ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تردید محتاطانه اصلاح‌طلبان درباره حمایت جمهوری اسلامی از بشار اسد

علی شکوری‌راد بر آن است که با برکناری بشار اسد، ایران جایگاهش در سوریه را از دست می‌دهد. او هشدار داده که نباید به سوی روسیه «غش» کرد و خود را به آغوش او انداخت.

نخستین نشانه‌های تردید اصلاح‌طلبان در درستی سیاست‌های جمهوری اسلامی در سوریه یا نظر شخصی یکی از شخصیت های اصلاح‌طلب؟ علی شکوری‌راد، سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی که در سال ۱۳۸۹ به خاطر حمایتش از میر حسن موسوی بازداشت شد، اما با شفاعت یکی از علمای قم به دستور علی خامنه‌ای از زندان آزاد شد، اعتقاد دارد که بقای بشار اسد نامعلوم است، احتمال تجزیه سوریه وجود دارد و این احتمال هم که روسیه و ترکیه، ایران را در مذاکرات صلح سوریه کنار بگذارند وجود دارد.

نخستین نشانه‌های تردید در درستی سیاست خارجی ایران در سوریه

دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌گوید بهتر بود ایران به جای جانبداری از بشار اسد و دخالت در جنگ داخلی سوریه با عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس روابط بهتر و پردوام‌تری ایجاد می‌کرد.

علی شکوری‌راد در گفت‌وگویی که روزنامه‌نگاری به نام مهسا صفایی با او انجام داده می‌گوید اگر دولت سوریه تغییر کند، به دلیل حمایت بی‌دریغ جمهوری اسلامی از بشار اسد، ایران بخت ارتباط با دولت جایگزین سوریه را از دست می‌دهد:

«چنانچه [روسیه و ترکیه] به توافق برسند که اسد از قدرت برکنار شود ما جایگاه و پایگاهی در سوریه نداریم و هزینه‌هایمان سوخت می‌شود. اگر چه تاکنون حاصل هزینه‌ها حفظ بشار اسد بوده، اما بقای آن نامشخص است.»

علی شکوری‌راد، سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی

دبیر کل حزب اتحاد ملت بر آن است که اگر جمهوری اسلامی در جنگ داخلی سوریه به جای حمایت از بشار اسد، از خواسته‌های مردم سوریه دفاع می‌کرد و در صدد تعدیل و اصلاح دولت اسد برمی‌آمد، اتحاد استراتژیکش با سوریه را به خطر نمی‌انداخت:

«اگر نقش ایران در این تشنج، واسطه گری تا حد تعدیل دولت و تحقق مطالبات مردم سوریه باقی می‌ماند، بدون شک بهتر و خیال ما هم از جهت تغییر دولتمردان فعلی سوریه راحت تر بود، چرا که هر مجموعه‌ای غیر از بشار اسد هم اگر به قدرت می‌رسید بعید بود که اتحاد استراتژیک با ایران را نقض کند.»

پیشینه اتحادی که شکوری‌راد از آن سخن می‌گوید به سال‌های نخستین انقلاب ایران و حمایت حافظ اسد از آیت‌الله خمینی می‌رسد. در سال‌های جنگ ایران و عراق، به دلیل اختلاف حافظ اسد با صدام حسین، روابط بین ایران و سوریه انسجام بیشتری پیدا کرد.

شکوری‌راد که از طرفداران «خط امام» است  تلویحاً می‌گوید جانبداری از بشار اسد، جمهوری اسلامی را به دامن روسیه انداخته است:

«اتحاد ما با روسیه تبعات منفی زیادی دارد. زمانی که ما به یک سمت خاص، تمایل و غش کنیم بخصوص اگر همسایه و قدرتمند باشد، در چارچوب سیاست‌های او قرار می‌گیریم و این به ضرر استقلال سیاسی ماست.»

او هشدار می‌دهد که نباید چندان به بازی‌های روسیه دل خوش کرد:

«باید به یک گفت‌وگوی سازنده با کشور عربستان دست پیدا کنیم و اگر باب این گفت‌وگو باز شود، تأثیرگذاری و امیدواری بیشتری در جهان اسلام شکل می‌گیرد.»

شکوری‌راد پیش‌بینی کرده است که روسیه و ترکیه به زودی بر سر برکناری اسد و تشکیل یک دولت موقت در این کشور به توافق می‌رسند. این سیاستمدار اصلاح‌طلب هشدار می‌دهد که اگر ایران در چنین شرایطی به تنهایی به حمایتش از اسد ادامه دهد، با «چالش‌های پرهزینه» مواجه خواهد شد.

مذاکرات صلح سوریه در دو مرحله انجام می‌شود. در وهله اول: با شورشیان مسلح در آستانه پایتخت قزاقستان و در وهله دوم با اپوزیسیون سیاسی سوریه در ژنو. مذاکرات با شورشیان شکست خورد. در مذاکرات ژنو هم ایران نقش بسیار کمرنگی دارد.

بیشتر بخوانید:

مذاکرات صلح سوریه:

در آستانه (با شورشیان مسلح)

در ژنو (با اپوزیسیون سیاسی)

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    اسپند دود کنید.!! بوی انتخابات بلند شد ! تظاهر میکنند از خواب زمستان بیدار شده اند و شعارهای الکی میدهند.. نمایندگانش در مجلس از وزیرراه دزد حمایت میکنندو نقش مجسمه سکوت را بازی میکنند...