ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن روحانی برای نخستین بار به کویت و عمان سفر می‌کند

ملاقات خصوصی با سلطان عمان و دیدار و گفت‌وگو با نخست‌وزیر کویت در دستور کار قرار دارد. هدف روحانی از این سفر جیست؟ تلاش برای بهبود رابطه با عربستان سعودی؟

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۷ بهمن به عمان و سپس به کویت سفر می‌کند. این نخستین سفر حسن روحانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی

پرویز اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری به خبرگزاری‌های داخلی گفته است که حسن روحانی به دعوت رسمی سلطان قابوس، پادشاه عمان صبح چهارشنبه وارد مسقط، پایتخت عمان می‌شود. سپس، بعد از ظهر فردا مسقط را به مقصد کویت ترک می‌کند.

در سفر به عمان ملاقات خصوصی با سلطان عمان و رایزنی هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و عمان در دستور کار قرار دارد.

به گفته پرویز اسماعیلی در کویت هم قرار است که حسن روحانی با جابر احمد الصباح، نخست‌وزیر کویت دیدار و گفت‌وگو کند.

بررسی راهکارهای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین بررسی مسائل منطقه‌ای از مهم‌ترین اهداف سفر روحانی به کشورهای عمان و کویت عنوان شده است.

شیخ صباح الخالد الصباح، وزیر امور خارجه کویت، نخستین بار، بعد از دو سال، ۶ بهمن سال جاری به ایران سفر کرد. او بعد از دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود، محمد جواد ظریف در دیدار و گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، پیام امیر کویت را به او ابلاغ کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اهداف سفر یک روزه وزیر خارجه کویت به ایران گفته بود که این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود و علاوه بر مسائل دوجانبه، آخرین تحولات منطقه خاورمیانه و موضوعات بین‌المللی نیز در دیدار با محمد جواد ظریف و حسن روحانی طرح شده بود.

از سرگیری رابطه با عربستان؟

بعد از اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالف دولت عربستان و به آتش کشیدن و غارت سفارت عربستان در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد در واکنش به این رویداد، رابطه عربستان با ایران بیش از پیش رو به تیرگی گذاشت، تا اینکه سرانجام عربستان سعودی و بحرین رابطه‌شان را با ایران قطع کردند.

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطع‌نامه‌ای حمله به سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد را محکوم کرده بود و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از عربستان حمایت کرده بودند.

تنها دو روز بعد از امضاى فرمان منع سفر اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا، در ۲۷ ژانویه، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و ملک سلمان، پادشاه سعودی در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره لزوم ایجاد «مناطق امن» در سوریه و نیز «اعمال سختگیرانه برجام و اقدام درباره فعالیت‌هاى بى‌ثبات کننده ایران» با یکدیگر به تفاهم رسیدند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان، اعلام کرده بود که عربستان سعودی «نسبت به دولت ترامپ بسیار بسیار امیدوار» است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اواخر دی سال جاری گفته بود که دست‌کم ۱۰ کشور از جمله کویت خواهان میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی برای پایان دادن به اختلافات فی‌مابین شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.