ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: صمد بهرنگی آدم مسلمونی بود

یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی که به رهبر کنونی جمهوری اسلامی زبان انگلیسی درس می‌داده، نظر خامنه‌ای درباره صمد بهرنگی را بازتاب داده است.

یک سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی به نام مهدی نوروزی کتابی با عنوان «همافر» درباره خاطراتش از انقلاب ایران نوشته و منتشر کرده. بخشی از این خاطرات به آشنایی او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ربط داد.

صمد بهرنگی، نویسنده داستان‌هایی برای کودکان

مهدی نوروزی به علی خامنه‌ای مدتی زبان انگلیسی می‌آموخته است.

او در بخشی از این کتاب می‌نویسد که در یکی از همین جلسات آموزش زبان انگلیسی به علی خامنه‌ای، در فرصت فراغتی، نظر رهبر آینده جمهوری اسلامی درباره صمد بهرنگی را جویا می‌شود. خبرگزاری فارس این بخش از کتاب را چنین نقل کرده:

وسط درس است و ده دقیقه‌ای «حاج آقا» به استراحت و چای اختصاص می‌دهد. معلم زبان انگلیسی او، همافر نیروی هوایی از فرصت استفاده می‌کند و می‌پرسد:

-حاج آقا نظر شما درباره صمد بهرنگی و کتاب‌هاش چیه؟ می‌گن کمونیست بوده.

خامنه‌ای هم پاسخ می‌دهد:

-آقای بهرنگی آدم مسلمونی بود. خب روش چپی‌ها اینه که هر مبارزی را به لطایف‌الحیلی به خودشون بچسبونن. صمد مسلمون بود اما اونها تلاششون اینه که صمد را کمونیست معرفی کنن.

تفاخر رهبر جمهوری اسلامی به آشنایی با شخصیت‌های ادبی و فرهنگی ایران که در سال‌های دهه ۱۳۴۰ تا وقوع انقلاب نام‌آشنا بودند، پیشینه‌ای دراز دارد. هنگامی که سیمین بهبهانی در شهریور ۹۳ درگذشت، آیت‌الله خامنه‌ای ادعا کرد که مهدی اخوان ثالث در سال ۱۳۴۱ در دفترچه او شرحی بر یکی از اشعارش با عنوان «صبوحی» نوشته است. خبرگزاری فارس در آن زمان دست‌نوشته اخوان را «یک سند مهم تاریخی» جلوه داده و نوشته بود که این دست‌نوشته نمایانگر «رابطه عمیق» مهدی اخوان ثالث با علی خامنه‌ای در سال‌های دهه ۱۳۴۰ بوده است. حاشیه‌نگاری بر «غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی، زبانشناس و مترجم فقید ایرانی هم یکی دیگر از مفاخر ادبی رهبر جمهوری اسلامی‌ست.

صمد بهرنگی ( ۱۳۱۸ تا ۱۳۴۷) با نوشتن آثاری برای کودکان و نوجوانان مانند اولدوز و کلاغ‌ها و ماهی سیاه کوچولو که مهم‌ترین اثر او هم به شمار می‌آید، در سال‌های پیش از انقلاب نقش مهمی در گرویدن لایه‌ای از جوانان به سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران ایفا کرد.

بهرنگی تحقیقاتی هم در زمینه زبان ترکی و فولکلور آذربایجان انجام داده است.

مجموعه آثار صمد بهرنگی

بیشتر بخوانید:

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بیژن

    هی بیچاره صمد. آخ بی یاور صمد.آی مظلوم صمد.آفا یان یکی بیاد این صمد بیچاره را از دست آقا نجات بده. فردا این را هم مصادره میکنند و خبر سفر مکه و کربلا همبرایش درست میکنند. وقتی کوروش را که 1100 سال قبل از اسلام بوده را مسلمان کردند حتما سند نشون میدن که صمد قبل از رفتن به دانشسرا چند سال در حوزه تلمذ میکرده یا در مدارس علمیه درس میخوانده.

  • hasani

    اگر صمد در دوران اینها بود٬ در ارس خفه اش میکردند!

  • ا

    خدایا از دست هیچکس کاری برنیامد.بیزحمت خودت شر این عقرب سیاه از سر ایران کم کن.مچکرم

  • Ali

    1.این مقاله زیبا را حتما بخونید و توی ایران پخش کنید. واقعیت مردم ایرانه‌‌; در تریبون زمانه ولایت فقیه در قرن ۲۱ تجربه ای تلخ تر از ولایت پاپ در قرون وسطی https://www.tribunezamaneh.com/archives/113881