ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در ایران ۴۵ درصد ازدواج‌ها فامیلی است»

محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران می‌گوید با فرهنگ‌سازی می‌توان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را که منشاء ازدواج‌های فامیلی دارند شناسایی کرد.

محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران می‌گوید با فرهنگ‌سازی می‌توان بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی را که منشاء ازدواج‌های فامیلی دارند شناسایی کرد.

محمود تولایی ۴۵ درصد ازدواج‌ها در ایران را فامیلی دانست و گفت این موضوع عامل اصلی افزایش تعداد بیماران با منشاء ژنتیکی در کشور است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران افزود: «آزمایش‌هایی که در شهرستان‌هایی مانند پاکدشت، ورامین و مناطق اطراف تهران انجام شد؛ نشان داد که ۹۰ درصد بیماری‌های ژنتیکی در خانواده‌ها تکرار شده است و ریشه همه آن‌ها اختلالات ژنتیکی است.»

تولایی این موضوع را بسیار مهم خواند و گفت اگر زوج‌ها قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام می‌دادند در ایران این نوع بیماری‌ها ۷۰ درصد کاهش می‌یافت.

با این حال از آن‌جا که آزمایش اجباری ژنتیکی پیش از ازدواج هزینه‌های مالی بالایی در ایران دارد و بیمه‌ها نیز آن را قبول نمی‌کنند، محمود تولایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در جامعه را راهکار مناسب دانست.

این در حالی است که انوشیروان محسن بندپی، رئیس سازمان بهزیستی مردادماه سال جاری از اجباری شدن آزمایش ژنتیکی قبل از ازدواج در سراسر ایران خبر داده بود.

پیش از این، طرح اجباری شدن آزمایش ژنتیکی قبل از ازدواج در استان‌های کرمان و مازندران و اصفهان اجرا شده بود.

در ایران هر سال ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد به‌دلیل ازدواج‌های فامیلی با معلولیت جسمانی یا ذهنی متولد می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    علت اصلی اینست که امکان ارتباط طبیعی و معاشرت بین دو جنس مخالف از کودکی تا دانشگاه و محل کار نیست.

  • Omid

    ازبس مردم جامعه از هم دور شدند و از بس مردم جامعه نسبت بهم بی اعتمادند،،وچون نمیتونند افراد غریبه بهم اعتماد کنند ،میرند و با فامیلشون ازدواج میکنند و نتیجه شم این میشه که فرزندانی معلول بدنیا میارند که ناخواسته قربانی اینگونه ازدواج ها میشوند،،