ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوع گسترده آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ایران و افزایش قیمت تخم‌مرغ

آنفولانزای پرندگان در ۲۱ استان ایران شیوع پیدا کرده‌. در جدیدترین اخبار، دست‌کم یک تن در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده است.

ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۲۱ استان ایران شیوع یافته‌است. همزمان با شیوع این بیماری قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته است.

آنفلوانزای مرغی شیوع یافته است

ناصر نبی‌پور، رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ‌داران مرغ تخم‌گذار در استان تهران شنبه هفتم اسفندماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که آنفولانزای پرندگان در ۲۱ استان ایران شیوع پیدا کرده‌است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از آذرماه سال جاری در ایران شایع شده‌است. اگرچه نخستین موارد شیوع این بیماری در تهران گزارش شد، اما به سرعت در استان‌های دیگر نیز پخش شد.

طبق آخرین گزارش‌ها، این ویروس به کهگیلویه و بویراحمد نیز رسیده است. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، مسئولان دامپزشکی این استان جمعه ششم اسفندماه اعلام کردند که دست‌کم یک تن در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه دچار این بیماری تشخیص داده شده است.

ویروس جهش‌یافته

این ویروس از آن رو آنفلوانزای «فوق حاد» پرندگان نام گرفته که شکل جهش‌یافته‌تری از ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان قدیمی‌تر است. سازمان دامپزشکی ایران این ویروس را H۵N۸ خوانده است. این ویروس نخستین‌بار در نوامبر سال گذشته میلادی در آلمان مشاهده شد.

این در حالی است که در ماه سپتامبر ۲۰۱۴، سازمان خواروبار جهانی وابسته به سازمان ملل، نسبت به شیوع یک آنفولانزای مرغی تازه هشدار داد و ویروس را از نوع H۵N۶ خواند که بسیار مسری است. عدد ۶ در انتهای نام این ویروس اکنون به ۸ تغییر کرده که نشان‌دهنده جهش جدیدی در این ویروس است.

نبی‌پور به خبرگزاری مهر گفت که برای مبارزه با این بیماری، بسیاری از مرغ‌ها معدوم شده‌اند و این کار، به افزایش قیمت تخم‌مرغ انجامیده است.

او اعلام کرد که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغ‌داری‌ها به پنج هزار تومان می‌رسد؛ قیمتی که پس از رسیدن به دست مصرف‌کننده، گران‌تر می‌شود.

بر اساس شبکه اطلاع‌رسانی مرغ‌داران ایران، در حالی اکنون هر کیلوگرم تخم‌مرغ به طور متوسط پنج هزار تومان معامله می‌شود که ماه پیش چهار هزار تومان و شش ماه قبل سه هزار و ۳۰۰ تومان بوده است.

تا کنون بر اثر شیوع این بیماری، شکار پرندگان در بسیاری از استان‌های ایران ممنوع اعلام شده و مرع‌های بسیاری در مرغداری‌ها معدوم شده‌اند. همچنین صادرات مرغ و تخم‌مرغ از ایران به دلیل شیوع بیماری متوقف شده‌است.

نبی‌پور گفته است که صادرات مجدد تخم‌مرغ معمولاً تا سه ماه پس از ریشه‌کنی بیماری از سر گرفته نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.