ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۶۰۰ هزار سقط جنین سالانه و بحث فقها درباره این موضوع

رئیس انجمن جنین‌شناسی تعداد واقعی سقط جنین در ایران را سالانه ۶۰۰هزار ارزیابی می‌کند. و حوزه علمیه قم نشستی تحت عنوان "سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی" برگزار کرده است.

طبق آخرین برآوردها در ایران سالانه ۶۰۰ هزار سقط جنین‌ انجام می‌گیرد. بحران ناشی از ممنوعیت سقط جنین و همزمان تعداد بالای انجام سقط جنین غیرقانونی، فقها را به چاره‌جویی واداشته است. در این راستا در نشستی در حوزه علمیه قم، مساله "سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی" مورد بررسی قرار گرفته است.

چالش فقهای شیعه با سقط جنین

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) ابراهیم علیپور مدرس حوزه علمیه قم هدف از برگزاری این نشست را ارتقاء "ظرفیت‌های علمی بانوان طلبه" عنوان کرده است.

حجت الاسلام علیپور در توضیح عنوان "الهیات اخلاقی" گفته است"پاسخگویی به چالش‌های مدرن با استفاده از مباحث الهیات اخلاقی" برای حوزه‌ها ضروری است چرا که بسیاری از افراد از جمله "سکولارهای غرب" گزاره‌های دینی را نمی‌پذیرند و به اخلاق می‌پردازند.

علیرضا آل بویه، استاد حوزه، یکی دیگر از سخنرانان نشست مذکور بوده است. به گفته او "سقط جنین قبل از چهار ماهگی، عروج روح قتل نفس نیست ولی کشتن موجودی که به سمت انسان شدن می‌رود و یا بالقوه انسان است، اخلاقی نیست و کار قبیحی است. "

در مباحث این نشست بر بنیان‌های فقهی قوانین فعلی سقط جنین اشاره و تاکید شد در میان فقهای مختلف بر سر جنین چهارماهه و بزرگتر وحدت نظر وجود دارد اما "مهمترین مساله در خصوص سقط جنین قبل از عروج روح است چرا که در مورد بعد از عروج روح همه اتفاق نظر دارند. "

آمار محرمانه و ۶۰۰ هزار سقط جنین سالانه

سقط جنین از نظر قوانین ایران تنها در شرایط محدودی که سلامت فرزند یا مادر در خطر باشد مجاز است و مجوز آن زمانی صادر می‌شود که سه پزشک به آن رای داده و پزشکی قانونی تائیدش کرده باشد.

آخرین آمار در این باره حاکی است که در شش ماهه اول سال جاری از پنج هزار و ۷۲۰ نفری که برای دریافت مجوز سقط جنین به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرد‌ه‌اند، چهار هزار و ۱۹ نفر موفق به دریافت مجوز شده‌اند که این رقم حدود ۱۵ درصد بیش از سال گذشته است.

آمار تقریبی سقط جنین غیرقانونی اما به بیش از نیم میلیون سر می‌زند.

علیرضا آل بویه یکی از اساتید حوزه که مقاله‌اش بررسی سقط جنین از منظر الهیات اخلاقی بود و به گفته خودش ۵۰۰ منبع انگلیسی را برای نوشتن آن مورد استفاده قرار داده، در رابطه با سقط جنین در ایران گفت: "امروزه سقط جنین در تمام کشورها بسیار مهم و جدی است به گونه‌ای که در کشورمان نیز آمار سقط جنین کم نیست ولی به دلایل مختلفی آمار ارائه نمی‌شود. "

حدود یک ماه پیش روزنامه "وقایع اتفاقیه" به نقل از محمد مهدی آخوندی رئیس انجمن جنین‌شناسی نوشت: "سال ها پیش آماری اعلام شد که سالانه ۸۰ هزار سقط در سال در ایران انجام می‌شود و امروز ما آمار سالانه ۶۰۰ هزار سقط در ایران به گوشمان می‌رسد و اگر نمی‌شود به این آمار اعتماد کرد به خاطر این است که هیچکس حاضر نیست در زمینه سقط جنین کار کند بنابراین آمار مشخصی در این زمینه در دست نیست. "

وی در ادامه به آمار سه سال پیش پزشکی قانونی اشاره کرد که در یک کنگره پزشکی "از سوی پزشکی قانونی اعلام شد که طی یک سال حدود ۸۰۰ مورد سقط جنین در تهران انجام شده است درحالیکه در آن سال آمارهای سقط جنین بیشتر از ۵۰۰ هزار مورد عنوان شده بود. "

محدودیت‌های اعمال شده برای زنانی که به دلایل مختلف از فقر و عدم اعتماد به آینده گرفته تا اختلافات زناشویی و یا به دلایل شخصی تصمیم به سقط جنین خود می‌گیرند بیشترین مشکل را برای این زنان و فرزندانی که آن‌ها بطور ناخواسته بدنیا می‌اورند اما امکان نگهداری و پرورش آن‌ها را ندارند ایجاد می‌کند.

آنان ناگزیرند برای سقط جنین مبالغ گاه کلانی بپردازند و در شرایط غیر ایمن و بدون نظارت تن به سقط جنین دهند که می‌تواند به بهای سلامتی و حتی زندگی آن‌ها تمام شود. از سوی دیگر کودکانی هستند که خبر رها کردن آنان در خیابان‌ها و یا حتی سطل زباله منتشر می‌شود.

سخنان رضا اسلامی "پژوهشگر حوزه علمیه" را شاید بتوان جوهر دیدگاه حاضران در این نشست دانست. او با تاکید بر این که "مادری که سقط جنین می‌کند مقام انسانیت خویش را تنزل بخشیده است" افزود: "در این زمان مقام انسانیت ازلحاظ اخلاقی ضعیف شده است ودست به اقدامی زشت زده است ضمن این که باید به شرایط و نیت مادر نیز توجه داشت."

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.