ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در آستانه نوروز: واردات ۶۰۰ هزار تن پرتقال از ترکیه به ایران

وزارت جهاد کشاورزی مجوز واردات ۱۰۰ هزار تن پرتقال را صادر کرده بود اما یک شرکت دامداری موفق شده مقادیر زیادی پرتقال را بدون مجوز وارد بازار ایران کند.

بااینکه وزارت جهاد کشاورزی بارها گفته بود در آستانه شب عید به واردات مرکبات به ایران نیازی جدی وجود ندارد، واردکنندگان میوه ۶۰۰ هزار تن پرتقال از ترکیه به ایران وارد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، واردات ۶۰۰ هزار تن پرتقال توسط "برخی افراد خاص" از ترکیه و از طریق فشار آوردن به وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته‌ است.

پیش از این برخی رسانه‌های داخلی گزارش داده بودند که بدون اجازه وزارت جهاد کشاورزی ۲۰ هزار تن پرتقال از مصر وارد بازار میوه و تره‌بار ایران شده است. رضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه و سبزی گفته است: «از منابع مصری مطلع شدیم که ۱۲ روز پیش شرکت نهاده‌های دامی جاهد به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید پرتقال از مصر شده است.»

شرکت نهاده‌های دامی جاهد همانطور که از نامش پیداست در زمینه دام‌داری و دامپروری می‌بایست فعالیت کند.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که یک بار هم به خاطر گرانی کالاهای اساسی از مجلس کارت زرد گرفته و تا آستانه استیضاح پیش رفته است، اعلام کرده بود که کمبود میوه در بازار ایران آنقدر جدی نیست که نیازی به واردات میوه در آستانه عید باشد. از سوی دیگر، اتحادیه میوه و فعالان این حوزه،می‌گویند به دلیل سرمازدگی محصول و افزایش تقاضا و نزدیکی ایام عید، میوه در بازار ایران کمیاب شده و به همین دلیل واردات آن افزایش پیدا کرده است

با افزایش تولید ۳۰ درصدی در سال جاری بیش از ۳ میلیون تن پرتقال در کشور تولید شده است. به گفته یکی از مسئولان وزارت کشاورزی در سال جاری تنها در جنوب کرمان ۷۳ هزار و ۱۵۰ تن پرتقال تولید شده است.

۶۲۰ هزار تن پرتقال از ترکیه و مصر در حالی وارد بازار ایران می شود که ستاد تنظیم بازار مقرر کرده بود حداکثر ۱۰۰ هزار تن پرتقال برای ایام نوروز وارد شود.

۱۰۰ هزار تن پرتقالی که توسط دولت وارد می‌شود قرار است بدون در نظر گرفتن قیمت در بازار یا سود احتمالی به‌نرخ مصوب به‌صورت کنترل‌شده در کانال‌های موردنظر برای تنظیم بازار توزیع شود اما نگرانی‌ این است که چه نظارتی بر توزیع مرکبات وارد شده از ترکیه وجود خواهد شد.

بهمن ماه سال جاری، سازمان تعاونی روستایی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی از باغداران ایرانی پرتقال‌های یخ‌زده خریداری کرد و آن‌ها را در ساحل دریای خزر دور ریخت.

یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی که نامش فاش نشده با اشاره به سرمازدگی رخ داده در پاییز سال جاری و آسیب دیدن بخشی از تولید پرتقال شمال ایران، گفته بود: «متاسفانه در این زمینه عده‌ای سودجو تقلباتی انجام داده و باعث پس زدگی پرتقال شمال در بازار شدند.»

به گفته این مقام مسئول در میان محصولات یخ زده و آسیب دیده، پرتقال سالم و باکیفیت نیز وجود داشت. این محصولات قبل از سرمازدگی برداشت شده بودند. همچنین پرتقال‌هایی که مربوط به مناطق غرب استان مازندران هستند و در این سرمازدگی آسیب ندیدند، قابلیت عرضه در بازارهای داخلی را داشتند.

سال پیش نیز وزیر جهاد سازندگی از "قاچاق سازمان‌یافته میوه" خبر داده بود. واردات‌ بی رویه میوه بیشترین ضرر را به کشاورزان و باغداران مرکبات وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    منظورم ٦٠٠ هزار تن بود.

  • روزبه

    از يه طرف به حرفهاى مقامات ترك اعتراض ميكنند از اون طرف ٦٠ تن پرتقال وارد ميكنند معلوم سياست اينها چى چى هست واقعا كه هر دمبيلى اصلا انسجامى تو رفتار گفتارشون نيست.