ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر دفاع آمریکا: دنبال نفت عراق نیستیم

آمریکا قصد دارد در آزادسازی موصل و رقه نقش مهم‌تری ایفا کند. ماتیس برای بررسی جوانب این امر به أمریکا سفر کرده. مقتدی صدر هم خواهان خروج نیروهای آمریکایی شده.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، دوشنبه ۲۰ فوریه وارد عراق شد و با خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر ماتیس به عراق غیر منتظره است. او پیش از ورودش به عراق گفته است: «ما در عراق دنبال نفت نیستیم.»

در همان حال مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه از دولت عراق خواسته است، بعد از آزادسازی موصل، از نیروهای نظامی آمریکا بخواهد خاک عراق را ترک کنند.

جیمز ماتیس و خالد العبیدی، وزاری دفاع آمریکا و عراق

با این حال، خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که این احتمال هم وجود دارد که از وزیر دفاع آمریکا درباره اظهارات و عملکرد دونالد ترامپ هم پرسش شود؛ مثلا درباره فرمان ممنوعیت شهروندان عراق و شش کشور دیگر عمدتاً اسلامی به آمریکا و اینکه ترامپ گفته بود آمریکا باید نفت عراق را پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ ضبط می‌کرد.

ترامپ ماه ژانویه در سخنرانی‌اش برای کارکنان سی‌آی ای گفته بود: «ما باید نفت را نگه می‌داشتیم. اما خب، شاید فرصت دیگری هم به وجود بیاید.»

این گفته ماتیس یکی از آخرین نمونه‌های اختلاف نظر او با ترامپ است. ترامپ خود تأیید کرده که ماتیس با او درباره مؤثر بودن شکنجه به عنوان یک روش بازجویی موافق نبوده و او این موضوع را به وزیر دفاع خود سپرده است.

جنگ موصل

در نخستین ساعات روز گذشته ارتش عراق عملیاتی را برای باز پس گرفتن غرب موصل  آغاز کرد. جنگنده‌های شکاری نیروهای ائتلاف از این عملیات پشتیبانی می‌کنند. ماتیس برای به دست آوردن اطلاعاتی درباره این عملیات، به طور غیرمنتظره به عراق سفر کرده است.

سازمان ملل تخمین زده که در غرب موصل دست‌کم ۶۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. سازمان ملل نسبت به حفظ جان غیر نظامیان در غرب موصل هشدار داده است.

ژنرال استفال تانسند، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است که در شش ماه آینده موصل در عراق و رقه در سوریه آزاد شوند.

در حال حاضر ۶ هزار سرباز آمریکایی در عراق و سوریه مستقرند. این احتمال وجود دارد که این سربازان در عراق و در سوریه وارد عملیات بشوند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که وزارت دفاع آمریکا قصد دارد تعداد بالگردها و واحدهای توپخانه‌اش در عراق و سوریه را افزایش دهد و حضور فعال‌تری در عراق و سوریه داشته باشد.

هنوز معلوم نیست که بعد از فتح موصل، تکلیف سنی‌مذهبان در عراق چه خواهد شد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته در سنا گفته بود که یکی از اهداف آمریکا در عراق این است که مانع از نفوذ ایران در این کشور شود.

از هم‌اکنون نشانه‌هایی از اختلاف گروه‌های تندروی شیعه و دولت حیدر عبادی در عراق مشاهده می‌شود.

مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق هفته گذشته از طرفدارانش خواست که به خیابان‌ها بریزند. در درگیری طرفداران او با پلیس هفت نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

مقتدی صدر، دوشنبه ۲۰ فوریه از دولت عراق خواست که بعد از پایان عملیات موصل، از نیروهای نظامی آمریکا بخواهد خاک عراق را ترک کنند.

یکی از مهم‌ترین رقبای صدر، نوری مالکی، سیاستمدار عراقی و از طرفداران جمهوری اسلامی‌ست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    بله حتما بخاطر رضاى خدا اونجا هستيد .