ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی موقت کاخ سفید از قراردادن سپاه در فهرست تروریستی

مخالفان چنین اقدامی در نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا نگران تضعیف جنگ علیه داعش، مخالفت متحدان کلیدی، دشوارشدن اجرای توافق هسته‌ای و ازبین رفتن دورنمای دیپلماسی با تهران هستند.

کاخ سفید به طور موقت از قراردادن سپاه در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی عقب‌نشینی کرده‌است.

رویترز: طرح قراردادن سپاه در فهرست تروریستی در تعلیق

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، طرح قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی در کاخ سفید به دلیل هشدار مقام‌های نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده فعلاً مسکوت مانده‌است.

یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در این رابطه به رویترز گفته که قراردادن سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌ها باعث «بسته‌شدن هرگونه امکان گفت‌و‌گو بر سر هر چیزی با ایرانی‌ها» خواهد شد. منابع دیگر به این خبرگزاری گفته‌اند که مخالفان چنین اقدامی در نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا نگران تضعیف جبهه‌های جنگ علیه گروه دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه، مخالفت متحدان کلیدی ایالات متحده، دشوارشدن اجرای توافق هسته‌ای با ایران و از بین رفتن دورنمای هر رابطه دیپلماتیکی با تهران هستند.

همزمان با انتشار این اخبار، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در مراسم شهدای وزارت خارجه گفته سپاه پاسداران بیشترین حمایت را از همسایگان در مقابل تروریسم داشته است و تحریم آن هیچ منفعتی برای آمریکا ندارد.

قراردادن سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی به عنوان یک نیروی نظامی دولتی اقدامی بی‌سابقه قلمداد خواهد شد.

زمزمه‌های تحریم سپاه

پس از سرکارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری میلیاردر و جمهوری‌خواه ایالات متحده، تنش‌ها بین واشنگتن و تهران بالا گرفت. ترامپ در فرمانی اجرایی ورود شهروندان هفت کشور عمدتاً مسلمان از جمله ایران را به بهانه بیرون‌ نگاه داشتن «تروریست‌ها» از خاک آمریکا منع کرد که کمی بعد از سوی یک قاضی فدرال موقتاً لغو شد.

همچنین آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی ایران، به تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا انجامید. پس از این آزمایش، کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت که ایران را «رسماً زیر ذره‌بین» قرار داده و جیمز ماتیس، وزیر دفاع، دولت جمهوری اسلامی را «حامی شماره یک تروریسم» خواند. ترامپ نیز در توئیتی گفت که ایران «با آتش بازی می‌کند.»

در این میان برخی از خبرگزاری‌ها گزارش دادند که ممکن است دونالد ترامپ در یک دستور اجرایی دیگر سپاه پاسداران ایران را به طور کلی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد و مشمول تحریم‌های مرتبط با این فهرست کند.

پیشتر، گروهی خاص از فعالان مخالف دولت ایران به دونالد ترامپ نامه‌ای نوشته بودند و در آن خواهان تحریم «سپاه» شده بودند. «شورای ملی مقاومت» نیز که نزدیک به «سازمان مجاهدین» محسوب می‌شود، در یک نشست در واشنگتن ادعا کردند که سپاه پاسداران چندین اردوگاه آموزش نظامی برای به گفته آنها «تروریست‌ها» در داخل ایران بر پا کرده و بار دیگر خواهان تحریم آن شدند.

به گزارش رویترز، طرح قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی «چندین هفته» در حال بررسی بوده و در ابتدا قرار بوده تا در ماه فوریه اجرایی شود. با این حال، منابع ناشناس رویترز گفته‌اند که این طرح هم‌اکنون دست‌کم به شکل موقت متوقف شده و شاید هرگز اجرایی نشود.

دونالد ترامپ در آخرین سخنرانی عمومی خود در نشست سالیانه اتحادیه محافظه‌کاران آمریکا ضمن دفاع از ایده‌های خود برای مقابله با تهدیدات خارجی، هیچ اشاره‌ای به ایران یا توافق هسته‌ای با این کشور نکرد.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرتضی

    با سلام به عزیزان تحریه رادیو زمانه و سایر همکاران و نویسنده گانی که در این رسانه جالب که مملو از اطلاعات جدیدی است که در سایر رسانه ها دیده نمیشود، کار و همکاری میکنند من دو پیشنهاد برای بهبود و ارتقای کار شما دارم. در درجه اول دقت در مطالب مندرج بایستی بسیار جدی گرفته شود و صرفنظر از علائق سیاسی به حرمت خبرنگاری بیطرفانه و منصفانه توجه شود. مثلا در همین مقاله به («جبهه ملی مقاومت» نیز که شاخه سیاسی «سازمان مجاهدین» محسوب می‌شود) اشاره شده که دارای دو اشتباه واضح است. اولا اسم تشکیلات مذکور "شورای ملی مقاومت" است که تا جائی که اینجانب اطلاع دارم بیش از 30 سال است که فعال میباشد و استفاده از کلمه جبهه به جای شورا بعد از این همه سال غلط بسیار بزرگی است. نکته جالب اینکه دیده ام که فقط در مورد این تشکیلات است که اسم آنرا رسانه های مختلف غالبا به صورت غلط عنوان میکنند که احساس میکنم چیزی بیش از اشتباه معمولی باشد و نشان از کوششی دارد که این تشکیلات ایرانی بدرستی توسط خواننده گان شناخته نشود. علتی که این احساس را دارم اشتباه دوم شما در همان اشاره به این تشکیلات است که آنرا شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران عنوان کرده اید در حالیکه شورای ملی مقاومت ایران یک اعتلاف سیاسی با بیش از 500 سازمان، تشکیلات و شخصیت های مختلف با دیدگاهها و ادیان متفاوت و حتی اعضای لائیک و بدون اعتقاد به هر دینی است که مجاهدین فقط سازمان اصلی آن است. در ضمن خود مجاهدین یک سازمان سیاسی هستند و اطلاق شاخه سیاسی سازمان به شورای مذکور غلط اندر غلط است. بنابراین لطفا در ذکر اسامی و مشخصات تشکیلات مختلف دقت بیشتری بنمایید. پیشنهاد دوم من شروع بخش جدیدی در رسانه شما میباشد که در آن با تشکیلات مختلف و نماینده گان آنها مصاحبه شود تا برنامه های آنها و نقطه نظرات آنها برای خواننده گان شما روشن شود. این چیزی است که برای ارتقاء آگاهی ها و انتخاب آگاهانه انسانها بسیار ضروری است و هیچ رسانه فارسی زبان به شکل حرفه ای به آن نپرداخته است وشما با راه اندازی این بخش میتوانید در جهان یک شاخص شوید. در ضمن شخص اینجانب نیز در همکاری داوطلبانه در این زمینه اعلام آماده گی میکنم. با تشکر مجدد مرتضی رامک ----- زمانه: سپاس از نظر شما کاربر گرامی. "جبهه مقاومت" را به "شورای مقاومت" تغییر دادیم. نظرات شما را هم به هیئت تحریره "زمانه" منتقل کردیم. سپاس

  • Farid

    مهدی طائب، رئیس قرارگاه راهبردی عمار، است که پیش از این گفته بود: «سوریه استان سی و پنجم و یک استان استراتژیک برای ماست. اگر دشمن به ما هجوم کند و بخواهد سوریه یا خوزستان را بگیرد اولویت با این است که ما سوریه را نگه داریم.»! به گفته استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، حکومت ایران سالانه دست‌کم شش میلیارد دلار برای حمایت از بشار اسد هزینه می‌کند!