ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زورآزمایی ترامپ و اوپک: نفت به ۶۰ دلار می‌رسد؟

قیمت نفت در بازار جهانی هنوز به ثبات نرسیده است. امریکا و اوپک دو برنامه متضاد در پیش گرفته‌اند. کدام یک می‌توانند به خواسته خود در بازار انرژی دست یابند؟

قیمت نفت در بازار جهانی پس از یک روز باردیگر کاهش یافت. کشورهای عضو اوپک امیدوارند که قیمت هر بشکه نفت به ۶۰ دلار برسد. دبیرکل اوپک می‌گوید که اعضای این سازمان به برنامه کاهش تولید پایبندند.

قیمت نفت در بازار جهانی هنوز به ثبات نرسیده است. امریکا و اوپک دو برنامه متضاد را در پیش گرفته‌اند.

یک روز پس از آنکه هر بشکه نفت افزایش قیمت نزدیک به ۲ درصد را تجربه کرد، شامگاه چهارشنبه ۲۲ فوریه/ ۴ اسفند باردیگر روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد. با این حال کارشناسان بازار انرژی معتقدند که جهت‌گیری آینده قیمت نفت مشخص نیست. در حالیکه کشورهای عضو اوپک در آخرین نشست خود تصمیم به کاهش تولید به منظور افزایش قیمت گرفتند، امریکا اعلام کرده است که سطح تولید روزانه خود را افزایش خواهد داد.

افزایش تولید نفت امریکا که یکی از برنامه‌های اصلی دونالد ترامپ است، موجب نگرانی سایر تولید کنندگان نفت شده است. از سوی دیگر اعضای اوپک که نفت بخش اعظم منابع درآمدی آنان را تشکیل می‌دهند، هنوز نتوانسته‌اند به آنچه که به هنگام توافق برای کاهش تولید نفت در نظر داشتند، برسند.

در پیوند با همین موضوع محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک سه‌شنبه ۲۱ فوریه/۳ اسفند گفت که انتظار می‌رود کشورهای عضو این سازمان در ماه‌های آینده تلاش بیشتری را در جهت اجرای توافق نوامبر سال قبل در خصوص کاهش عرضه نفت از خود نشان دهند.

او میزان پایبندی اعضا به کاهش تولید در ژانویه امسال را ۹۰ درصد ارزیابی کرد و گفت که «تمام کشورها در تصمیم خود برای پایبندی به قرارداد مصمم هستند».

به گفته او اوپک و شرکایش به رغم پایبندی به توافق برای کاهش تولید نفت، هنوز به «قیمت متوازان» دست نیافته‌اند. کشورهای عضو اوپک در آخرین نشست خود که نوامبر ۲۰۱۷ میلیادی برگزار شد، امیدوار بودند که با کاهش سهمیه تولید قیمت نفت به ۶۰ دلار در هر بشکه برسد تا کاهش تولید را با افزایش قیمت جبران کنند.

براساس این توافق اعضای اوپک و روسیه توافق کردند که در مجموع یک میلیون و ۷۵۸ میلیون بشکه تولید روزانه خود را کاهش دهند. براساس آخرین گزارش اوپک میزان عرضه نفت در ماه ژانویه ۲۰۱۷ یک میلیون بشکه کاهش یافته است.

سخنان دبیرکل مبنی بر احتمال تمدید طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک تا اواخر سال جاری در روز سه‌شنبه قیمت نفت را در بازار جهانی اندکی افزایش داد.

روسیه که در برنامه کاهش تولید با اعضای اوپک همراه شده است نیز از تمدید کاهش تولید تا پایان سال حمایت کرده است. وزیر انرژی روسیه گفته است که احتمال تمدید این طرح وجود دارد.

بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی هم در دیدار با همتای عراقی خود از پایبندی ایران به توافق برای کاهش تولید خبر داد. اما وزیر انرژی عراق گفته است که این کشور برای جبران کسری بودجه نیازمند افزایش قیمت نفت تا ۶۰ دلار است. کویت نیز چندی پیش از برنامه افزایش تولید روزانه نفت تا چهار میلیون بشکه در روز رونمایی کرد.

دبیرکل اوپک هم اظهار نظر در باره ادامه اجرای برنامه کاهش تولید را زود دانست و تصمیم گیری در باره آن را به نشست آینده سران اوپک که قرار است در ماه مه برگزار شود، موکول کرد.

توافق شکننده

اما آنچه که اعضای اوپک را نگران کرده برنامه اعلام شده ایالات متحده امریکا برای افزایش تولید نفت شیل است. برپایه گزارش نهادهای ناظر بر بازار جهانی انرژی همزمان با کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک و روسیه، حجم تولید نفت دکل‌های امریکا افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

تحلیل‌گران بازار انرژی گفته‌اند که سیاست‌های ترامپ برای رونق بخشیدن به صنعت نفت امریکا و گسترش تولید نفت شیل می‌تواند سیاست‌های اوپک که با هدف ایجاد ثبات در بازار طرح‌ریزی شده است را خنثی کند.

در همین رابطه موسسه خدمات مالی مریل لینچ در آخرین برآورد از قیمت آتی نفت در بازار‌ جهانی پیش بینی خود را از دامنه قیمت نفت خام از محدوده ۵۵ تا ۷۵ دلار به ۵۰ تا ۷۰  دلار در هر بشکه کاهش داد.

شاید تهدید دیگر برای توافق اوپک اختلاف ایران و عربستان سعودی در منطقه و دوری و نزدیکی هر یک از آنان به روسیه و امریکا است. این اختلاف اگرچه در آخرین نشست اوپک تاثیری در توافق نهایی نداشت اما می‌تواند در صورتی که ایران همچنان از کاهش سهمیه معاف بماند، به یارگیری درون سازمانی و برهم خوردن توافق بیانجامد.

چرا که عربستان و دیگر کشورهای منطقه به دلیل کاهش قیمت نفت در سال‌های گذشته با بحران اقتصادی و کاهش منابع درآمدی درگیر هستند و اگر توافق نتواند تاثیری در افزایش قیمت نفت داشته باشد، آنگاه  ممکن است افزایش عرضه برای جبران کاهش قیمت به عنوان یک راهکار در دستور کار قرار گیرد. راهکاری که در سال‌های گذشته نیز مانع از توافق چند ساله این سازمان برای سهمیه‌بندی تولید در اوپک شد.

در همین زمینه

توافق اوپک به کام ایران

توافق «تاریخی» در وین؛ تولید نفت کاهش می‌یابد

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.