغییر کند، انتخابات پارلمان و انتخابات ریاست جمهوری در یک روز مشخص برگزار می‌شود . رئیس جمهوری و نمایندگان منتخب به مدت پنج سال بر ترکیه حکومت می‌کنند. قرار است در صورت تغییر قانون اساسی، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و انتخابات پارلمان ترکیه در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شود.

با تغییر قانون اساسی، رئیس جمهوری بر قوه قضائیه تسلط بیشتری پیدا می‌کند. تعداد اعضای شورای عالی قضایی به ۱۳ نفر کاهش می‌یابد و همچنین در چگونگی گزینش این افراد نیز تغییراتی ایجاد می‌شود و ریاست‌جمهوری و مجلس نیز در گزینش این افراد دخالت خواهند داشت: ۳ عضو شورای عالی قضایی را رئیس جمهوری و ۴ عضو را پارلمان تعیین می‌کند.

اجرای اصلاحات قانون اساسی - اگر مردم به آن رأی مثبت دهند - تدریجی خواهد بود و در انتخاباتی که برای ماه نوامبر ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس انتخاب شده و اصلاحات تکمیل خواهد شد.

نمایندگان پارلمان ترکیه ۲۱ ژانویه با ۳۳۹ رأی موافق به تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی آری گفتند.

پیش‌نویس تغییرات در قانون اساسی حاصل همکاری حزب عدالت و توسعه، حزب رجب طیب اردوغان، با حزب راست‌گرای افراطی «جنبش ملی» (MHP) بود و ۱۰ دسامبر تقدیم پارلمان این کشور شد.

دو حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) بزرگترین حزب اپوزیسیون، و دموکراتیک خلق‌ها (HDP) حزب حامی کردها، مخالفان اصلی این تغییرات هستند و آن را آغاز روند «دیکتاتوری اردوغان» توصیف می‌کنند.

انتظار می‌رود که در همه‌پرسی ماه آوریل رقابت تنگاتنگی میان موافقان و موافقان اصلاحات قانون اساسی در پیش باشد. در این‌باره نظرسنجی قابل اعتمادی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Mortez

    اردوغان چراحامی جنایت کارانی نظیرداعش شد چون جنایتکاران ده ها میلیاردولاربه واسطه عربستان وقطر بخصون عرض های قاچاقی که مسعولین نظام ازطریق ترکیه به مقصدنامعلوم میرفت ترکها باکشف محموله های عرضی وغیره ثروتمندشدنداردوغان بایدبداند تمام تلاشش بعداز۴سال ازبین میرود ترکیه میماندو مردم گرسنه امیدوارم ملت ترکیه دست ازسادگی برداردوبه اصلاح قانون اساسی رای ندهد چون ترکیه جایگاه داعش وافراطی های جنایت کارمیشود؟!

  • Mortez

    اردوغان میداند اکثرمردم ترکیه مسلمان وساده اندیش باوعده های پوچ اکثرنمایندگان راخریده وتمامی روشنفکران را یازندانی کرده است یافراری شدندیا...اگرمردم باتعقیر موافقت کنند درواقعه دیکتاتوری بازخواهدگشت بدتردست تروریستهای افراطی نظیر داعش تحت حمایت دولت اردوغان قرارمیگیرد واز لحاظ مالی ارباب اردوغان نظیرکشورهای عربی مثل عربستان حمایت میشود