ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدارس ایران از پرداخت قبوض آب، برق و گاز ناتوانند

مدارس ایران از تامین هزینه‌های آب و برق خود عاجزند و اخباری درباره بدهی‌های میلیاردی مدارس به ادارات آب و برق شنیده می‌شود.

مدارس ایران از تامین هزینه‌های آب و برق خود عاجزند و اخباری درباره بدهی‌های میلیاردی مدارس به ادارات آب و برق شنیده می‌شود.

علی اللهیار ترکمن، رئیس اداره آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه، در یک برنامه تلویزیونی گفته که در بودجه سال ۹۶، سرانه هر دانش‌آموز ۱۷ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

 هرچند این مقدار از حقوق و مزایا مجزاست اما به گفته منصور مجاوری، مدیر کل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش از این رقم باید هزینه‌های اداری، قبض‌های آب، برق، گاز و تلفن، هزینه‌های نظافت، انرژی، تعمیرات دستگاه‌ها، مواد اولیه پرداخت شود که کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد.

مجاوری گفته آموزش و پرورش ۱۰۰ میلیارد تومان به وزارت نیرو بابت آب و برق بدهکار بوده که ۵۰ میلیارد تومان آن را تسویه کرده است.

سرانه ۱۷ هزار تومانی در حالی تعیین شده که بر اساس برآوردها باید برای هر دانش‌آموز ۵۰ هزار تومان سرانه در سال به مدیران مدارس داده شود. با این حال بر اساس گزارش‌های منتشر شده در ایران، اکثر مدارس تهران چندین سال است که سرانه آموزشی نگرفته‌اند. در چنین شرایطی مدیران مدارس با روش‌ها‌ی مختلف از والدین دانش‌آموزان بابت تامین هزینه‌ها‌ی مدارس، پول دریافت می‌کنند.

محمد باقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «راهکار اساسی این است که بودجه و اعتبارات آموزش‌وپرورش افزایش یابد. وقتی بودجه کافی در اختیار آموزش و پرورش باشد مدارس دیگر در تامین هزینه‌ها‌ی قبوض آب، برق و گازشان دچار مشکل نخواهند شد.»

در لایحه بودجه سال آینده، بودجه آموزش‌وپرورش تنها ۹درصد افزایش یافته است.

برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد رایگان کردن قبوض مدارس را داده‌اند اما برخی دیگر معتقدند این کار باعث بد مصرف کردن و اسراف در مصرف آب، برق و گاز در مدارس خواهد شد.

یک کارشناس آموزشی در این زمینه به روزنامه آفتاب یزد گفته: «اکثر مدارس تهران به خصوص در مناطق مرکزی، ساختمان‌ها‌ی بسیار فرسوده‌ای دارند و باید حتما بازسازی شوند. قدمت این ساختمان‌ها‌ حتی از ساختمان پلاسکو نیز قدیمی تر است. این ساختمان‌ها‌ هر سال با مشکلاتی نظیر خراب شدن شوفاژ، ترکیدن لوله، نم دادن سقف‌ها‌ و دیوارها و... مواجه هستند. بنابراین راه حل اساسی این است که سرانه آموزشی در ابتدای هر سال تحصیلی در اختیار مدیران مدارس قرار گیرد تا هزینه‌ها‌ی مدارس از این طریق تامین شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • افرا

    سالهای ۷۴،۷۵ بود که دبیرستان می رفتم همین منطقه دو تهران و نه یک منطقه محروم که چیزی حدود یک هفته گاز مدرسه قطع شده بود و ما در کلاسهای بسیار سرد می نشستیم و درس می خواندیم، معلوم نبود با وجود پول اجباری که سالی حداقل سه بار از ما می گرفتند، چرا بازهم قبض گاز را نمی توانستند پرداخت کنند، کارنامه های ما گرو می ماند تا موقع تحویل آنها اول پول نقد می گرفتند بعد کارنامه می دادند.