ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف در مونیخ؛ تلاش ایران برای گفت‌وگو با کشورهای خلیج فارس

ظریف فقدان امید، احساس حاشیه‌ا‌ی‌بودن، عدم احترام و مشکل اشغال‌گری را دلایل تروریسم در غرب آسیا دانست و پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای بین کشورهای خلیج فارس را ارائه کرد.

محمد جواد ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای بین کشورهای خلیج فارس را مطرح کرد.

ظریف در اجلاس امنیتی مونیخ - عکس: AFP

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، وزیر امور خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ به عنوان نخستین سخنران روز سوم کنفرانس گفت که تروریسم در خاورمیانه حاصل «دخالت نظامی بیگانگان» است. او گفت که خشونت افراطی در غرب آسیا حاصل دینامیک منطقه‌ای نیست و به این منطقه نیز محدود نمانده و این واقعیت لزوم بازتعریف مسئله را نشان می‌دهد.

محمدجواد ظریف فقدان امید، احساس حاشیه‌ای بودن، عدم برخورداری از احترام، و مشکل اشغال‌گری ــ که به گفته او با «فلسطین» آغاز شده‌است ــ را دلایل تروریسم در غرب آسیا دانست.

کنفرانس امنیتی مونیخ بعد از ظهر جمعه ۱۷ فوریه آغاز به کار کرد. وزاری خارجه و دفاع ۳۰ کشور جهان از جمله ایران در این اجلاس شرکت دارند.

«واقعیت‌های جهانی علیه حقایق جایگزین»

ظریف گفت که واقعیت‌های جهان «حقایق جایگزین» را به چالش می‌کشند. حقایق جایگزین احتمالاً اشاره‌ای است به انتقادها از دولت دونالد ترامپ که به گفته منتقدان به جای ارائه فاکت‌ها و حقایق، واقعیت‌های بدیل ارائه می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران گفت که نمی‌توان به قیمت ناامن‌کردن کشوری دیگر به امنیت دست یافت. او تأکید کرد که خنثی‌کردن تهدید داخلی از طریق فرافکنی علیه «دشمن ساختگی خارجی» یک اقدام «خطرناک و گمراه‌کننده» است.

ظریف گفت که سرنگونی صدام‌حسین پس از حمله ایالات متحده به عراق سبب شده تا برخی کشورهای منطقه نگران برهم‌خوردن توازن در غرب آسیا به نفع ایران شده‌باشند. او نگرانی‌های منطقه‌ای پس از پیروی انقلاب ۱۳۵۷ در ایران را نیز مشابه این نگرانی‌ها دانست که به گفته او به «تسلیح صدام» و حمله عراق علیه ایران انجامید.

مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای

محمدجواد ظریف در ادامه پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌و‌گوی منطقه‌ای بین کشورهای خلیج فارس را ارائه کرد.

او گفت که مناقشات عراق، سوریه، یمن و بحرین راه حل نظامی ندارند و باید به دنبال راه حل سیاسی برای آنها بود.

ایران به دنبال بهبود روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هفته گذشته در همین راستا به عمان و کویت سفر کرد که نخستین دیدار او از کشورهای حوزه خلیج فارس پس از رسیدن به قدرت بود.

ظریف در این سخنرانی بار دیگر تأکید کرد که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    آقای ظریف اگر شما به راه حل سیاسی اعتقاد دارید پس به چه دلیل در سوریه و عراق سرباز اعزام کرده اید به چه دلیل به یمن و بحرین و کنیا اسلحه قاچاق می کنید ؟ این سیاست فریب و دروغ روضه خوانهاست که با واقعیت امروز دنیا تطابق ندارد شما دم از گفتگو می زنید در حالی که رهبرتان حاضر نیست به گفتمان داخلی برای حل مسائل ملی بپردازد مسائلی چون دیکتاتوری استبداد و بحرانهای قومیتی دینی و ... رهبرتان و شما حاضر نیستید برای طرفداران اهل سنت در تهران اجازه ی ساخت مسجد بدهید . شما و جمهوری اسلامی در دنیا نه پیام آوران صلح و دوستی که شما رسولان جرم و جنایات و جنگ و مرگ هستید فریبکاری بس است .