ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«دولت به قرارگاه خاتم‌الانبیاء بدهکار است»

حسن روحانی کاستن از سهم فعالیت اقتصادی نظامیان را وعده کرده بود. اما سپاه پاسداران هر چه که خواسته را به دست آورده و یکی از طلبکاران عمده دولت یازدهم است.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید که دولت ۲۷۰ میلیارد تومان بابت پروژه راه‌آهن چابهار به قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران بدهکار است.

عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

عبدالغفور ایران‌نژاد نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۲۵ بهمن از دولت خواست که با پرداخت بدهی خود امکان تکمیل خط راه‌آهن چابهار- ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان را فراهم کند.

پروژه خط راه‌آهن چابهار- مشهد نخستین بار سال ۱۳۸۹ اجرایی و پس از یک دوره کوتاه متوقف شد. دولت حسن روحانی پائیز ۱۳۹۳ بخشی از این پروژه را از چابهار تا ایرانشهر به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار کرد.

ارزش این پروژه ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده که بر اساس گزارش مقام‌های مسئول تا به‌حال تنها ۵۰۰ میلیارد تومان از اعتبار آن تامین شده است.

با گذشت دو سال از واگذاری این پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، تنها ۲۳ درصد تکمیل شده است.

ایران‌نژاد گفته است که تکمیل این پروژه نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است. به گفته او رئیس مجلس شورای اسلامی وعده کرده است که این اعتبار در بودجه سال آینده تصویب شود.

دولت و قرارگاه خاتم؛ بدهکار و طلبکار

دولت حسن روحانی با بدهی صد هزار میلیارد تومانی روبرو شده است. بدهی که بخشی از آن باید به نظام بانکی پرداخت شود و بخشی هم به پیمانکاران «بخش خصوصی». در میان پیمانکاران بخش خصوصی طلبکار از دولت قرارگاه خاتم‌الانبیاء جایگاه ویژه‌ای دارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران ابتدای امسال بدهی دولت به این قرارگاه را ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و گفته بود که به رغم این بدهی قرارگاه همواره به دولت کمک کرده است.

این اظهارات در شرایطی بیان شد که حسن روحانی هنگام تبلیغات ریاست جمهوری ۹۲ وعده کرده بود که از حجم فعالیت‌های اقتصادی سپاه پاسداران بکاهد. این وعده نه تنها عملی نشد بلکه رئیس دولت دو سال بعد از سپاه خواست که اجرای پروژه‌های بزرگی که دیگران توانایی انجام آن را ندارند، برعهده بگیرد.

در همین راستا فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء بارها از نامه‌نگاری با مقامات رده بالا و موافقت آن‌ها با واگذاری «ابرپروژه‌ها» به این بنگاه نظامی و اقتصادی خبر داد.

آمار دقیقی از تعداد و ارزش پروژه‌های واگذار شده به سپاه پاسداران در دولت یازدهم منتشر نشده، اما به گفته اسحاق جهانگیری قرارگاه خاتم حداقل ۷۰ پروژه بزرگ در اختیار دارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء آذر امسال پس از رسانه‌ای شدن قرارداد خرید کشتی از شرکت‌های کره‌ای، خواستار لغو این قرارداد و واگذاری آن به شرکت صدرا از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران شد.

همچنین قراردادهای نفتی وزارت نفت با شرکت‌های خارجی نیز با انتقاد شدید خاتم‌الانبیاء همراه شد. وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران برای جلب رضایت منتقدان قراردادهای جدید نفتی، توسعه چهار میدان گازی را به شرکت‌های وابسته به بنیاد برکت و خاتم‌الانبیاء واگذار کرد.

خاتم‌الانبیاء سهم بیشتری می‌خواهد

قرارگاه خاتم‌الانبیاء که در دو دهه گذشته به یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی ایران تبدیل شده، همواره به دنبال دریافت سهم بیشتری از بازار ایران است.

مدیران این بنگاه نظامی- اقتصادی چندی پیش در اعتراض به ورود یک پیمانکار جدید به پروژه آزاد راه تهران شمال، این پروژه را به صورت موقت متوقف کردند.

پس از آنکه مدیرعامل پروژه آزادراه تهران- شمال از خروج قرارگاه خاتم از این پروژه خبر داد، روابط عمومی خاتم با صدور اطلاعیه‌ای، اعلام کرد که از این پروژه انصراف نداده بلکه به شیوه اجرای آن انتقاد دارند.

فرمانده این قرارگاه چندی قبل در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که قرارگاه خواستار واگذاری تمام پروژه آزاد راه تهران – شمال طی یک دوره پنج ساله است.

این خواسته با مخالفت وزارت راه و شهرسازی ایران روبرو شده است. روابط عمومی این وزارتخانه اعلام کرده است که مسئولان قرارگاه خواستار واگذاری پروژه از طریق مذاکره به جای برگزاری مناقصه بودند.

در همین زمینه

اختلاف دولت و قرارگاه خاتم‌الانبیاء بر سر قرارداد ساخت کشتی با کره جنوبی

دولت ۵۰ پروژه را به قرارگاه خاتم‌ واگذار کرد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.