ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمخانی: استفاده جنگنده‌های روسی از فضای ایران ادامه دارد

حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان مردادماه امسال بحث‌برانگیز شد. اکنون دبیر شورای عالی امنیت می‌گوید این همکاری راهبردی است و ادامه خواهد داشت.

مردادماه امسال موضوع استفاده جنگنده‌های روسی از خاک ایران برای حمله به سوریه مسئله‌ساز شد اما علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت گفته که ممکن است جنگنده‌های روسی باز هم از فضای ایران عبور کنند.

مردادماه امسال حضور جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان بحث‌برانگیز شد

علی شمخانی شنبه ۱۱ فوریه / ۲۳ بهمن درباره حضور مجدد جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه همدان گفت: «این‌که آن‌ها (روس‌ها) از فضای ایران استفاده کنند، ادامه دارد زیرا ما یک همکاری کاملاً راهبردی با روسیه داریم.»

شمخانی افزود: «هر نوع همکاری که در خصوص سوریه لازم باشد با روسیه داریم و ممکن است در این راستا هواپیماهایی از فضای ایران عبور کنند که در این‌باره مجوز لازم صادر می‌شود.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران عبور جنگنده‌های روسی را منوط به رابطه، همکاری و تصمیم‌گیری از قبل دانست و تأکید کرد که این کار با هماهنگی صورت می‌گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز دوشنبه ۲۳ ژانویه / ۴ بهمن‌ماه جاری به‌نقل از وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که شش بمب افکن توپولف-۲۲م۳ از یک فرودگاه روسیه به پرواز در آمده و پرواز عبوری از آسمان ایران و عراق انجام دادند. وزارت دفاع روسیه گفت این جنگنده‌ها مواضع گروه «دولت اسلامی» (داعش) را در استان دیر الزور در شمال سوریه بمباران کردند.

برخی رسانه‌های غربی نیز گفتند این جنگنده‌ها از پایگاه همدان برای عملیات خود استفاده کردند.

روسیه در تاریخ  ۱۶ اوت ۲۰۱۶ /  ۲۶ مرداد نیز تعدادی از جنگنده‌های توپولوف خود را در پایگاه هوایی نوژه همدان مستقر کرده که این جنگنده‌ها نخستین عملیات هوایی خود از این پایگا‌ه‌ را در حلب انجام دادند.

استقرار جنگنده‌های روسیه در خاک ایران واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و حتی گروهی از نمایندگان مجلس ایران آن را خلاف قانون اساسی دانسته و خواهان برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با مسئولان مربوطه درباره این موضوع شده بودند.

اصل ۱۴۶ قانون اساسی، ایجاد هرگونه پایگاه نظامی خارجی در خاک ایران ولو برای مقاصد صلح‌آمیز را ممنوع کرده است. با این حال اصل ۱۷۶ قانون اساسی «بهره‌گیری‏ از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای‏ مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی و تعیین‏ سیاست‌های‏ دفاعی‏ – امنیتی‏ کشور» را برعهده شورای عالی امنیت ملی گذاشته است.

مقام‌های حکومتی و نظامی جمهوری اسلامی استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران را تکذیب کرده و گفته بودند از پایگاه نوژه تنها برای سوخت‌گیری این جنگنده‌ها استفاده شده است.

این نخستین ‌بار پس از جنگ جهانی دوم بود که ایران چنین امکانی برای یک کشور خارجی فراهم می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    با اذن و اجازه ؛مقام رهبری ؛ اشکال ندارد با دستور شاه و دیگران اشکال دارد و کاپیتولاسیون محسوب می شود . زهی حماقت

  • h

    شما مردم هر موقع توانستید قالیباف رو که بی لیاقت است از قدرت پایین بکشید و الکی شعار ندهید هر موقع توانستید مرتضوی و امثال مرتضوی رو بخاطر کشتن فرزندانتان بکشید ان موقع میتوناید جلوی اقدامات بزرگتر این نظام را بگیرید شما نمی توانید در مقابل مسولان بی لیاقت تظاهرات گسترده و یکپارچه انجام دهید ان وقت فکر می کنید کی میتوانید در برابر حکومت بایستید و سرنگونش کنید زهی خیال باطل اکثر مسولان حکومتی در سازمان کا گ ب یا همان اف اس بی شوروی و روسیه اموزش دیده اند شما هر موقع توانستید قاتلانی همچون مرتضوی رو در خیابان بدون دادگاه های نا عادلانه بکشید ان موقع جرات کارهای دیگر رو پیدا می کنید نه با گریه و زاری ای کسانیکه ایمان آورده اید از آنها نترسید و از خدا بترسید اگر مومن هستید و ایمان آورده اید

  • Farid

    بعد از فتوای اخوندها علیه روسهای کافر درزمان قاجار و بباد دادن بخشهای شمالی ایران تحت قرارداد ترکمانچای حالا با روشی مخالف ٬ استقلال باقیمانده کشور و هستی مردم را در اختیار روسها قرار داده اند!!

  • حمیدرضا

    پست ترین و رذل ترین دشمن ایران و ایرانی در طول تاریخش این حکومت نکبتی آخوندی بوده است که به هیچ چیز رحم نمیکند و آخر هم این کشور را طوری نابود میکند که دیگر اسمی از ایران هم بر جا نمیماند.این پست فطرتها دست قاجار و مغول و چنگیز و اسکندر و .... را از پشت بسته اند.

  • میثاق جوادی

    ما ملت ایران خواب تشریف داریم وگرنه بی معرفتی روسها که حرف تازه ای نیست.