ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت خارجه ایران: صبوری در برابر ترکیه حدی دارد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید مقامات ترکیه به پیامدهای سخنان خود علیه ایران فکر نکرده‌اند و این سخنان ناشی از «فرافکنی» آن‌ها بر اثر «سیاست‌های اشتباهشان» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید مقامات ترکیه به پیامدهای سخنان خود علیه ایران فکر نکرده‌اند و این سخنان ناشی از «فرافکنی» آن‌ها بر اثر «سیاست‌های اشتباهشان» است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: اگر قرار باشد ترکیه باز هم خطا کند قطعاً سکوت نخواهیم کرد

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۲ اسفند در نشست خبری خود به اظهارات مقامات ترکیه علیه ایران پرداخت و گفت: «در برابر رفتار و گفتار نابهنجار برخی سیاستمداران ترکیه قطعاً صبوری می‌کنیم اما این صبوری هم حتماً حدی دارد.»

قاسمی افزود: «ترکیه وضع حساس، آشفته و نگران‌کننده‌ای دارد به همین علت برخی سیاستمداران این کشور رفتار و گفتار نابهنجاری دارند که احتمالاً به عواقب آن فکر نکرده‌اند و بیشتر از روی عصبانیت و فرافکنی در خصوص مسایلی است که بر اثر سیاست‌های اشتباهشان دچار گرداب شده‌اند و ناچارند مورد مشخصی را پیدا کنند تا بر مشکلاتشان سرپوش بگذارند.»

به‌تازگی در بهمن‌ماه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به کشورهای منطقه خلیج فارس سفر کرد و در یک سخنرانی در بحرین با اشاره به بحران‌های سوریه و عراق گفت: «کسانی هم تجزیه سوریه و هم تجزیه عراق را می‌خواهند. افرادی هستند که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند.»

اردوغان افزوده بود در عراق «ملی‌گرایی فارس» وجود دارد و «همراه با این ملی‌گرایی فارس، تجزیه‌طلبی نیز در آن‌جا موضوعیت دارد. او همین شرایط را در سوریه نیز یکسان دانست و گفت: «باید جلوی این‌ها را بگیریم.»

قاسمی از مقامات ترکیه خواست «تعقل بیشتری کنند» تا در نهایت سبب پاسخ‌گویی ایران نشود. او گفت: «اگر قرار باشد دوستان ما در ترکیه باز هم خطا کنند ناچاریم پاسخگو باشیم و قطعاً سکوت نخواهیم کرد.»

بهرام قاسمی پیش از این نیز در نشست ۲۷ بهمن خود گفته بود که اظهارات اردوغان تحت تأثیر جو و احتمالاً تحت فضای هیجانی خاصی صورت گرفته است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه از برخی اختلاف‌ها با ترکیه در نشست صلح سوریه در آستانه، پایتخت قرقیزستان نیز خبر داد. مذاکرات آستانه به ابتکار روسیه، ترکیه و ایران برگزار شد اما نتیجه خاصی در بر نداشت. او گفت ایران و روسیه هیچ اختلاف نظری در مذاکرات ندارند اما ترکیه هم هیئتی پایین‌تر از حد معمول به اجلاس فرستاد و هم طرح این کشور مبنی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه «غلط است» و ایران آن را نمی‌پذیرد.

ایران و ترکیه در جریان جنگ سوریه از دو طرف متخاصم پشتیبانی کردند. ترکیه از شورشیان ارتش آزاد سوریه حمایت کرد و ایران با اعزام نیروهای نظامی تحت عنوان «مدافعان حرم» از رژیم بشار اسد پشتیبانی کرد. در پی تصرف کامل شهر حلب توسط نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه، ایران و حزب‌الله لبنان ترکیه در کنار روسیه و ایران برای پیشبرد سیاست جدیدی به‌منظور کشیدن دو طرف سوری پای میز مذاکره تلاش کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    محمدحسن رحیمیان» نماینده سابق ولی‌فقیه در بنیاد شهید و تولیت فعلی مسجد جمکران اظهار کرد: «در همین مدت که بنده در این مکان مقدس هستم، شاهد بوده‌ام که رهبر معظم انقلاب بیش از سیزده بار مخفیانه به این مسجد مقدس آمده و با امام خود عشق بازی کرده است.»! «محمدحسن رحیمیان» در حالی این سخنان را اظهار کرده که هیچ سند معتبری مبنی بر تقدس مسجد جامع جمکران در فقه شیعه وجود ندارد. مسجد جمکران، در ۶ کیلومتری شهر قم به طرف جادهٔ کاشان در نزدیکی روستای جمکران واقع شده و ساخت این بنا به نقل عالم معاصر «محدث نوری» به فردی به نام «شیخ حسن بن مثله جمکرانی» نسبت داده شده است. «مثله جمکرانی» گفته که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، حضرت مهدی (عج) دیدار کرده و حضرت دستور ساخت این مسجد را به وی داده است.! بسیاری از علما، مسجد جمکران را «پایگاه خرافه جمهوری اسلامی» می‌دانند، به طوری‌که بر اساس اظهارات نزدیکان به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در زمان خمینی این مسجد رونقی نداشت و تنها در زمان خامنه‌ای است که سالانه بودجه‌های چند میلیاردی متغیری از نهادهای مختلف فرهنگی، برای توسعه بنای این مسجد و اداره‌ی آن از بودجه عمومی کشور پرداخت شده است!. علاوه بر این‌که این مسجد درآمد هنگفت سالیانه از محل دریافت نذورات مردمی و مبالغ مالی به خود اختصاص داده است!

  • naseem

    شورای دمشق تأکید کرد که پروژه تغییر بافت اجتماعی در دمشق و اطراف آن، ”وحشتناک“ است. وی گفت، در حال حاضر شهر ”سیده زینب“ واقع در جنوب دمشق دیگر یک شهر سوری نیست چرا که هیچ‌کس بجز شیعیان ایران، عراق و لبنان در آن ساکن نیست و ساکنان (قبلی) آنها را مجبور کرده‌اند املاک و منازل و زمینهایشان را به ارزان‌ترین قیمت بفروشند. وی افزود، هم‌اکنون زمینهای موجود در فاصله شهر ”سیده زینب“ تا فرودگاه بین‌المللی دمشق و اطراف آن تبدیل به یک پایگاه نظامی تماماً ایرانی شده است به‌طوری‌که حتی به نیروهای اسد نیز اجازه ورود به آن مناطق را نمی‌دهند!!